Hej.

Rejser et hus som har totalt 240mm isolering i ydervæggene.

https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-bb-6w-backbox/bwbb6w/

Er det et problem at sætte to sådanne i ydervæg?

Googling siger at de er 8,5 cm dybe og sætter dem på osb så det er cirka 7,5 cm isolering jeg kommer til at skulle udhule. Det giver 16,5cm isolering tilbage udad, er det nok?

Sørger selvfølgelig for at tætningen holdes tæt.
 
B bassebus sagde:
Hej.

Rejser et hus som har totalt 240mm isolering i ydervæggene.

[link]

Er det et problem at sætte to sådanne i ydervæg?

Googling siger at de er 8,5 cm dybe og sætter dem på osb så det er cirka 7,5 cm isolering jeg kommer til at skulle udhule. Det giver 16,5cm isolering tilbage udad, er det nok?

Sørger naturligvis for at tæthedsplanet holdes tæt.
Det er sandsynligvis ikke noget problem, de er vel ikke så store så det bliver kun en lille overflade på væggen som har lidt mindre isolering...
På totalen vil det selvfølgelig øge varmetabet en smule, men det burde ikke blive nogle kulderas eller sådan noget.
 
B bassebus sagde:
Google siger, at de er 8,5 cm dybe, og hvis jeg sætter dem på OSB, så er det cirka 7,5 cm isolering, jeg bliver nødt til at fjerne. Det giver 16,5 cm isolering udad, er det nok?
Den er dybere end det 136mm, https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-6C.pdf

B bassebus sagde:
Jeg sørger selvfølgelig for, at tætningslaget holdes tæt.
Så glem backboxen, så bygger selve højttaleren mindre. Dens opgave er kun at skabe et tæt rum mod værelset og kompensere for brudt tætningslag udad. Når du bygger nyt, kan du lige så godt bare skabe en fordybning tilpasset højttaleren i isoleringen og tætne den.
 
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det er sandsynligvis ikke noget problem, de er vel ikke så store så det vil kun blive en lille overflade på væggen som har lidt mindre isolering...
I det store hele vil det selvfølgelig øge varmetabet lidt, men det burde ikke blive nogen kulderas eller sådan noget.
Det jeg er bekymret for er koden inde i boksen. Jeg antager at hvis det var helt uisoleret udad, så skulle boksen i metal blive kold om vinteren og så kondensere mod varm luft inde.
Men jeg håber at isoleringen, der er tilbage udenfor, er god nok til at undgå dette?

H hapazard sagde:
Den er dybere end det 136mm, [link]
Det er to forskellige bokse, den du har linket er 6C og bruges primært til loftshøjttalere som er dybere.

Her er dokumentet for 6W:
https://www.bowers-wilkins-custom-id.com/wp-content/uploads/2016/03/BB-W6.pdf

Det er altså noget i denne størrelse som skal ind:
https://www.hifiklubben.se/bowers--wilkins-cwm362-in-wall-hogtalare/bwcwm362wh/

H hapazard sagde:
Glem så backboxen, så bygger selve højttaleren mindre. Dens opgave er kun at skabe et tæt rum mod rummet og kompensere for brudt tætningslag udad. Bygger du nyt, kan du lige så godt bare skabe en fordybning tilpasset til højttaleren i isoleringen og tætte den.
Ok, jeg behøver altså ikke være bekymret for, at der opstår gnister/kortslutning/hvad som helst fra højttaleren, som kan føre til brand i væggen?
Jeg tænker, at uden en boks, er det nok uundgåeligt, at højttaleren vil "ligge imod" tætningsplastikken.

Boksen kan jeg få fat i for ~950:- fra Tyskland, spørgsmålet er om det er værd tiden at lave en egen løsning.
 
Nu ved jeg ikke, hvad du har tænkt at sætte i disse kasser, men duer det ikke med et par Klipsch AW-650 under tagudhænget?

Edit: Jeg misforstod måske, og du ville slet ikke have højttalerne på ydersiden, men blot præciserede, at det drejede sig om en ydervæg for isoleringsspørgsmålet.
 
Senest redigeret:
B bassebus sagde:
Det jeg er bekymret for er kodenes inde i boksen. Jeg antager, at hvis det var helt uisoleret udad, så burde boksen i plade blive kold om vinteren og derefter kondensere mod varm luft inde. Men jeg håber, at isoleringen, der bliver tilbage udenfor, er god nok til at undgå dette?

Det er to forskellige bokse, den du har linket til er 6C og bruges primært til lofthøjttalere, der er dybere.

Her er dokumentet for 6W: [link]

Det er altså noget i denne størrelse, der skal ind: [link]

Ok, jeg behøver altså ikke være bekymret over, at det bliver nogen form for gnister/kortslutning/hvad som helst fra højttaleren, som kan føre til brand i væggen? Jeg tænker, at uden en boks er det nok uundgåeligt, at højttaleren kommer til at "ligge imod" tætningslagets plast.

Boksen kan jeg få fat på for ~950:- fra Tyskland, spørgsmålet er, om det er værd tiden at lave en egen løsning.
Brandsikringen i boksen er ikke beregnet til at forhindre brand fra højttaleren i at sprede sig, men til at kompensere for, at brandvæggen mellem rum (indervæg/gulv) brydes.

Højttalerne er jo passive, hvor ofte ses disse brænde? (Har selv ledt efter aktiv subwoofer til indbygning, men det ser ud til næsten ikke findes netop fordi man ikke vil bygge en forstærker ind, der altid er tændt).

Er du alligevel bekymret, kan du jo lægge lidt glasfiberisolering mellem højttaler og dampspærre.

Men koster de kun 950 og ikke bygger så meget, kan det jo være nemmere at købe backbox. De er jo også isolerede på indersiden, så du kan forvente lidt højere isolering.
 
B bassebus sagde:
Det jeg er bekymret for er koden inde i boksen. Jeg antager, at hvis det var helt uisoleret udad, så vil boksen i plade blive kold om vinteren og derefter kondensere mod varm luft inde. Men jeg håber, at isoleringen, der er tilbage udenfor, er god nok til at undgå dette?


Det er to forskellige bokse, den du har linket er 6C og bruges primært til lofthøjttalere, der er dybere.

Her er dokumentet til 6W: [link]

Det er altså noget i denne størrelse, der skal ind: [link]


Ok, jeg behøver altså ikke at være bekymret over, at der bliver nogen form for gnister/kortslutning/hvad som helst fra højttaleren, der kan føre til brand i væggen? Jeg tænker, at uden en boks er det nok uundgåeligt, at højttaleren vil "ligge mod" tætningsplastikken.

Boksen kan jeg få fat i for ~950:- fra tyskland, spørgsmålet er, om det er værd at bruge tid på at lave en egen løsning.
Med 16 cm isolering tilbage ville jeg ikke bekymre mig om kondens overhovedet. Måske hvis det er 16mm, men selv det plejer at være nok (det er hvad jeg har nogle steder i vores campervan, som desuden har en yderside af plade.)
 
J
Du har intet installationslag? Jeg har et par CMW7.5, som er en smule dybere i ydervæggen. Med osb+gips og 45 mm installationslag manglede der kun 2-3 cm, så jeg undlod at udhule indenfor tætningslaget, hvor der ligger 180 mm løsuld. Har ikke bemærket nogen problemer endnu, bortset fra at der siver lidt lyd gennem ydervæggen, når man spiller højt. :D
 
Har du nogen installationsrum indenfor tætningslaget, eller sidder tætningslaget direkte ved indervægpladerne. Jeg har lidt mere isolering 200+100mm. Så jeg fik mine højttalere ind før tætningslaget. Jeg lavede dog mine egne enkle kasser af MDF. sider+bagstykke lod væggen med OSB agere front baffel, præcis som BW gør. Det tog et par timer totalt. Bedre end metal backbox, og næsten ingen omkostninger. Nogen form for kasse er nødvendig, især som du selv var inde på for ikke at presse mod plasten. Begynder den at vibrere med højttaleren, så bliver hele væggen et membran.
 
Temperaturen inde i kassen vil være næsten den samme som inde i rummet, da selve højttaleren ikke isolerer så meget sammenlignet med den resterende isolering i væggen, og det er når temperaturen kommer under dugpunktet, at der opstår kondens, der bliver kun en smule øget energistrøm gennem væggen, når den termiske modstand falder i væggen, du har stadig den samme temperaturforskel mellem inderside og yderside, og da du har det meste af din termiske modstand i væggen og meget lidt i højttaleren, vil temperaturen ikke falde så meget i kassen.

Da du vil gå gennem diffusionsspærren, kan det være godt at forsøge at lukke så tæt som muligt med din kasse, den synes i hvert fald at være diffusions-tæt i sig selv, hvilket er godt.

Jeg har bygget ind plastindpakkede (diffusionstætning) spånplade-kasser i loftet til fremtidige højttalere, som har fjernet 1/3 af isoleringen på loftet lokalt, hvilket er en lignende situation, lige nu er de bag gipsvæggen og ubrugte, men har ikke set nogen spor af fugt der i løbet af flere år, hvor de har været der.
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Tak for alle svar!

Jeg har en 45mm regel som installationsrum, så kommer plasten, derefter 195mm mere isolering. Jeg tænkte altså skære op i plasten, udhule det der er nødvendigt, så tape en ny plast fast som bliver som en lomme.

Jeg tror jeg følger forslaget som Mojjen sagde og bruger MDF. Behøver jeg tage højde for at få ind en slags isolering i kassen ligesom B&W's egne bokse har, eller er det unødvendigt i dette tilfælde?
 
dæm-pull i skufferne er godt for lyden, men hvis det isolerer for meget risikerer du at flytte dugpunktet indeni skuffen og din udvidede diffusionsspærring og dermed risikere fugt i skuffen (hvis ikke forsiden af skuffen inkl. højttaleren også er helt tæt)
 
Tænkte på at tjekke før jeg gør noget dumt. Se vedhæftet billede.

Tanken er altså at
1) skære plastikken op
2) udhule 3cm isolering
3) sætte en ny plastik, der går ind i hullet, som er blevet, og tape tæt
4) sætte boksen på plads.

Installationsrummet har 45mm isolering, så der er altså 195mm isolering tilbage udad. Efter udhulning af 30mm har jeg altså 165mm isolering tilbage bag boksen udad, er det nok?

Tak!
 
  • En kasse holdes oppe mod en væg med synlig isolering, forberedelse til installation.
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
B bassebus sagde:
Tænkte tjekke inden jeg gør noget dumt. Se vedhæftet billede.

Tanken er altså at
1) skære op plastikken
2) udhule 3cm isolering
3) sætte en ny plastik, som går ind i det hul der er blevet og tape tæt
4) sætte kassen på plads.

Installationsområdet har 45mm isolering, så der er altså 195mm isolering tilbage udad. Efter udhulning af 30mm har jeg altså 165mm isolering tilbage bag kassen udad, er det nok?

Tak!
At udhule 30mm på et så lille stykke vil ikke påvirke stort.
Sørg for at du får dampspærren tæt bare, med rigtig tape der holder over tid, ikke nogen "sølvtape" :)
 
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Attgröpa ur 30mm på en så liten bit kommer inte påvirke i stort.
Sørg for, at du får dampspærren tæt, bare med rigtig tape, der holder over tid, ikke nogen "sølvtejp" :)
Mjo tepningen har jeg styr på, har brugt 12 ruller indtil videre :P det mest trælse jeg har gjort i hele husbyggeriet.

Det jeg bekymrer mig for er ikke overfladen, men at man måske går under en eller anden "kritisk grænse" i tykkelsen af isolering eller ødelægger ved at flytte dampspærren, så der begynder at dannes kondens i væggen, som så forårsager fugtskade...?
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.