Hej til alle kloge!!!
Vi skal skrive under på en kontrakt en af dagene, vi skal bygge et hus i letbeton, og nu er vi nået til det punkt, hvor vi skal beslutte, hvilke indervægge vi skal have. Ved ikke om vi skal have indervægge i letbeton eller indervægge med reglar, isolering og gips samt noget af board eller råspont.
Hvad skal man vælge????? Er der nogen, der kender fordele og ulemper????? Hvad er forskellen mellem at have råspont eller board i en "almindelig" indervæg, dvs hvilken giver bedst lydisolering etc???
Føler mig helt forvirret og ved ikke, hvad man skal vælge, så hvis nogen har tips eller erfaringer at dele, ville det være fantastisk!!!
Vi skal skrive under på en kontrakt en af dagene, vi skal bygge et hus i letbeton, og nu er vi nået til det punkt, hvor vi skal beslutte, hvilke indervægge vi skal have. Ved ikke om vi skal have indervægge i letbeton eller indervægge med reglar, isolering og gips samt noget af board eller råspont.
Hvad skal man vælge????? Er der nogen, der kender fordele og ulemper????? Hvad er forskellen mellem at have råspont eller board i en "almindelig" indervæg, dvs hvilken giver bedst lydisolering etc???
Føler mig helt forvirret og ved ikke, hvad man skal vælge, så hvis nogen har tips eller erfaringer at dele, ville det være fantastisk!!!
Indervægge af træregler og isolering med overflade af board plus gips er meget gode, når man ser på lydisolering, følelse og at det skal være nemt at sætte ting op på væggene. Jeg tror, det er et bedre alternativ end letbeton netop til indervægge.
Forskel mellem råspont og board? Ikke meget egentligt. Boardvæggen bliver et par millimeter tyndere, og det går betydeligt hurtigere at sætte byggeplader af board op end at sømme råspont. Lyd- og komfortmæssigt er det ens, ligeledes holdbarhedsmæssigt.
Forskel mellem råspont og board? Ikke meget egentligt. Boardvæggen bliver et par millimeter tyndere, og det går betydeligt hurtigere at sætte byggeplader af board op end at sømme råspont. Lyd- og komfortmæssigt er det ens, ligeledes holdbarhedsmæssigt.
En masse spørgsmål: 
Sætter man altid gipsplader på vægge uden for board? Er det pga. brandsikkerhed man gør det? Eller er det nemmere at få gips helt glat? Hvis man sætter board yderst, bliver det vel nemmere at hænge ting op på væggene end hvis gipset er yderst?
Er det gipsplader på 13 mm, der oftest bruges?
Sætter man altid gipsplader på vægge uden for board? Er det pga. brandsikkerhed man gør det? Eller er det nemmere at få gips helt glat? Hvis man sætter board yderst, bliver det vel nemmere at hænge ting op på væggene end hvis gipset er yderst?
Er det gipsplader på 13 mm, der oftest bruges?
markis sagde:En masse spørgsmål:
Sætter man altid op vægge med gips udenfor board?
Ja, næsten. Visse huseproducenter, f.eks. Smålandsvillan, kører direkte på spånplade. Men det mest almindelige er gips udenpå. Årsagerne har du selv nævnt her nedenfor.
Er det pga. brandsikkerhed, at man gør det? Eller er det nemmere at få gips helt glat?
Ja.
Hvis man sætter board yderst, bliver det vel nemmere at hænge ting op på væggene end hvis gipset er yderst?
Nææ..jeg plejer at hænge mine ting på søm, der er længere end 13mm i hvert fald..
Er det gipsplader på 13 mm, der oftest bruges?
Jep. 6mm bruger man, når man renoverer, og det f.eks. er for meget arbejde at fuldspartle.
Hvor tyk er boarden så? Samme som gipset?KarlXII sagde:
Altså: Forskellen i tid på en "almindelig" væg mellem leca/gips er meget stor. At mure tager tid. Efter afsluttet murning vil du nok have en glat overflade på væggen, og så taler vi gips igen..... Formentlig har du både el, telefon, tv osv. du vil gemme kablerne til inde i væggen, og tiden for at fræse det ind i lecaen bliver meget dyr. Forskellen i pris er nok mindst 100%. Brug gips.
Boardskiva er ikke en osb eller plyfa, men en blød plade, som man har i fx visse opslagstavler osv. og er gul. OSB eller plyfa kaldes som regel for "byggskiva" og det er det, du skal have bag gipsen. Du har ingen nytte af at have gips bag byggskivan..... Skal du kun have plyfa, finder du ingen maler i dette land, der vil stå og spartle dine vægge..... Brug reglar, isolering, plyfa og gips i den rækkefølge. Plyfaen gør væggen mere robust samt at du undgår problemer med at sætte ting op. Jo, gipsen er 13 mm, men brug lange skruer eller søm, så har du ingen problemer med fastgørelser.
Boardskiva er ikke en osb eller plyfa, men en blød plade, som man har i fx visse opslagstavler osv. og er gul. OSB eller plyfa kaldes som regel for "byggskiva" og det er det, du skal have bag gipsen. Du har ingen nytte af at have gips bag byggskivan..... Skal du kun have plyfa, finder du ingen maler i dette land, der vil stå og spartle dine vægge..... Brug reglar, isolering, plyfa og gips i den rækkefølge. Plyfaen gør væggen mere robust samt at du undgår problemer med at sætte ting op. Jo, gipsen er 13 mm, men brug lange skruer eller søm, så har du ingen problemer med fastgørelser.
Klik her for at svare