Skal lave en væg og det ser ikke ud til at være helt let da jeg har skråtag.

Lægger et bræt på gulvet og sømmer det fast.
Sømmer det næste fast på væggen ifølge linket.
Det næste bræt som skal sømmes i loftet så??
Det bliver jo skævt med tanke på at indersiden af taget har en hældning på 18 grader!
Skal man "schimsa" det lige og derefter sømme det fast?

http://www.ladda-upp.se/bilder/mkkaofpjacvfes/

Den nemmeste løsning er vel at begynde med at fastgøre den liggende regel til de stående regler i begge ender, og du lægger da reglen horisontalt, altså ikke i samme vinkel som taget. Så skruer du skrue skråt gennem reglen, så de går gennem regelns bagkant og op i taget i 90 graders vinkel. Du undgår dermed "problemet" med at en vinklet regel bliver bredere end de andre regler. Sådan ville jeg have gjort det...

Med en dyksav kunne du have kløvet den overliggende regel, som du fæstner mod loftet.

Jeg løste netop dette problem ved selv at kløve de regler, der skal sidde mod taget.
Jeg har 45x70mm som stående regelværk, så jeg tog 45x95 og indstillede kløvsaven til 25º (i dit tilfælde 18) og to savninger senere havde jeg regler, der passede perfekt.

Når jeg tænker efter, bliver det meget enklere, hvis man sætter reglen, der skal sidde i loftet først, for ellers kan det blive tricky at få den rette dybde på 18gradersfalsen.

Tag en vægregel og sav i den rette vinkel i kap- og geringssaven, så har du en skabelon med de rigtige mål til at indstille kløvsaven senere.

Undrer om ikke ToRys variant i første indlæg er nemmest?!

Jeg kan starte med at sætte reglen, som skal være i loftet, i loftets vinkel helt enkelt.
Derefter sætter jeg reglen mod væggen.
Derefter reglen på gulvet.
Og til sidst den fritstående regel, hvor væggen skal slutte (væggen skal bare være 3 meter ud fra den store væg på billedet).
Derefter skruer jeg de stående regler mod den skrå loftsbræt helt enkelt.

Vil det fungere??

Det kommer det til at gøre, men tagreglen vil så blive bredere end de andre reglar, eftersom den er drejet. Måske spiller det ikke så stor rolle, hvis ujævnheden ender på indersiden, altså mod den eksisterende væg?
Metoden jeg skrev om i det andet indlæg gør, at du slipper for at skære noget skråt, bare lige samlinger, ingen ujævne overflader eller "bredere" reglar, bare save og skrue. :) Pointen med det var altså, at reglen, der fastgøres i loftet, IKKE fastgøres helt op til loftet, i dets vinkel, men i samme vinkel som gulvreglen. De stående reglar i midten vil derfor ikke behøve at blive skåret skråt.

Senest redigeret:
  • Synes
ayye
  • Laddar…
Aha, jeg er lidt træg her til morgen :)

Mener du sådan her!
http://www.ladda-upp.se/bilder/oqqixkqnhoewh/

Undrer om jeg ikke skal starte med gulvreglen først og derefter vægreglen.
Derefter den fritstående regel for væggens gavl, som jeg sømmer fast i gulvreglen.
Til sidst sømmer jeg tagreglen fast i de to stående regler ifølge billedet, alternativt skruer den fast med 90 graders vinkler....
Tjoho :)

There you go!!! :thumbup:

Jeg havde trukket to lange skruer - måske 80 mm - i passende vinkel nedenfra tagreglen op i vægreglen og så på samme måde i tagreglens anden ende. Forbor gerne da du er i endetræet for både tag- og vægreglen. Det vil sidde som bjerget! :)

Senest redigeret:
Offtopic

ToRy sagde:
Senest redigeret af ToRy i dag 09:39 Årsag: Fan, jeg kan ikke skrive reglen, det bliver altid reglen! Why, oh whyyyyyy!!!!!!​
Du har måske smålandsk blod? reglen, cycklen, nycklen....

Joco_ sagde:
Offtopic

Du har måske smålandskt blod? reglen, cycklen, nycklen....
Endnu mere off topic...
Nej fan, faren er fra Majorna og moren fra Bergum.! Ser mig som Göteborgare! :) Tastaturet kan jo være fra Ljungby i og for sig... :D

Ellers kan du bruge stålskena beregnet til montage mod skråtag.

• Synes
elch0ck og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.