Hej!
Vi har fået byggetilladelse til vores hus, og i dag var jeg til byggemøde hos kommunen.
På grunden ligger der allerede en længe med carport, garage og et opbevaringsrum.
Det nye hus er på nybygningskortet placeret 2,5 m fra længen med en 8,5 m lang gavl uden hverken døre eller vinduer.
Nu synes KA og embedsmanden, at både længen OG det nye hus skal brandklassificeres, Ei30.
Da vi tidligere byggede til et hus, var det nok at brandklassificere den ene bygning.
Nu snurrer kasketten, hvad gælder?
Vi bor uden for lokalplan, og uden for sammenhængende bebyggelse.
Arealet på grunden er ti tusind kvadratmeter, så vi behøver ikke tænke på naboer eller grænser.
/ Paerh
Vi har fået byggetilladelse til vores hus, og i dag var jeg til byggemøde hos kommunen.
På grunden ligger der allerede en længe med carport, garage og et opbevaringsrum.
Det nye hus er på nybygningskortet placeret 2,5 m fra længen med en 8,5 m lang gavl uden hverken døre eller vinduer.
Nu synes KA og embedsmanden, at både længen OG det nye hus skal brandklassificeres, Ei30.
Da vi tidligere byggede til et hus, var det nok at brandklassificere den ene bygning.
Nu snurrer kasketten, hvad gælder?
Vi bor uden for lokalplan, og uden for sammenhængende bebyggelse.
Arealet på grunden er ti tusind kvadratmeter, så vi behøver ikke tænke på naboer eller grænser.
/ Paerh
Har ikke linket her, men det står meget tydeligt i BBR om, hvad der gælder. Det har med afstanden at gøre. Jeg mener, det er 4 meter for at det skal være nok at brandsikre den ene bygning.
Så spiller det en rolle, om det er komplementbygning eller ej.
Så spiller det en rolle, om det er komplementbygning eller ej.
Kan kommunen anse, at længehuset er en komplementbygning, er EI30 tilstrækkeligt for din del. Ellers er det EI60, der gælder på din side. Men EI60 burde være fint, da det kun er en gavl uden vinduer?
Eller så flytter du huset, så du har 8 meters afstand. Så behøver du slet ikke brandklassificere.
Ref: https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21.pdf (sid 90).
Eller så flytter du huset, så du har 8 meters afstand. Så behøver du slet ikke brandklassificere.
Ref: https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21.pdf (sid 90).
Klik her for at svare