Købte imprægnerede 70x70 stolper til at bygge hegn, når jeg først skærer det første stykke, ser jeg, at imprægneringen ikke er trykket igennem hele træet. Skal det være sådan her, eller er det kun ydersiden, der er imprægneret?
 
  • Person holder en 70x70 mm imprægneret stolpe, hvor kun ydersiden er grøn og imprægneret, mens indersiden fremstår træfarvet.
Jeg antager, at der kan ske fejl, men alt træ, jeg har skåret op, viser varierende indtrængning... hvor det ikke trænger ind, er det ikke nødvendigt.

Generelt kan man sige, at det skal være virkelig dårligt træ, hvis man skal få 100% indtrængning, og er det godt, får man meget lidt...

Det ydre er nok splintved, og det indre er nok kerneved, som ikke tager/behøver imprægnering...

/ATW
 
  • Synes
Rebecka Hillbertz
  • Laddar…
Som Arne TW skriver.

Impregneringsvæsken trænger ind, hvor den kan (=hvor det er nødvendigt). I den tættere og mere kåd/harpiksholdige kerne er det ikke nødvendigt.
 
Jeg er bestemt ingen ekspert på dette, men jeg synes, det ser mærkeligt ud. På det træ, jeg har håndteret, har det altid trængt lidt ind på alle sider, i kernetræ meget lidt, men alligevel fuldt synligt.
 
Senest redigeret:
Ok, vil den overleve i en stangspring i denne tilstand da?
 
Havde området, hvor imprægneringen ikke nåede ind, haft ekstremt tætte årringe og været mørkt af harpiks, ville jeg have forstået, hvis væsken ikke nåede frem dertil af førnævnte grunde. Nu er forskellen i årringe og farve så lille, at jeg synes, det ser mærkeligt ud. Specielt når der slet ingen indtrængning er på principielt to sider. Det ser i princippet ud, som om træet er blevet bruset med imprægneringsvæske uden tryk.
 
  • Synes
kitco og 1 anden
  • Laddar…
kitco kitco sagde:
Ok, kommer den överleve i en stolpespyd i denne tilstand da?
Ja.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.