Hej!

Jeg skal bygge en skillevæg for at adskille en opbevaringsdel fra hovedområdet i garagen.
På væggen skal jeg montere et elfasystem, som vil blive belastet ret tungt, nærmere maksimal belastning pr. hylde, så hele hylden måske vejer et par 100 kg.

Garagens ydervægge består af 100 mm KL-træ.
Loftet består af 60 mm KL-træ indvendigt loft samt med 100x395 mm loftsbjælke ovenpå (lige over, hvor skillevæggen skal stå).
Gulvet består af betonplade (støbt hårdbeton behandlet ved pudsning).
- Dvs. alle "ydre" fastgørelsespunkter er ret stabile og det er nemt at forankre en væg i dem.

Hvad bør jeg bruge for en konstruktion for at få en så stabil (men tynd) væg som muligt?

Min tanke var et skelet i 45x70 reglet i typisk CC 300 mm, kortlægge godt og derefter sætte 15 mm K-finer på hver side og måske nøjes med det? Rent æstetisk er en finer godt nok til formålet og passer godt ind mod KL-trævægge.

Væggen går i vinkel ifølge vedhæftet billede 1900x2300 mm indvendige mål. Taghældning 15 grader.

Har ikke behov for hverken isolering eller lydisolering, men overvejer at smide træfiberskiver eller linisolering i, for at undgå en rungende lyd, hvis man støder ind i den med en kasse.

Er jeg på rette vej, eller skal jeg forstærke betydeligt mere?

• 3D-illustration af rumdesign i et garage, viser en ny skillevæg i form af en grå farvet væg med døråbning og tilsluttende gulvlinjer.
W wuchi sagde:
Hej!

Jeg skal bygge en indervæg for at adskille en opbevaringsdel fra hovedrummet i garagen.
På væggen skal jeg montere et elfasystem, som vil blive belastet ret tungt, nærmere maksbelastning pr. hylde, så den samlede hylde måske vejer et par 100 kg.

Garagens ydervægge består af 100 mm KL-træ.
Loftet består af 60 mm KL-træ inderloft samt med 100x395 mm tagbjælke ovenpå (lige over hvor indervæggen skal stå).
Gulvet består af betonplade (støbhårdbeton behandlet ved glitning).
- Dvs samtlige "ydre" fastgørelsespunkter er ret stabile og det er nemt at forankre en væg heri.

Hvad bør jeg bruge af konstruktion for at få en så stabil (men tynd) væg som muligt?

Min tanke var et skelet i 45x70 reglet i type CC 300 mm, korte dem godt og derefter sætte 15 mm K-plyfa på hver side og måske nøjes med det? Rent æstetisk er en plyfa godt nok til formålet og passer godt ind mod KL-træ væggene.

Væggen går i vinkel ifølge vedhæftet billede 1900x2300 mm indermål. Tagvinkel 15 grader.

Har ikke behov for hverken isolering eller lydisolering, men tænker jeg smider træfiberplader eller alternativt linsolering ind for at undgå dunkt lyd, hvis man støder ind i den med en eller anden kasse.

Er jeg på rette vej, eller er der behov for betydeligt mere forstærkning?
Hvad skal du laste på hylderne?

Konstruktionen føles rimelig syntes jeg. Spørgsmålet er vel hvad elfasystemet kan klare?

P
W wuchi sagde:
Hej!

Jeg skal bygge en skillevæg for at adskille et opbevaringsområde fra hovedrummet i garagen.
På væggen skal jeg montere et elfasystem, som vil blive belastet ret tungt, nær maksbelastning per hylde, så hele hylden måske vejer et par 100 kg.

Garagens ydervægge består af 100 mm KL-træ
Loftet består af 60 mm KL-træ loftpanele samt med 100x395 mm bjælke ovenpå (lige ovenfor, hvor skillevæggen skal stå)
Gulvet består af betonplade (overfladehærdet med beton ved glitning)
- Dvs. alle "ydre" fastgørelsespunkter er ret stabile og gør det nemt at forankre en væg i.

Hvad bør jeg bruge som konstruktion for at få en så stabil (men tynd) væg som muligt?

Min tanke var et skelet på 45x70 reglet i ca. cc 300 mm, forstærke grundigt og derefter sætte 15 mm krydsfiner på hver side og måske nøjes med det? Rent æstetisk er krydsfiner godt nok til formålet og passer godt ind mod KL-trævægge.

Væggen går i vinkel ifølge vedhæftede billede 1900x2300 mm indvendigt mål. Tagvinkel 15 grader.

Jeg har ikke behov for hverken isolering eller lydisolering, men tænker at jeg lægger træfiberplader eller alternativt linisolering ind for at undgå forsinket lyd, hvis man støder ind i den med en kasse.

Er jeg på rette spor, eller har jeg brug for at forstærke betydeligt mere?
Hvorfor skruer du ikke elfa-skinner i reglerne? Så kan pladematerialet være masonit, hvis du vil.

yoloboi sagde:
Hvorfor skruer du ikke elfas skinner i reglarne? Så kan pladematerialet være masonit hvis du så ønsker.
Så får væggen ingen skivevirkning, hvilket er vigtigt.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland sagde:
Hvad skal du laste på hylderne?

Konstruktionen virker rimelig synes jeg. Spørgsmålet er vel, hvad elfasystemet klarer?
Alle mulige ting, man har samlet gennem årene. Alt fra reservedele til bil/cykel til skøjteudstyr, mapper fulde af papir osv. Vægten stiger ret hurtigt.

Hvis man bruger varianten med horisontal bærelist, burde den kunne klare 300 kg per stående par af konsolskenor, hvis jeg forstår det rigtigt, forudsat at den bagvedliggende væg holder skruen. Hvad en skinne, der er direkte skruet i væg/regel, kan holde, har jeg ikke fundet endnu, men burde være tilsvarende for systemet. Uanset hvilken variant af elfa jeg vælger, har jeg tænkt mig at sikre, at der er en regel bagved, hvor jeg fastgør det.

yoloboi sagde:
Hvorfor skruer du ikke elfas skinner i reglarne? Så kan pladematerialet være masonit, hvis du vil.
Jo, tanken er at have en regel, hvor jeg sætter skinnerne.
Hvis jeg kører med varianten med bærelist i overkanten, så kortler jeg selvfølgelig godt der, hvor bærelisten fastgøres.

P
Så får væggen ingen skivverkan hvilket er vigtigt.
Kan du udvikle på hvilken måde det er vigtigt?

yoloboi sagde:
Kan du udvikle på hvilken måde det er vigtigt?
Lastfordelingen. En k-plyfa på 15mm kontra en masonit gør stor forskel. Væggen og hyldesystemet kan skæve ret kraftigt, hvis der er variation på lasten.

P
Lastfordelingen. En k-plyfa på 15mm kontra en masonit gør stor forskel. Væggen og hyldesystemet kan vrides ret meget, hvis der er variation på lasten.
Ved hvilken belastning skal man begynde at tænke på dette for en regelvæg, sig med 45x70 henholdsvis 45x95?

yoloboi sagde:
Ved hvilken last skal man begynde at tænke på dette for en reglad væg, sig med 45x70 respektive 45x95?
Alt afhænger af, hvad man skal gøre med væggen, men hvorfor spare på masonit. Bedre at lave en ordentlig væg med det samme med mindre risiko for at skulle bygge den om i fremtiden.

• Synes
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Det er altså vigtigt at have det vægmonteret med frit gulv?

• Synes
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
W wuchi sagde:
Hej!

Jeg skal bygge en indervæg for at adskille en opbevaringsdel fra hovedrummet i garagen.
På væggen skal jeg montere et Elfa-system, der vil blive belastet ret tungt, nærmere maksbelastning pr. hyldeplan, så den samlede hylde måske vejer et par 100 kg.

Garage's ydervægge består af 100mm KL-træ
Loft består af 60mm KL-træ indvendigt loft samt med 100x395mm loftsbjælke ovenpå (lige ovenover hvor indervæg skal stå)
Gulv består af betonplade (strøghårdbeton behandlet ved finslipning)
- Dvs. alle "ydre" fastgørelsespunkter er meget stabile og er nemme at forankre en væg i.

Hvad skal jeg bruge for en konstruktion for at få en så stabil (men tynd) væg som muligt?

Min tanke var regelskelet i 45x70 reglet i typisk CC 300mm, forstærke godt og derefter sætte 15mm K-plyfa på hver side og måske nøjes med det? Rent æstetisk er en plyfa godt nok til formålet og passer godt ind mod KL-træ væggene.

Væggen går i vinkel ifølge vedhæftet billede 1900x2300mm indre mål. Tagvinkel 15 grader.

Har ikke behov for hverken isolering eller lydisolering, men tænker, at jeg smider træfiberplader eller alternativt hørisolering ind for at undgå hul lyd, hvis man rammer ind i den med en eller anden kasse.

Er jeg på rette vej, eller har jeg brug for at forstærke betydeligt mere?
Burde vel fungere med regler på cc60, tænker jeg, sammen med 15mm k-plyfa.

Hvor meget vægt kan Elfas system klare?

Vægtklassificering på Elfa (og lignende system) er jo en maksimal vægt pr. stolpe, hvilket mange glemmer, når de kigger på, hvad en hyldekonsol eller en bæreplan kan holde, så det er jo cc-målet, man skal tilpasse efter belastningen. Men hænger man en horisontal skinne op og har stolperne løst hængende i den, så er den meget stærkere, end man tror, hvis fastgørelsen er stabil. Jeg havde en ældre slægtning, som havde tilpasset cc for at få store plastkasser på 45/60 liter mellem konsollerne, og de var fyldt med elkabel, maskiner, savklinger, værkstedsbøger, skruvepakker og alt muligt tungt. Fem hyldeplan i højden, én skinne bred og 45 cm dyb. Jeg blev både forskrækket og imponeret, da jeg demonterede hylden, som altså havde betydelig belastning og var frit hængende...

Senest redigeret:
P
Alt afhænger af, hvad man skal gøre med væggen, men hvorfor spare på masonit. Bedre at lave en ordentlig væg med det samme med mindre risiko for at skulle bygge den om i fremtiden.
Enig i fuldkommenhed! Masonit er ikke godt i de fleste tilfælde. Også dette. Det jeg ville sige var, at plyfa ikke er nødvendigt, hvis regelstammen laves stærkt og at hylderne fæstes i den. Plyfa er blevet dyrt. Men jeg må krybe til korset og indrømme, at jeg overså detaljen om, at plyfa passer godt rent æstetisk som overflade - så er det en no-brainer at gå "din" vej og bruge pladen. Det vil blive en super stærk og super stiv væg.

• Synes
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
cc 60 bør være nok og mere til. Skruger du både listen og skinnerne, bliver det desuden meget stærkere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.