Jeg står selv over for store problemer nu, da jeg havde tænkt mig at skifte til spånplader, men det eksisterende bræddegulv er lagt på mellemgulvet før væggene blev stillet op, hvilket betyder, at jeg ikke kan skifte et rum ad gangen, fordi når jeg skærer brædderne af længst inde mod væggen, skader jeg bæreevnen frem til næste bjælke i det tilstødende rum, plus at fordi væggen står på gulvet, vil den falde sammen samtidig.
Desuden har jeg lært om noget, der kaldes flanketransmissioner, som gør, at lyd høres bedre i tilstødende rum, hvis gulvet er et stort sammenhængende gulv. Jeg ville uden et øjebliks tøven have slået væggene op på gulvet og derefter lagt spånplader rum for rum. Og som jeg forstår det, skal man ikke lade spånpladen nærmest døren strække sig ud i gangen, men skære den af, så ganggulvet og rumgulvet mødes med et par mm imellem under dørtærsklen.
Desuden har jeg lært om noget, der kaldes flanketransmissioner, som gør, at lyd høres bedre i tilstødende rum, hvis gulvet er et stort sammenhængende gulv. Jeg ville uden et øjebliks tøven have slået væggene op på gulvet og derefter lagt spånplader rum for rum. Og som jeg forstår det, skal man ikke lade spånpladen nærmest døren strække sig ud i gangen, men skære den af, så ganggulvet og rumgulvet mødes med et par mm imellem under dørtærsklen.
Lige nu hælder det mod at stille indervæggen på bjælkelaget. Talte med en snedker og et godt argument han nævnte er, at hvis man får en vandskade, er det meget lettere at bryde gulvet op, hvis indervæggene ikke står på gulvet.
Synes jeg lyder som et meget godt argument også, selvfølgelig skal man forudsætte, at man ikke får vandlækager, men shit happens. Jeg synes, du gør helt rigtigt.ZipLock sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Lägga parkettgolv eller innervägg först
Golv -
Bygge ny indvendig væg på eksisterende laminat/klikgulv? Eller burde gulvet udskiftes først? (Ingen planer om at udskifte det ellers inden for de nærmeste år.)
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Mure indervæg - før eller efter gulvlægning?
Byggematerialer & Byggeteknologi