H
HEJ !

Jeg og min sambo skal begynde at bygge et 1 1/2 plans hus, villa Västervik fra smålandsvillan, med uudnyttet overetage. Trappen og åbningen er klar, og rør el og vand er trukket op til trappen.

Vi skal gøre resten, men gør det "selv" med et par slægtninges hjælp (dygtige håndværkere) Toilettet skal vi vente med, men vi skal slå vægge op til fire soveværelser, lille toilet, isolere osv.

Er der nogen der ved, hvad det kan tænkes at koste?? materialer, trækning af radiatorer og el, isolering osv????? :-/

Vi har jo besluttet os, men vi skal jo vide, hvad dette vil koste!!!

HJÆLP!!! :)

I rent materiale så kig i byggmax prisliste og regn det hele ud på et omtrent. Derefter lægger du ca. 20% til for uventede omkostninger, så kommer du ret tæt på ifølge mine erfaringer. Årsagen til, at jeg bruger byggmax priser, er at de er nemme at finde, og hvis man er lidt modig og forhandler med andre byggemarkeder, plejer man at få omtrent de samme priser der også. El og vvs har jeg ingen aning om.

Mellem tommelfingeren og pegefingeren 400 000 kr. Dette inkluderer ikke dyre rum som badeværelse osv.

Vi har 90 kvm på vores overetage. Det har kostet ca 150'000 for materialet (ex badeværelse, ex ekstra vindue). Dette er inklusive spartelmasse, maling, døre, parket, egetræslister, radiatorer.
Vi har lavet alt arbejdet selv inkl. VVS og el. Isoleringen hyrede vi selvfølgelig nogen til, hvilket jeg anbefaler. Det tog ca 5 år at blive færdige (badeværelset mangler selvfølgelig stadig).

Havde vi købt indrettet overetage, da vi købte resten af huset, skulle vi have givet 300'000 for 6 år siden. Med facit i hånden burde vi have bekostet dette. Årsagen er, at vi så havde haft overetagen for 6 år siden. Alle timer brugt er måske værd 150'000 beskattede penge, men kun måske.
/CC

H
:) Tak for alle svar,
jeg kan forstå her på svarene, at det er meget forskelligt, hvor meget en overetage kan tænkes at koste.

Ha' det godt i varmen ;)

lastkaj sagde:
Mellem tommelfinger og pegefinger 400 000kr. Dette inkluderer ingen dyre rum som badeværelse og sådant.
Nu må du da alligevel have overdrevet så du kaster op??

Jeg har selv aldrig indrettet en loft... Men i mine ører lyder det som fantasibeløb... Jeg synes at 100 000-200 000 kr lyder mere realistisk..

300k for indrett førstesal med standard ting på toilet har jeg hørt fra ret mange, der har købt nyt hus.

Men det er vel, hvis man lejer det ud?

Stefan_h sagde:
Nu må du vel alligevel have taget i så du brækker dig??

Jeg har selv aldrig lavet indretning af en loft.... Men i mine ører lyder det som fantasisummer... Jeg synes at 100 000-200 000 kr lyder mere realistisk..
Det var måske mellem hovedet og knæet i stedet for tommelfingeren og pegefingeren. :)
Men erfaringen siger mig, at der findes en hel del skjulte omkostninger.

Der er jo ingen kvadratmeterangivelse til at starte med, så det åbner jo op ret meget.

Gulvspån plus billigt laminat bliver jo fx ca. 120 kr/m², mens parket kommer op på 320, så der bliver store forskelle. En indervæg kan man jo klippe op for omkring 100-130 kr meteren uisoleret. Så er der jo spørgsmålet om antallet af døre og prisen på disse osv....

fikse en overetage går på omkring 5-6000 kroner per kvadratmeter cirka. Hvis man skal trække el, varme og nye overflader... Læg 5000 til/kvadratmeter for eventuelle vådrum... Færdigent og klart....
Materialomkostningerne ligger et sted omkring halvdelen af denne omkostning i runde tal...

Jeg kiggede på smålandsvillans hjemmeside... Arealet der skal indrettes er 58 kvm... Jeg ville gætte på et sted mellem 100.000-150.000 afhængigt af materialevalg...

H
Jo 100 - 150 000 lyder jo sjovere i mine ører ::)
Men det afhænger jo klart også af, hvilke materialer man vælger og sådan.

Som sagt, badeværelset har vi tænkt at vente med, det føles ikke så presserende.

Men flere kloge indlæg er altid velkomne ;D
:o

Det er ikke så svært at regne på faktisk. Jeg vil forsøge at liste alt materiale vi har købt til vores overetage, så behøver du bare at vælge kvalitet, mængde og tjekke priserne på dette, alternativt aflevere listen til et byggemarked og bede om tilbud på materialet.

Jeg går ud fra, at I kun har trappe op og kun isolering i etagedækket samt ingen indvendige vægge. Aftrækvarmepumpe og tænkt at have vandradiatorer på overetagen.

Afløb og ventilation:
* Afløbsrør fra afluftning til toilet samt bruseniche
* Ventilationsrør fra varmepumpe til badeværelse
* Vandledningsrør fra varmepumpe til badeværelse
* Vandledningsrør fra varmepumpe til alle elementer og tilbage til varmepumpen
* Alle koblinger
* Shunt til at kunne regulere vandtemperatur til elementer på overetagen
* Luftventil badeværelse

Gulv:
* Gulvspånplader
* Parketunderlagsplast (kommer ikke på det rigtige navn)
* Parket
* Lister

Tag:
* Spærtræ
* Trælister til ventilation
* Masonitplader til ventilation
* Diffusionsspærre (plast)
* Isolering (sprøjtes på plads af firma)
* Glespanel cc30
* Loftgips

El:
* Væg, loft og samledåser
* El-rør
* Kabel 3*400m
* Koblinger
* Kontakter og stikkontakter
* Spots?

Ydervægge:
* Isolering x2
* Ekstra horisontale regler
* Diffusionsspærre (plast)
* Glespanel cc30
* Gips
* Vinduesfals
* Vinduesplade/sten

Indervægge:
* Vægregler cc60 (tænk på at der går ekstra til ved døre samt hjørner samt oppe og nede på væggen.)
* Isolering
* Gips
* Inderdøre
* Dørtryk
* Tærskler
* Loft, dør og evt. vindueslister

Badeværelse:
* Ekstra gulvregler cc30
* Dobbelt væggips
* Gulvgips
* Flydespartel
* Primer
* Tætningsfuge
* Klinker
* Kakel
* Brusekabine
* Toilet
* Håndvask
* Blandingsbatteri
* Badeværelsesskab
* Håndklædetørrer

Diverse:
* Søm
* Hæfteklammer
* Karmskruer
* Gips- og gulvspånpladeskruer
* Trælim og montageklister
* Værktøj (Dette kan blive en meget dyr post, hvis du skal gøre alt arbejdet selv)
* Fugekum
* Glasfibertape/papirstape
* Spartel
* Maling
* Latex
* Fliseklæb og fuge

/CC

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.