Jeg er i gang med at renovere vores gamle vaskerum til kontor. Gennem årene har vaskemaskiner og andet gjort, at bræddegulvet har sat sig temmelig meget, der er en forskel på 20-30 mm mellem høj- og lavpunkter, så jeg vil gerne skifte det for at kunne lægge et nyt overfladegulv. Bræddegulvet ligger på tværs af gulvbjælkerne og består af fer/not-brædder, ca. 16x80 mm. Jeg regner med at skulle rette en og anden gulvbjælke, præcis hvor slemt det er, vil jeg først se, når jeg har brudt lidt mere op. Jeg har også adgang til bjælkelaget nedenfra gennem krybekælderen.
Men, hvordan håndterer jeg gulvbrædder, der går under en indervæg, som ikke står direkte på en gulvbjælke? Skal jeg sætte kiler med jævne mellemrum, som bærer den liggende regel i væggens underkant? I så tilfælde, hvor tæt og hvor store kiler?
Jeg er i gang med at renovere vores gamle vaskerum til kontor. Gennem årene har vaskemaskiner og andet gjort, at bræddegulvet har sat sig ganske kraftigt, der er en forskel på 20-30 mm mellem høj- og lavpunkter, så jeg ønsker at udskifte det for at kunne lægge en ny overflade. Bræddegulvet ligger tværs over gulvbjælkerne og består af fer og not brædder, ca. 16x80 mm. Jeg regner med at skulle rette en og anden gulvbjælke, præcis hvor slemt det er, vil jeg se, når jeg har brudt lidt mere op. Jeg har også adgang til bjælkelaget nedefra gennem krybekælderen.
Men, hvordan håndterer jeg gulvbrædder, der går under en indvendig væg, som ikke står direkte på en gulvbjælke? Skal jeg indsætte kottlingar med jævne mellemrum, som bærer den liggende regel i væggens underkant? I så fald, hvor tæt og hvor store kottlingar?
[billede]
Du kunne måske sætte en gulvbjælke under hele den indvendige væg i og med at du har adgang til rummet nedefra og hæve den indvendige væg til dens rette position eller i det mindste forhindre den i at synke endnu mere. Hvor langt er der mellem gulvbjælkerne?
Det er faktisk kun 2m mellem støtterne, der går en hjertemur i midten af huset og en solid regel på hver side af den, midt imellem ydervæg og hjertemur.
Desværre går alle vandrør lige der, hvor det har sat sig mest, både drikkevand og opvarmning.
Det er faktisk kun 2m mellem støtterne, der går en hjertemur i midten af huset og en robust regel på hver side af den, midt mellem ydervæg og hjertemur.
Desværre går alle vandrør netop der, hvor det har sat sig mest, både drikkevand og opvarmning.
Underligt at det har sat sig så meget. Er reglerne eller hjertemuren sunket et sted?
Eller har bræddegulvet blot sunket mellem reglerne?
Jeg har ikke haft tid til at rive hele gulvet op endnu men skal forsøge at tage mig lidt tid i weekenden eller i begyndelsen af næste uge. Det kan være, at det kun er bræddegulvet, der er sunket, reglarne så ret lige ud nedefra det lille, jeg kunne se.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.