Tanken er at montere 2 skydedørspartier i ydervæggen for at åbne op for udsigten.
Det ene parti bliver 3,7 m i længde, og det andet parti bliver 3,2 m, og derudover kommer en altandør ved siden af på 0,9 m, så tænker jeg, at den skal regnes med. Skydedørene er planlagt til at være 2,3 m høje.
Mellem altandøren og skydedøren vil der være ekstra støtte, dels for at kunne tilslutte udestuen mod væg samt for at kunne fæstne karm til altandør og skydedør.
Jeg vil have så lille bygningshøjde opad på bjælken som muligt og kom til at tænke på stålbjælke i stedet for limtræ.
Hvilken dimension kan tænkes at være nødvendig?
Øvrige info;
Spærerne ser ud til at være af fagværkstype, og jeg tror, at snelastzonen er 3 (Dalarna).
I dag er stuen åben langs hele husets kortside og har et spænd på ca. 9 m. På loftet ligger der 2 forstærkninger forankret i spærrenes underside for at holde dette oppe.
Jeg vedhæfter et billede af plantegningen, hvordan det ser ud i dag.
De røde rektangulære felter er der, hvor skydedørene vil blive monteret.
De blå streger viser, hvor aflæsningen for stuen ligger på loftet.
Påminder meget om det vi har gjort herhjemme. Det parti, som sidder vinkelret mod bjælkelag, åbnede vi op og satte et skydedørsparti på ca. 3m (går ud fra, at de ligger vinkelret mod, hvordan du har vist oplæg).
For at holde byggeomkostningerne nede blev der lagt en stålbjælke 100x100 over partiet. Som derefter hvilte på stående sammenslåede regler 3x45x145 på begge sider. Det gav mindre dimensioner ovenover end tilsvarende i træ.
Dimensioneringen her var en enklere overslag, men jeg mistænker, at det snarere er lidt over dimensioneret end under. Giver dig i hvert fald en idé.
Edit så, at du nu har angivet retningen på spær.
Den største udfordring, du har, mistænker jeg, er den, der sidder under oplæg, eftersom alle laster lander på nyt parti/forstærkning. Der bør en fagkyndig nok foreslå en dimension. Her er det sikkert andre dimensioner end 100x100, der gælder, hvis du ikke kan lande lasten på en stående søjle mellem parti/dør, men der har du knækstyrke at tage hensyn til og hvordan du fordeler nedad mod etagen under.
Tak for svar!
Jeg har kontaktet en snedker, som skal se på arbejdet, men det føles som om man vil have lidt kød på benene først, så man er med på noderne.
Har forsøgt at kigge rundt på nettet og fundet vejledninger for limtræ, og det ser ud til at det bygger mere i højden end forventet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.