5,335 læst ·
8 svar
5k læst
8 svar
Ikke lime gulvspån mod bjælkelag - værste der kan ske?
Jeg har fastgjort gulvvarmeplader i en glespanel på tværs af bjælkelaget og lagt i slange. Næste skridt bliver at skrue gulvspån over dette. Nu dækker jo glespanelen bjælkelaget da det er skruet tværs over, men pladerne gør også, at jeg ikke får mere end enkelte steder på glespanelen at lægge lim for gulvspånen. Hvis jeg havde tænkt mig om før, kunne jeg have lagt pladerne med mellemrum, så det i hvert fald går at lægge lim på glespanelen præcis der, hvor bjælkerne går under, og hvor jeg skal skrue gulvspånen ned gennem glespanel og ned ind i bjælkelaget.
Hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg nu ikke limer gulvspånpladerne mod glespanelen? (Glespanelen er jo heller ikke limet mod bjælkerne, men skruet). Selvfølgelig vil jeg lime noterne på pladerne sammen med hinanden. Tænker, at det måske kan være nok at skrue rigeligt både direkte ned gennem glesen og ned i bjælkerne, men også kortere skruer der, hvor der kun er gles under gulvspånen. Det bliver heldækkede gipsplader med Ardex S48 på gulvspånet bagefter.
Hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg nu ikke limer gulvspånpladerne mod glespanelen? (Glespanelen er jo heller ikke limet mod bjælkerne, men skruet). Selvfølgelig vil jeg lime noterne på pladerne sammen med hinanden. Tænker, at det måske kan være nok at skrue rigeligt både direkte ned gennem glesen og ned i bjælkerne, men også kortere skruer der, hvor der kun er gles under gulvspånen. Det bliver heldækkede gipsplader med Ardex S48 på gulvspånet bagefter.
Hvad er det tænkt at være for en endelig overfladebehandling? Og hvor stort er arealet?G gluecifer sagde:Jeg har fastgjort gulvvarmeplader i glespanel tværs over bjælkekonstruktionen og lagt slangen i. Næste skridt bliver at skrue gulvspån over dette. Nu dækker jo glespanelen bjælkekonstruktionen da det er skruet på tværs, men pladerne gør også at jeg ikke får mere end enkelte steder på glespanelen at lægge lim til gulvspånene. Hvis jeg havde tænkt mig om før, kunne jeg have lagt pladerne med mellemrum, så det i hvert fald ville være muligt at lægge lim på glespanelen præcis hvor bjælkerne går under, og hvor jeg skal skrue gulvspånene ned gennem glespanel og ned i bjælkekonstruktionen.
Hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg nu ikke limer gulvspånpladerne mod glespanelen? (Glespanelen er jo heller ikke limet mod bjælkerne, men skruet). Selvfølgelig vil jeg lime pladernes fer og not sammen.
Jeg tænker, det måske kan være nok at skrue godt fast med skruer både lige ned gennem glesen og ned i bjælkerne, men også kortere skruer hvor der kun er gles under gulvspånene. Det bliver hel-limede gipsplader med Ardex S48 på gulvspånet bagefter.
Hvis jeg forstår det korrekt, er konstruktionen tænkt at være gles-spån-gips-overflade? Det lyder ikke helt optimalt i forhold til varmeoverføringsperspektivet for gulvvarmen, da både spån og gips isolerer en del. Med hensyn til at lime eller ikke kommer det selvfølgelig til at fungere, selvom du ikke limer nedad overalt (lim mindst mellem pladerne i det mindste), men det vil eventuelt resultere i en lidt højere risiko for knirk over tid. Men det afhænger også af det endelige overfladebehandling.
Tak for svaret. Det bliver sandsynligvis klinker øverst, jeg er klar over, at det bliver træg osv., men udestuen (30 kvm), det drejer sig om, er ret godt isoleret med vinterpartier, tag osv., og vi har en luftvarmepumpe til at supplere med. Det må fungere 
Men du tror ikke, at gulvet i sig selv vil bevæge sig eller hvad der nu kan ske, fordi det ikke er limet fast til bjælkelaget? Knirk kan måske komme, men hellere det end at der skulle blive større bevægelser?
Men du tror ikke, at gulvet i sig selv vil bevæge sig eller hvad der nu kan ske, fordi det ikke er limet fast til bjælkelaget? Knirk kan måske komme, men hellere det end at der skulle blive større bevægelser?
Det bliver jo ret dødt med gipsen, så at der skulle opstå revner mellem klinkerne (hvilket jeg antager er det, du vil undgå) på grund af bevægelser, ville jeg sige er usandsynligt, fordi du ikke limer spånpladerne. Sørg bare for, at samlinger mellem de forskellige lag bliver forskudt.G gluecifer sagde:Tak for svar. Det bliver sandsynligvis klinker øverst, jeg er opmærksom på, at det bliver trægt osv., men vinterhaven (30kvm), der gælder, er ret godt isoleret med vinterpartier, tag osv., og vi har en varmepumpe til at toppe med. Det må fungere
Men du tror ikke gulvet i sig selv vil bevæge sig eller hvad der nu kan opstå på grund af ikke limet til bjælkelaget? Knirken måske kommer, men hellere det end at der skulle blive større bevægelser?
Så er det vel ikke direkte sådan, at det bliver varmetrægt, men snarere velisoleret varmeafgivelse, så det bliver svært faktisk at få nogen videre varme på gulvet. Så skal du have højere fremløb, hvilket påvirker øvrige systemet. Godt med en LVP for at få højere temperatur i rummet, men som sagt gulvet vil jo nok ikke føles varmt og behageligt, medmindre du har en fremløbstemperatur på omkring 45-50 grader.
Har selv massivt trægulv på 21 mm med gulvvarme under, men i hallen gulvspån og 10 mm marmoleum i stedet - meget stor forskel på opfattet gulvtemperatur til trods for samme fremløbstemperatur og endda samme sløjfe på vis del. Mens køkken og badeværelse har indstøbt slange og sten som overflade, og der er det endnu varmere på gulvfladen.
Det bliver nok en forbedring (da spartelmassen leder varmen bedre end gipsen) men spørgsmålet er, om det er besværet værd.G gluecifer sagde:
Den bedste løsning, men nu har du jo allerede lagt glesen forstår jeg, havde selvfølgelig været at starte med spån for bæreevnen, så på med slange og spartel alternativt gles og plader.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 indlæg
Måske sent svar men. Jeg har aldrig limet gulvspån fast til reglarne. Hvad skulle det være godt for? Skulle man have brug for at åbne gulvet engang, så bliver det bare besværligere.
Jeg har glespanel og plader under gulvspån. Lumppapp og 16mm egetræsparket på det. Fungerer udmærket siden 15 år tilbage.
Jeg har glespanel og plader under gulvspån. Lumppapp og 16mm egetræsparket på det. Fungerer udmærket siden 15 år tilbage.
Man limer vel for at minimere risikoen for knirk i gulvet mod lægterne.imported_Benno sagde:
Limet på gulvbjælkerne er til for dels at modvirke knirk, men i konstruktionsøjemed øge stivheden i bjælkelaget da man får en bedre samvirke mellem bjælker og spån.
Er det ikke et alternativ at skrue fast pladerne og derefter bruge konstruktionslim på glesen/pladen ist for trælim.
Er det ikke et alternativ at skrue fast pladerne og derefter bruge konstruktionslim på glesen/pladen ist for trælim.
Klik her for at svare