Hej!

Har læst nogle tråde her om indervægge men mangler svar på nogle spørgsmål.

1. Kan jeg lime en bjælke fast på parketgulvet i stedet for at bore og skrue, for at i fremtiden have mulighed for at fjerne væggen og da kun "skal" slibe gulvet?

2. Lydisolering! Hvor tyk bør væggen være og hvad bruges som lydisolering?

Tak på forhånd

Anders

C
1. Mnjaa, måske, men parketgulvet ligger flydende, og at have bunden på væggen flydende er måske ikke så godt. Men jeg ved ikke, det må nogen anden svare på.

2. Tunge materialer. Foreslår 95mm stolper med to lag 45mm isolering i, med luftspalte imellem, så OSB og gips på begge sider med samlingerne forskudt. Eventuelt tæt mod gulv og loft med passende masse.

Jeg ville sige, at hvis du limer mod gulvet, kan du være sikker på, at parketten aldrig kan reddes under væggen. Hvis du derimod skruer eller sømmer med få søm, har du kun et par små huller, der kan spartles igen med lim og savsmuld, hvis du vil i fremtiden. Det forudsætter selvfølgelig, at væggen rives ned skånsomt.

Erik

Jeg brugte dobbeltklæbende tape, har laminatgulv og ville ikke skrue, da der er vandbåren gulvvarme der. Yderreglerne er begge skruet i væggen og loftslisten er ligeledes skruet, så der er ingen sidekræfter at tale om på gulvlisten. Men dobbeltklæbende tape af god kvalitet holder faktisk ret godt.

Væggen er ind til teenageafdelingen i huset, 95 regler med almindelig isolering og dobbeltgips på den ene side, enkeltgips på den anden og en rigtig udhusdør, der er isoleret til at fungere som yderdør samt tætningslister naturligvis. Den holder lyden hos de unge meget godt.

Avemo sagde:
Jeg ville sige, at hvis du limer mod gulvet, kan du være sikker på, at parketten aldrig kan reddes under væggen.
På hvilken måde bliver gulvet ødelagt? Ville limet give skader på gulvet som ikke kan slibes bort!?

//Anders

Hjemme hos min far var de limet en regel mod gulvet (parketgulv).
Da denne væg blev revet ned, gik også parketgulvet i stykker, så det bliver at skifte det, så lime er ikke den bedste løsning, (hvis du så engang vil have væggen væk og beholde gulvet under uden større skade)

Senest redigeret:
C
Gætter på at limet tager dele af parketten med sig, når man river væggen ned. Det er svært at slibe materiale frem, der mangler. :(

Men jeg kan forestille mig, at hvis det skulle være trægulve, så ville det ikke være noget problem overhovedet.

Er man følsom, kan man sømme mod gulvet med stift. De er 0.5mm. Efter lakeringen ses intet senere.

Richtmann sagde:
Men jeg kan forestille mig, at hvis de skulle være trægulve, så ville det ikke være noget problem overhovedet.
Det gælder i så fald om at bruge tilstrækkeligt dårligt lim. Veludførte limfuger kan blive lige så stærke som træet omkring. Brækker man det fra hinanden, deler det sig normalt i tilknytning til limfugen, men sjældent præcis i fugen hele vejen.

Erik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.