Hej!
Er der nogen, der har en idé om, hvordan jeg skal lægge en tærskel på indersiden af min nyudskiftede yderdør. Tærsklen i dørkarmen er skrånet i 45 grader ned mod gulvet, hvilket gør det svært at sætte en almindelig tærskel uden at få et hul mellem dørkarmens tærskel og tærskelpladen. Vedhæfter et billede, så I kan se, hvordan det ser ud. Som I kan se på billedet, er det hullet mellem de afsavede lamelplanker og dørkarmens tærskel, der skal dækkes over, så det bliver tæt og pænt.
For at svare på dit spørgsmål, har man brug for lidt mere information. Er tærsklen på billedet en integreret del af karmen, eller kan den fjernes? Hvad er niveauforskellen mellem laminatgulvets overkant og tærskelens bund? Hvad er det sorte, der ligger mellem døren og tærsklen?
Løsningen er i princippet, at man udskifter den nuværende tærskel med et egetræsstykke, som man figursaver rundt om karmen, og som går ind og dækker laminatbræddernes ender. Eventuelt må man lægge flere egetræsbrikker ovenpå hinanden, hvis man ikke har adgang til de rette maskiner.
For at svare på dit spørgsmål, er man nødt til at vide lidt mere. Er dørtærsklen på billedet en integreret del af karmen, eller kan den fjernes? Hvad er højdeforskellen mellem laminatgulvets overkant og tærsklens bund? Hvad er det sorte, der ligger mellem døren og tærsklen? Løsningen er i princippet, at man udskifter den nuværende tærskel med et egetræ, som man figursaver rundt om karmen, og som går ind og dækker laminatbræddernes ender. Eventuelt må man lægge flere egetræsplanker ovenpå hinanden, hvis man ikke har adgang til de rette maskiner.
- ja, tærsklen er en del af hele dørkarmen og kan ikke fjernes.
- højdeforskellen mellem tærsklens overkant og laminatgulvets overkant er ca. 3mm. Højdeforskellen mellem laminatgulvets overkant og tærsklens bund er det samme som laminatplankernes tykkelse, dvs. 9 mm
- det sorte er en gummiliste, der tætner dørspringet mod døren
Jeg har ikke så mange værktøjer, skal det tilføjes. En rundsav og en stiksav, så noget avanceret snedkeri er desværre udelukket
Hvis du ikke vil save tærsklen væk, er det eneste alternativ at lave en overbygning til denne. Det kan du gøre ved at købe et stykke planhøvlet eg (så tynd som muligt, højst 15 mm), der er så lang, at den går forbi karmene frem til kvartstaven, og så bred, at den går fra dørbladets inderside og dækker laminatbræddernes ender. Sav den ud med hjælp af en stiksav. Lim derefter sammen med en anden egliste, der optager højdeforskellen mellem laminatgulvets og den eksisterende tærsksels overkanter. Skru denne overbygning fast til tærsklen og behandl den med f.eks. Osmo hårdvoksolie. En suveræn overfladebehandling der findes i små dåser.
Hej!
Nogen der har en idé om, hvordan jeg skal lægge en tærskel på indersiden af min nyindsatte hoveddør. Tærsklen i dørkarmen er skåret i 45 grader ned mod gulvet, hvilket gør det svært at sætte en almindelig tærskel uden at få en sprække mellem dørkarmens tærskel og tærskelpladen. Vedhæfter billede så I kan se, hvordan det ser ud. Som I kan se på billedet, er det sprækken mellem de afsavede laminatplanker og dørkarmens tærskel, der skal dækkes over, så det bliver tæt og pænt.
[billede]
Virker det ikke med en sådan der 90 graders pladevinkel, som findes på gulvafdelingen i alle byggemarkeder? Du skal skære den til, så den får den rette længde og skære lidt i kanterne, så den passer præcist, og der ikke bliver nogle sprækker.
Havde tærsklen været lidt højere i forkanten, havde det nok fungeret, men jeg er tvivlende i dette tilfælde. Der er stor risiko for, at man får en skarp kant, som man kan sidde fast i. Men det er måske muligt, hvis pladen er vinklet nedad ved siden af tærsklen. Lidt svært at vurdere med blot dette foto som grundlag. I så fald skal du fylde mellemrummet mellem tærsklen og laminatet med et træstykke. Tag et mere detaljeret foto og fjern plasten eller hvad det er.
Jeg plejer at sætte aluminiumlist på den type tærskel
Sæt først på foderet, så du ved, hvor langt listen skal være, så må du lave hak på begge sider, så listen dækker helt ud til foderet.
Jeg skiftede også min yderdør i sommer, og for at undgå netop dette problem var jeg nødt til at flytte reglen øverst i hullet et stykke opad. Hvis det er "proffs" der har skiftet døren, burde de have indset, at dette ville ske, og have taget hensyn til det.
Jeg skiftede også min yderdør i sommer, og for at undgå netop dette problem måtte jeg flytte reglen øverst i hullet et stykke opad. Hvis det er "professionelle," der har skiftet døren, burde de have indset, at dette ville ske, og taget hensyn til det.
At flytte den øvre fastgørelsesregel op er nok ikke altid "bare lige" at gøre, det kan koste mere end det smager. Man kan jo være nødt til at rive en hel del i både overflade og regelværk for at løse det. Jeg er nok enig med justusandersson om at tage et tyndt egetræsstykke for at løse dette.
Havde tærsklen været lidt højere i forkanten, havde det nok fungeret, men jeg er tvivlsom i dette tilfælde. Risikoen er stor for at man får en skarp kant, som man kan sidde fast i. Men det er måske muligt, hvis pladen er vinklet nedad ved tærsklen. Lidt svært at bedømme med kun dette foto som grundlag. I så fald må du udfylde mellemrummet mellem tærskel og laminat med et træstykke. Tag et mere detaljeret foto og fold plastikken eller hvad det er væk.
Jeg lavede en amatøragtig eksploderet tegning, så det er lettere at se forudsætningerne. Sig til, hvis jeg skal præcisere noget.
Som I kan se på billedet, ligger laminatgulvets overkant noget under dørkarmstærsklens overkant. Jeg måler højdeforskellen til ca. 3 mm.
Ellers er det vel ikke så svært at høvle eller save til en udfyldningsbit,
som passer at lægge mellem den skrå tærskel og gulvet?
Hvilken funktion fylder udfyldningsbiten, hvis der alligevel ligger en aliminiumliste, som dækker sprækken? Er den til for at skrue aluminiumlisten fast i, tænker du?
Hvilken funktion fylder udfyldningsbiten, hvis der alligevel ligger en aliminiumliste, der dækker sprækken? Er den til for at skrue aluminiumlisten fast i, tænker du?
[billede]
Nej, naturligvis skal den sættes der i stedet for aluminiumlisten. Al-listen ville desuden være både besværlig, svær og risikabel at fæstne pænt på det rette sted. Og Al-listerne plejer ikke at være noget, der bidrager til gulvets skønhedsværdi præcis.
(Baseret på egen erfaring. Vi har ingen tærskler, "rollatorvenligt", og de der fem aluminiumslister er ikke noget, man nyder at se på)
Nej, naturligvis skal den sættes der i stedet for aluminiumlisten.
Al-listen ville desuden være både besværlig, svær og risikabel at fæstne pænt på det rette sted.
Og Al-listerne plejer ikke at bidrage til gulvets skønhedsværdi præcis.
(Baseret på egen erfaring.
Vi har ingen tærskler, "rollatorvenligt",
og de fem aluminiumlister er ikke noget, man nyder at se på)
Hvis du ser på TS første billede, hvordan skal det kunne skjule et kantet gulv, der desuden er flækket fra savningen?
Desuden kan man ikke lægge noget stumt mod laminatgulvet, da det skal kunne bevæge sig.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.