Tænkte lave en indbygningsniche på badeværelsesvæggen, muret det nederste skift, skal lægge et til op til rød linje. Tænkte derefter mure op langs siderne (rød linje), men usikker på hvordan jeg skal løse overhænget??
Så nu at der sælges færdige stel til nicher til indbygning. Behøver en form for profil her tænker jeg. Væggen er letbeton så holder ikke rigtigt til at sætte armeringsjern osv.
Ideer?
Bredde 200cm, højde 210cm. Behøver jeg tænke mindre?
Så nu at der sælges færdige stel til nicher til indbygning. Behøver en form for profil her tænker jeg. Væggen er letbeton så holder ikke rigtigt til at sætte armeringsjern osv.
Ideer?
KJD sagde:
Tænkte lave en indbygningsniche på badeværelsesvæg, muret nederste skift, skal lægge et til op til rød linje. Tænkte derefter at mure op langs siderne (rød linje), men usikker på, hvordan jeg skal løse overhænget??
Så nu, at der sælges færdige stammer til nicher til indbygning. Behøver en form for profil her, tænker jeg. Væggen er letbeton, så den kan ikke rigtig holde til at sætte armeringsjern osv.
Idéer?
KJD sagde:
Tænkte lave en indbygningsniche på badeværelsesvæg, muret nederste skift, skal lægge et til op til rød linje. Tænkte derefter at mure op langs siderne (rød linje), men usikker på, hvordan jeg skal løse overhænget??
Så nu, at der sælges færdige stammer til nicher til indbygning. Behøver en form for profil her, tænker jeg. Væggen er letbeton, så den kan ikke rigtig holde til at sætte armeringsjern osv.
Idéer?
Kom over en artikel om dette, som ser ud til at anbefale vådrumsplade, stemmer også med, hvad jeg har set tidligere, og betydeligt enklere end letbetonblokkene, spørgsmålet er, om jeg kan få puds til at hæfte på vådrumspladen? Og her endda på undersiden af vådrumspladen. Antager det, men har samtidig ikke brugt vådrumsplade tidligere. Nogen der har erfaringer?KJD sagde:
Idéer?
Vi har lavet to hylder/nicher i brusehjørnet ved hjælp af en lux plade, 80mm tyk. Fliser på den derefter.
https://www.google.com/search?q=lux+skiva
Også samme, som vi beklædte installationen til væghængt toilet med, dog med 20 eller 30mm plader (kan ikke huske den præcise tykkelse).
https://www.google.com/search?q=lux+skiva
Også samme, som vi beklædte installationen til væghængt toilet med, dog med 20 eller 30mm plader (kan ikke huske den præcise tykkelse).
Lyder perfekt.Føles helt rigtigt for mig. Tak 🙏K kniv sagde:
Kan lede efter lidt billeder eller så, hvis det er interessant. Send pm i så fald. Noter at disse plader altså sættes inden for tætningslaget, de er lavet af cellplast og har en form for fiberarmeret overflade, så de tåler fugt. Var ekstremt nemme at save i og arbejde med. Det sværeste var at få den store plade godt i lod på væggen, da den fastgøres med fix og er meget sværere at trykke ujævnheder ud, så som man kan når man sætter fliser.KJD sagde:
Hvad er det for en puds, du har tænkt at have som overflade? Luxakivorna (og andre lignende) har ret ru overflade på grund af armeringen, så der er brug for nogle mm overfladelag udenpå det. Var absolut ingen problemer at få fliseklæb til at hæfte i hvert fald
tænkte netop på fliselim at jeg kunne bruge det til hæftning i værste fald. Har sværere ved at tro at almindelig puds ville hæfte.K kniv sagde:
==
så nu også en løsning på, hvordan man tilsyneladende gør med overhæng af letbetonblokke på et andet sted.. men har stadig ingen angivelse på, om det ville være nok til mine næsten 180cm af frit hæng.

Letbetonblokke eller multiskiver som det står på billedet?KJD sagde:
tænkte netop på fliseklæb at jeg kunne bruge det for fastgørelse i værste fald. Har sværere ved at tro at almindelig puds ville binde.
==
så nu også en løsning på hvordan man åbenbart gør med udhæng af letbetonblokke andre steder.. men har stadig ingen angivelse af om det ville være tilstrækkeligt for mine næsten 180cm af frit hæng.
[billede]
Hvilken tykkelse skal du have på pladerne, altså hvilken dybde vil du have?
Den vi købte var 600x2500, 80mm tyk.
Den kunne nok have fungeret til at lave udhæng med, hvis du beholder den som et helt stykke og så sætter den med fliseklæb mod væggen. Godt med støtte under mens klæbet hærder.
Det er 100mm, solid støtte vil jo være nødvendig, men det føles uklart, hvor sikker man kan være på, at det ikke "faldt ned" senere .. kør letbeton nederst og på siderne, og løsningen med vådrumsskiver til udhænget. sover bedst sådanK kniv sagde:Letbetonblokke eller multiskiver som det står på billedet?
Hvilken tykkelse skal du have på skiverne, altså hvilken dybde vil du have?
Den vi købte var 600x2500, 80mm tyk.
Den havde nok fungeret at lave udhæng med, hvis du beholder den som et helt stykke og så sætter den med kakelfix mod væggen. Godt med støtte under, når fixet hærder.
Klik her for at svare