Jeg er i startfasen med at begynde at renovere stuen og soveværelset. Der bliver en hel del at ordne. Til sagen hører, at huset vi bor i er et muret hus fra 1910. Alle vægge indvendigt er pudsede. Til den store udfordring er, at pudset ikke er i god stand.
De fleste rum har til at begynde med meget få stikkontakter, desuden er mange af elinstallationerne ret gamle, med isolering der smuldrer. Dette skal derfor også udskiftes. Parketgulvet er ret ujævnt med mange løse dele, og der er et troltekloft, der hænger lidt ned. Så det er en "total" makeover i rummene.
Spørgsmålet er blot, hvad der skal gøres? Jeg har overvejet flere løsninger.
1: Banke al vægpuds ned og pudse om. MEGET støvet og meget arbejde.
Fordel: flotte stabile vægge, praktisk når man skal trække ny el.
2: Ordne pudset hvor det er nødvendigt, banke ned hvor det behøves. Der er en del løs puds omkring døre og vinduer, hvis man banker på pudset i dag. Så pudsning kun på nødvendige steder.
3: Forskalle og sætte gips (og evt. spån bagved for at kunne fastgøre ting). Rummet bliver dog mindre... spørgsmålet er, om man kan sætte lister på væggene for at undgå at forskalle med almindelig 45-regel, så bliver det mindre plads man mister.
4: Sætte renoveringsgips direkte på/easycover. Det bliver dog besværligt med el...
Er der nogen, der har været i samme situation og overvejet, hvad man skal gøre? I dag er der 3-4 lag tapeter på væggene, plus lidt glasvæv. Så bare at rive dette ned bliver lidt arbejde. Hvis jeg er heldig, løsner det fra pudset, fordi det er så støvet og tørt. Dog bærer tapetet væggen i dag. I andre rum jeg har fjernet det, har man kunnet mærke, hvordan pudslaget bogstaveligt talt "hænger i luften", og kun tapetet holder det på plads... SUK!
*lidt rådvild forud for den forestående renovering*
De fleste rum har til at begynde med meget få stikkontakter, desuden er mange af elinstallationerne ret gamle, med isolering der smuldrer. Dette skal derfor også udskiftes. Parketgulvet er ret ujævnt med mange løse dele, og der er et troltekloft, der hænger lidt ned. Så det er en "total" makeover i rummene.
Spørgsmålet er blot, hvad der skal gøres? Jeg har overvejet flere løsninger.
1: Banke al vægpuds ned og pudse om. MEGET støvet og meget arbejde.
Fordel: flotte stabile vægge, praktisk når man skal trække ny el.
2: Ordne pudset hvor det er nødvendigt, banke ned hvor det behøves. Der er en del løs puds omkring døre og vinduer, hvis man banker på pudset i dag. Så pudsning kun på nødvendige steder.
3: Forskalle og sætte gips (og evt. spån bagved for at kunne fastgøre ting). Rummet bliver dog mindre... spørgsmålet er, om man kan sætte lister på væggene for at undgå at forskalle med almindelig 45-regel, så bliver det mindre plads man mister.
4: Sætte renoveringsgips direkte på/easycover. Det bliver dog besværligt med el...
Er der nogen, der har været i samme situation og overvejet, hvad man skal gøre? I dag er der 3-4 lag tapeter på væggene, plus lidt glasvæv. Så bare at rive dette ned bliver lidt arbejde. Hvis jeg er heldig, løsner det fra pudset, fordi det er så støvet og tørt. Dog bærer tapetet væggen i dag. I andre rum jeg har fjernet det, har man kunnet mærke, hvordan pudslaget bogstaveligt talt "hænger i luften", og kun tapetet holder det på plads... SUK!
*lidt rådvild forud for den forestående renovering*
Jeg tog op spor til rørføring for ny el ved at banke gammel puds væk, derefter satte jeg renoveringsgips udenpå. I øvrigt så er den gamle puds og tapeterne stadig under dette, medmindre det var alt for bulet.
ok, det er en variant jeg har tænkt på med. dog kommer en overvejelse, hvordan har du sat gipsen op? med montagelim? sømme eller skrue fungerer ikke her. slagspik kan man trække ud igen når man har slået dem i. Har hørt folk der har brugt fogskum for at fastgøre ting med. det ser ud som om det fungerer godt. hvordan gjorde du?
/Meckis
/Meckis
Har lige muret nye bærende indervægge op i leca. Jeg reglede ud 21mm og gipsede, hvor der var mest el, data og belysning, der skulle op/fældes ind.
Vil gipse direkte på leca, kakelfix, dér hvor jeg ikke skal trække ny el. Ikke værd at gå i gang med at pudse, så forbandet beskidt.
(Det er IKKE sjovt at fræse i puds eller leca, eller blåbeton for den sags skyld.)
Skal du regle i puds eller Leca/letbeton, så er det solide plugs+skruer, der er nødvendige. Tror mine er 90mm lange, 10mm bor bruges i hvert fald.
Vil gipse direkte på leca, kakelfix, dér hvor jeg ikke skal trække ny el. Ikke værd at gå i gang med at pudse, så forbandet beskidt.
(Det er IKKE sjovt at fræse i puds eller leca, eller blåbeton for den sags skyld.)
Skal du regle i puds eller Leca/letbeton, så er det solide plugs+skruer, der er nødvendige. Tror mine er 90mm lange, 10mm bor bruges i hvert fald.
Er fliseklæb at foretrække frem for puds? Tænkte på, hvorfor du valgte det i stedet for almindelig puds.
Er det på grund af den cremede konsistens? Er det lettere at påføre?
Antager, at du ikke påfører et tykt lag, da lecavæggen allerede er ret glat?
Tak for dit svar i hvert fald! Det føles som om, det hælder mod den løsning.
Er det på grund af den cremede konsistens? Er det lettere at påføre?
Antager, at du ikke påfører et tykt lag, da lecavæggen allerede er ret glat?
Tak for dit svar i hvert fald! Det føles som om, det hælder mod den løsning.
ja, præcis! Havde nogen AD/KD for el, som jeg bankede ind, dumt at regle for 1 afbryder/koblingsdåse.
Reglede 21 mm, så får man plads til 16" rør uden problemer med samlemuffer, hvis man skal samle. Måske kan man regle mindre, hvis man planlægger, så man ikke behøver at samle slange eller rør til el/data.
Reglede 21 mm, så får man plads til 16" rør uden problemer med samlemuffer, hvis man skal samle. Måske kan man regle mindre, hvis man planlægger, så man ikke behøver at samle slange eller rør til el/data.
Vi insisterede på at fjerne al gammel tapet fra pudsede vægge. Derefter insisterede vi på at skrabe gamle malingrester af. Til sidst bankede vi al pudset væk. Fræste kanaler til elektricitet og lignende, og næste skridt er at pudse det hele op igen.
Hvis man ikke er bange for arbejdet, er der intet bedre alternativ!
PS: Inden havde vi tretex, som sad direkte mod pudsede vægge (stenshus). Tretexen har siddet der i mange, mange år. Da vi rev tretexen ned, opdagede vi en slags skimmel. Væggen var kold, tretexen varm, kondens, skimmel... Gips?! Nej tak!
Hvis man ikke er bange for arbejdet, er der intet bedre alternativ!
PS: Inden havde vi tretex, som sad direkte mod pudsede vægge (stenshus). Tretexen har siddet der i mange, mange år. Da vi rev tretexen ned, opdagede vi en slags skimmel. Væggen var kold, tretexen varm, kondens, skimmel... Gips?! Nej tak!
Hvis jeg havde haft et gammelt teglhus med pudsede vægge, (hvilket er blandt det smukkeste jeg ved, tillykke med det hus), så havde jeg vådet tapeterne af og repareret pudset.......... Derimod er jeg ikke sikker på, at jeg havde gjort mig besværet med at fræse ind al el, jeg synes nemlig, at en rigtig fin elinstallation med kulo kan være rigtig flot. Man kan også fuge en udenpåliggende elinstallation med fx latex og male den ind, gjort rigtigt så smelter det fint ind. Men det er jo selvfølgelig en smagssag........
Hilsner Janne.
Hilsner Janne.
Klik her for at svare