Vi har nu efter to år i vores nybyggede præfabrikerede hus fået sprækker i hjørnerne, som er almindeligt, når huset har sat sig. Nu er det sådan, at det er "sodet" rundt om visse sprækker oppe ved hjørnerne, og hvis man mærker med hånden, bemærker man, at det trækker ind nogle steder. Mit spørgsmål er, om dette er normalt, eller om det kan føre til nogle skader på huset (fugt)? Skal man rive væggene op for at isolere om?

Hej!

Min første overvejelse er, om "sotet" er en form for bevoksning af en art. Det må jo være en slags konstruktionsfejl, og eftersom det er et så nyt hus, så bør I tale med leverandøren.

Sotet er støv. Når man har træk gennem mindre sprækker/revner, dannes der hvirvler, når luften kommer ud af sprækken, og så sidder støvet/smuds fast på væggen.

Jeg er enig. Støv. Har selv undertryksventilation af gulvet og samme "sod" ved listerne.
Men det TS har er bygningsfejl! Man skal ikke have utætte sprækker i et så nyt hus.
Forsøg at få det udbedret på garanti.

Hvad skal jeg bede dem om at gøre for at rette fejlen, skal de bryde væggene op og isolere om? I har sandsynligvis ret i, at det er støv. (jeg har en Frånluftsvärmepump). Min produktionsleder for huset sagde til maleren, at han skulle lægge malerfuge i og male over revnerne. Kan man få fugtproblemer eller problemer med kuldeindtræk, vi har ganske vist tilluftsventiler hvor kold luft trækkes ind på lignende vis. Hvad synes I, vi skal gøre?

Jeg ved ikke, hvad BÖR gør. Havde det været mit gamle hus, ville jeg presse ind og fylde helt sprækkerne med høj kvalitet fugeskum (polyuretan) som både tætner og isolerer. Så ville jeg afslutte med elastisk fugemasse og maling.

Det er ikke isoleringen, der er problemet. Det er dampspærren, der er utæt. Den eneste måde at løse problemet på er at rive pladerne ned og tætne plasten. Gør det om, gør det rigtigt.

Malerfuge og male over revnerne . . . . .
Sådan noget vil man ikke høre, at de anbefaler som løsning på et nyt hus.
Tilsyneladende fungerer den indre tætningsmembran overhovedet ikke i hjørnerne. Det kan være en ulempe med visse præfabrikerede byggeelementer, når de ikke er ordentligt tørre ved monteringen. Produktionslederen bør vide præcis, hvad der skal gøres - og det er ikke at bruge fugemasse og maling. Spørg ham, hvordan det står til med tætningsmembranen i hjørnerne. Det bør give et interessant svar.
Samtidig kan du spørge, hvordan det står til med undertrykket i huset. Hvis huset er et fraluftshus, er det ekstra vigtigt, at huset er tæt, ellers "suges" kulden ind i de tydeligt dårligt sammenføjede mellemrummene mellem byggeelementerne.
Stå på dig!

Diffspærren er af PE. Blød og elastisk. Hvordan kan den slippe da?

jeg tipper på at det er aldersbestandig plast som er diffspærre og at det ikke er sammenføjet i hjørnerne mellem delene, så der nu er en åbning mellem hele bygningselementerne som luften kommer ind, og det skal de udbedre, men sørg for at det bliver gjort inden to år efter slutbesigtigelse, så de ikke kan sige noget, men det mener jeg er en klar byggefejl, så man burde have 10 år til at klage over, men da kan det blive sværere, så vær over dem så hurtigt du kan nu.

måske er det endda nemmest at fjerne hjørnet og forsøge at sammenføje væggene korrekt bagefter, da der tilsyneladende ikke er meget åbning, så det er fleksibelt nok, formoder jeg, men det er nok dem, der har bygget huset, ikke så interesserede i, men det kan nok være den bedste og hurtigste løsning, men så skal de også sørge for, at tætningslaget er på det rigtige sted, og hvis jeg var dig, ville jeg få en med varmekamera derud, så kan I se, om det er det samme i alle hjørner, for så skal de lave det hele om og ikke kun det, der er mest tydeligt, da du kan hævde, at de har været for sjuskede, og når de alligevel er der, skal du få det, du har betalt for, da du sikkert ikke har i kontrakten, at du har købt et hus, der ikke opfylder normerne ;)

Har haft samme problem i et nybygget prefab hus, og vi valgte at lave en termografering efter et år for virkelig at tjekke, hvordan det så ud. Vi bestilte en "almindelig" termografering, men efter det første rum, som inspektøren gik igennem, konstaterede han 4 alvorlige mangler og anbefalede en fuldstændig termografering af hele huset. Resultatet var lige så dårligt for resten af huset, og inspektøren mente, det var fuldstændig uacceptabelt for et nyt hus.

Da vi tog det op med entreprenøren, blev vi enige om, at vi skulle tjekke med det firma, der havde udført inspektionen, hvad der gjaldt for krav på et nybygget hus. Det resulterede i, at firmaet svarede svævende, at der nok ikke var nogle krav til tæthed på nybyggede huse, og at man som husejer derfor havde svært ved at stille nogle krav til entreprenøren… Hvad tror I entreprenøren svarer, når det gælder om at afhjælpe konstaterede mangler??? Naturligvis at han ikke behøver at gøre noget som helst.

Så kan man jo synes, at firmaet, der udførte termograferingen og markedsfører på sin hjemmeside, at en termografering er en fremragende og vigtig foranstaltning på et nybygget hus for at konstatere byggesjusk og mangler i udførelsen inden garantibesigtigelsen og så svarer vores entreprenør, at han ikke behøver at bekymre sig om konstaterede mangler, fordi der ikke er nogle krav til tæthed, burde overveje deres markedsføring. :x

H
Men hvad med de nye regler om maks forbrug/m2. Har man så meget lækage, kan dette jo ikke opfyldes.

Kan man få problemer med fugtskader i fremtiden?

tupas sagde:
Kan man få problem med fugtskader i fremtiden?
Det jeg vil skrive er hvad jeg tror!

Har du revnen oppe, er der stor risiko for skader. Den varme fugtige luft søger sig altid opad. Du kan tjekke det med en lysflamme tæt ved revnen. Vinkler den mod revnen, følger den fugtige luft med. Vinkler den fra, har du en "fresh ventil" revne = ingen fare. Jeg tror man kan kompensere det med at øge udsugningen. Alternativt lukke fresh ventiler (om du har disse). Men kun midlertidigt indtil fejlen er udbedret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.