5,220 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Impregneret facadebeklædning med dårlig lugt
Vi har et sommerhus, hvor vi har haft en speciel lidt muggent lugt.
Pt. ser det ikke ud til, at skimmel er årsagen, af flere grunde; bl.a. fordi lugten snarere er aftaget end øget med tiden (ca. 30 år).
En byggesagkyndig har undersøgt sommerhuset og hævder, at facaden er bygget med trykimprægneret beklædning, og at den type imprægnering (som blev brugt i midten af 70'erne da huset blev bygget) lugter. Specielt når det udsættes for fugt.
Konsulenten foreslår som yderste tiltag udskiftning af facaden for en "endelig løsning på problemet". En noget drastisk foranstaltning kan det synes. Øvrige løsninger er øget ventilation, som vi også har prøvet (både øget passiv og tvungen) uden nævneværdig forbedring.
Spørgsmål: er der nogen, der har lignende erfaringer og nogen, som har skiftet beklædning og opnået positivt resultat?
/P
Pt. ser det ikke ud til, at skimmel er årsagen, af flere grunde; bl.a. fordi lugten snarere er aftaget end øget med tiden (ca. 30 år).
En byggesagkyndig har undersøgt sommerhuset og hævder, at facaden er bygget med trykimprægneret beklædning, og at den type imprægnering (som blev brugt i midten af 70'erne da huset blev bygget) lugter. Specielt når det udsættes for fugt.
Konsulenten foreslår som yderste tiltag udskiftning af facaden for en "endelig løsning på problemet". En noget drastisk foranstaltning kan det synes. Øvrige løsninger er øget ventilation, som vi også har prøvet (både øget passiv og tvungen) uden nævneværdig forbedring.
Spørgsmål: er der nogen, der har lignende erfaringer og nogen, som har skiftet beklædning og opnået positivt resultat?
/P
Hvis det kun er facaden, der lugter, er det ikke så smart at tvangsventilere ud. Så suges udeluft ind og måske gennem sprækker forbi facadebrædder, og så bliver lugten værre. Jeg tror mere på, at et lille overtryk indendørs kan holde lugten væk. Det fungerer ikke med dør og vinduer åbne :-/. Jeg ved ikke, hvordan hytten er bygget, men jeg ville nok søge forklaringen i gulvet og derunder. Der kan også ligge trykimprægneret træ, og det er mere sandsynligt, at lugten kommer nedefra. Gulvstrukturen har et lidt fugtigere miljø end panel på væggene, gætter jeg på, og ligger i hvert fald mere indendørs
. gaia
Jeg tænkte bare frit .... det er jo sandsynligt, at der nedenunder ligger trykimprægneret materiale, som blev imprægneret med samme middel som yderpanelet. Og det er netop under gulvet, der er det rette sted at satse på trykimprægneret ... så... :-/
70'er-huse plejer at have problemer med dårlig lugt på grund af imprægnerede planker direkte på betonen... eller noget i den stil. Der findes forskellige tekniske løsninger for at ventilere gulve i sådanne huse.... mere ved jeg ikke... jeg er ikke så godt inde i 70'ernes byggesjusk. Bor i 30'er-hus
Søg på "ventilerede gulve", så måske får du mere info om hvilke fejl og mangler man afhjælper på denne måde. Så kan du overveje, om det passer på dit sommerhus.
Håber det løser sig
gaia
70'er-huse plejer at have problemer med dårlig lugt på grund af imprægnerede planker direkte på betonen... eller noget i den stil. Der findes forskellige tekniske løsninger for at ventilere gulve i sådanne huse.... mere ved jeg ikke... jeg er ikke så godt inde i 70'ernes byggesjusk. Bor i 30'er-hus
Håber det løser sig
gaia
Klik her for at svare