1,584 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Identifikation og rådgivning vedrørende stenplade
Hej!
Jeg har fået fat i en stor (og ret tung) stenskive, men jeg har brug for lidt råd om, hvordan jeg skal gå videre.
For det første, hvad er det for en type sten, og hvorfor er den behandlet på denne måde? Der er et tykt lag af poleret lak ovenpå skiven, og undersiden ser næsten ud til at være dækket med en form for glasfiber.
For det andet, store dele af skiven er uskadet, men den er lidt kantstødt. Hvor den er beskadiget, kan man ane stenen, som virker meget porøs. Hvordan er det at arbejde med dette materiale? Vil det være muligt at save i det med diamantklinge, alternativt vandskære?
Bør jeg lave en lignende behandling med lak for at forsegle skæringer, når jeg er færdig?
Tak på forhånd
//Charlie
Jeg har fået fat i en stor (og ret tung) stenskive, men jeg har brug for lidt råd om, hvordan jeg skal gå videre.
For det første, hvad er det for en type sten, og hvorfor er den behandlet på denne måde? Der er et tykt lag af poleret lak ovenpå skiven, og undersiden ser næsten ud til at være dækket med en form for glasfiber.
For det andet, store dele af skiven er uskadet, men den er lidt kantstødt. Hvor den er beskadiget, kan man ane stenen, som virker meget porøs. Hvordan er det at arbejde med dette materiale? Vil det være muligt at save i det med diamantklinge, alternativt vandskære?
Bør jeg lave en lignende behandling med lak for at forsegle skæringer, når jeg er færdig?
Tak på forhånd
//Charlie
Stenen er Marmor dvs kalksten og den kan ofte være porøs (især plettet)
Den misfarves ofte hvis man spilder noget på den, så derfor har de beskyttet stenen med den lak du ser.
Eftersom den er porøs så har de også forstærket stenen nedenunder med glasfiber/måtte dvs en type af armering. Hvis man har lagt den som gulv og den revner, så holder alligevel armeringen sammen stenen så at ikke biter falder af.
Den bør deles med vandkap.
Den misfarves ofte hvis man spilder noget på den, så derfor har de beskyttet stenen med den lak du ser.
Eftersom den er porøs så har de også forstærket stenen nedenunder med glasfiber/måtte dvs en type af armering. Hvis man har lagt den som gulv og den revner, så holder alligevel armeringen sammen stenen så at ikke biter falder af.
Den bør deles med vandkap.
Mange tak for svarene Jawen, nu klarner det lidt. Angående lakken, bør jeg forsøge at slibe den gamle lak ned og så påføre ny lak ovenpå? eller er det nok at forsegle de nye snit med et nyt lag lak? Hvilken type lak passer godt til formålet? Jeg har forsøgt at google, men synes ikke, jeg finder nogle gode svar.
Interessant med armeringen, dette har jo været et bord engang, men jeg antager, at samme princip gælder der. Jeg dummer mig helt, hvis jeg forsøger at slippe af med det ved at slibe overfladen?
Interessant med armeringen, dette har jo været et bord engang, men jeg antager, at samme princip gælder der. Jeg dummer mig helt, hvis jeg forsøger at slippe af med det ved at slibe overfladen?
Hvad tænkte du bruge den til?Chwil sagde:
Mange tak for svarene Jawen, nu klarnes det lidt. Angående lakken, bør jeg forsøge at slibe ned den gamle lak og så påføre ny lak ovenpå? eller er det nok med at forsegle de nye snit med et nyt lag lak? Hvilken type lak passer godt til formålet? Jeg har forsøgt at google men synes ikke jeg finder nogle gode svar.
Interessant med armeringen, dette har jo været et bord en gang i tiden, men jeg antager at samme princip gælder der. Gør jeg mig helt til grin, hvis jeg forsøger at slippe af med det ved at slibe overfladen?
Dit anvendelsesmåde er jo lidt afgørende for, hvilken evt. behandling du bør lave på stenen.
Du kan købe den mindste dåse Zar Ultra polyurethanlak, den findes i alle farvebutikker som blank eller mat.
Og pensel der hvor du har skåret pladen, så den ikke absorberer noget farvet.
Linket nedenunder til blank. (mest for at vise dåsen)
https://www.tapethandeln.se/sv/arti...-polyuretanlack-interior-blank-90-oljebaserad
Klik her for at svare