Hej,
Har forsøgt at finde information om man har lov til at indbygge elcentraler i brandklassificerede (IE30/IE60) vægge og hvad der gælder for dette.
Er der nogen der kan henvise mig til nogen aktuel information?

Mvh

X xLnT sagde:
Hej,
Har forsøgt at finde information om man må indbygge elcentraler i brandklassificerede (IE30/IE60) vægge og hvad der gælder for dette.
Er der nogen der kan henvise mig til nogen aktuel information?

Mvh
Det enkle svar er, at det går an, hvis centralen ikke forringer brandcellen. Jeg mener, at jeg har set sådanne løsninger. Man kan også forestille sig, at man bygger en niche til indbygningsboksen, trækker slangerne ned og brandsikrer i og omkring rørene, efter at man har trukket kablerne. Derefter monterer man centralen, og vupti, så er brandcellen ikke påvirket. Det er dog meget arbejde; skal dette ske kommercielt, ville jeg søge en anden placering.

J Johan456 sagde:
Det enkle svar er, at det kan lade sig gøre, hvis centralen ikke forringer brandcellen. Jeg har for mig, at jeg har set sådanne bæster. Man kan også forestille sig, at man bygger en niche til indbygningsboksen, trækker slangerne ned og brandsikrer i og omkring rørerne efter, at man har trukket kablerne. Derefter sætter man centralen på plads, og vupti, så er brandcellen ikke påvirket. Det er dog meget arbejde, skal dette ske kommercielt, så ville jeg lede efter en anden placering.
Dette er nybyggeri, havde gerne sat en indbygget central i stedet for at sætte udenpåliggende.
Du mener, at man beklæder den indbyggede central med brandgips?

Ja i princippet. Men det er nok med almindelig gips, normalt 2 lag for EI 30/60.
Derefter mindskes tykkelsen på isoleringen, men jeg kan ikke tro, at dette ikke kan løses. Man tillader jo f.eks indbyggede dåser, under visse forudsætninger på begge sider af en brandklassificeret væg, både EI 30 og EI 60.
Kontakt med typ Garo eller Hager, så har de sikkert en løsning. Med bundkasse i metal burde dette rimeligvis gå.

Dobbelt gips bagved og på siderne har brandklasse 60, samt den væg, som flugter med centralens yderkant, er også dobbelt gips
Så med hullerne ind i centralen, går det fint med brandtætningsmasse, skal det være rigtig-rigtig så skal der være overgang til opg eller pansar sidste stykke (0,5 meter) er nok ikke så farlig med det, hvis vægbeklædning er A60

J Johan456 sagde:
Ja i princip. Men det räcker med almindelig gips, normalt 2 lag for EI 30/60.
Så mindskes tykkelsen på isoleringen men jeg kan ikke tro, at dette ikke kan løses. Man tillader jo f.eks indfældede dåser, under visse forudsætninger på begge sider af en brandklassificeret væg, både EI 30 og EI 60.
Kontakt f.eks. Garo eller Hager så har de sikkert en løsning. Med bundkasse i metal burde dette rimeligvis kunne lade sig gøre.
Vi har sat/kommer til at sætte enkeltlag med brandgips (15mm), det skal være tilstrækkeligt.

Men du skal jo have det sådan, at det helt omringer hullet, hvor centralen skal sidde. Desuden skal du brandsikre alle gennemføringer.

H hempularen sagde:
Men du behöver jo da have det så det helt omringer hullet hvor centralen skal sidde. Desuden skal du brandtætte alle gennemføringer.
Ja, jeg skrev niche og at rørerne tætnes i og rundt om.

Havde været interessant at se nogens (antager at det er forsikringsselskaberne) specifikation for hvad der kræves.
Jeg tænker om man tillader doser af plast og ligeledes rør for at forbinde dem et sted, så føles det jo ikke helt fremmed at sætte en indbygget central.

Nej, doser af plast må heller ikke findes i en brandklassificeret væg. Eller, jeg har for mig, at der findes en speciel, som er godkendt.

H hempularen sagde:
Nej, doser af plast må ikke heller findes i en brandklassificeret væg. Eller, jeg mener, at der findes en speciel, som er godkendt.
Jo det må de skam. Se f.eks. gyprocs håndbog.

OK, fandt siden efter et stykke tid. Tilsyneladende OK md almindelige doser under forudsætning af, at man har fuld isolering i væggen.

H hempularen sagde:
OK, fandt siden efter et stykke tid. Tilsyneladende OK med almindelige doser under forudsætning af, at man har fuld isolering i væggen.
eller i det rum, hvor doser skal monteres og afhængig af typen af brandcelle, typen af isolering mm. Lydkrav er sværere at opfylde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.