Jeg skal sætte en indervæg op med stålregler. Stålreglerne vil være 70 mm tykke, og regelafstanden vil være 45 cm. Væggen vil blive dækket med først 11 mm OSB og derefter 13 mm gipsplade.

1. De U-formede skinner, der sættes på vægge og loft, findes med forskellige højder/dybder. Hvad er fordelene ved lave henholdsvis høje skinner, og hvilken bør man vælge?

2. Jeg har læst et sted, at der skal være en sprække mellem gipspladen og loft/gulv. Passer det, og hvad gælder for sprækken mod vægge? Jeg vil gerne have god lydisolering, og er det okay at fylde sprækken med fuge?

3. Samme spørgsmål som nummer to, men for OSB-pladen.

4. På væggen vil en ELFA garderobeindretning blive fastgjort. Vil væggen være stærk nok, eller skal man forstærke den på nogen måde?

2: tippet kan monteres tæt mod loftet og andre vægge, men lad dog nogle mm luft mod evt. betonplade

3: osb er træ, der vil bevæge sig, svulme op og krympe på grund af fugt, anbefales at monteres med nogle mm mellem alt, den evt. kan spænde mod

1 og 4 lader jeg til nogen anden... 4 er jeg selv interesseret i at få tips om passende skrue, der trækker godt i osb. Montageskrue var ikke videre.

Tak for jeres svar.

Ingen der har mere input?

1/ De højere er gode, hvis du f.eks. skal flyde gulv eller på anden måde have en lidt højere byggehøjde (f.eks. når du skal sokkle).
2 & 3/ Hvis du vil opnå så god lydisolering som muligt, slipper du gips/OSB 5 mm og fuger med f.eks. Sikakryl_s eller tilsvarende akustikfuge, der ikke revner.
4. / Den kommer til at holde. Dog ville jeg have undladt OSB og brugt K-plyfa i stedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.