K
Leger med tanken på spontet panel i trappeopgangen, som i dag er puds på letbeton. Jeg har cirka 25 mm af vangstykket synlige og vil gerne have en kvartstav på for at skjule overgangen. Der er således ingen plads til at sætte opstrø fordybninger bag panelet.
Det nemmeste ville jo være at sømme dykkert i fjerden for skjult montering, men dykkert vil nok ikke fæstne nævneværdigt.

Det andet alternativ er at skrue i fjerden, fabrikantens anbefaling er typen Grabber PTS 28, og det ville nok fungere, hvis ikke det var for den selvborende spids. Havde skruen haft samme egenskaber, men ikke bor-spidsen, havde den nok hægtet tilstrækkelig godt fast i letbetonen.

Tredje alternativ er Essves letbetonskrue, lige ind i panelet, og derefter spartle og slibe, hvilket føles som unødvendigt ekstra arbejde (ville have været perfekt til en opstrø, hvis der havde været plads til det).

Fjerde alternativ er at lime og støtteskrue, hvilket jeg ønsker at undgå. Vil kunne tage panelet ned uden at ødelægge den underliggende puds.

Findes der andre alternativer end ovenstående, der kan overvejes? Den tænkte panel er 15 mm tyk.

Ser man det rumsmæssigt synes jeg ikke, det er en god idé. Man har gavn af de ekstra centimeter, som trappeopgangen er bredere end trappen. 25 mm tilbage af vangstykket synes jeg er et minimum. Ellers ser det presset ud. Lydmæssigt er panel i trappen heller ikke optimalt. Kan pudset ikke friskes op?

• Synes
SimonThn
  • Laddar…
K
Panelet er en af mange forskellige idéer, tanken er at starte projektet til efteråret, hvis alt andet går efter planerne.
Der er mindst 1 lag tapet over pudsen, det lyder dog hult nogle steder efter 65 år, men ikke så alvorligt meget, tror jeg. Det er definitivt muligt at reparere og fuldspartle/male.

At trappehuset krymper lidt, bekymrer mig ikke så meget, det er en U-trappe, og trinene er cirka 130 cm. Men jeg er enig i, at det kan se anstrengt ud, hvis man æder den sidste del af vangerne op, god pointe!

Hvor glat er væggen?
Moelven har ret fede panelskiver. Hvis du så ikke absolut vil have panelbrædder. De fungerer fint at lime op.

K
Løfter min gamle tråd..
K KjellTimell sagde:
Fjerde mulighed er at lime og støtte med skrue, hvilket jeg vil undgå. Vil kunne tage panelet ned uden at ødelægge den underliggende puds.
Løfter min 4 år gamle tråd da emnet er blevet højaktuelt igen.
Pudset slår tomt her og der, og jeg er ikke interesseret i at pudse om så central en del af huset, men vil gerne kunne blive færdig med arbejdet hurtigt.

Er inde på panelideen igen, denne gang en kombination af PL600 og 16ga/60mm søm i letbetonen.
Tanken er not og fer, den skyder man med 45 grader ned i fjederen, det burde give en god hængende effekt FFA i kombination med PL600.

Har skudt lidt 8ga 30mm søm i sokler, og de har siddet utrolig godt fast, tænker at 16ga og tættere burde klare arbejdet galant?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.