Hej!!

Ingen anelse om dette er det rigtige emne, men jeg kan ikke finde noget "hvordan får man nødvendige ting til at se OK ud".

I vores kommende ombygning skal der placeres bærende stolper centreret i huset for at bære i første omgang etageadskillelsen og senere også en tagrygsbjælke. En af stolperne kan vi gemme helt i en kulvert, men den anden vil stå fuldt synlig i stuen.

Jeg antager, at det skal være metalstolper, og rent umiddelbart føles det ikke supersmart at have en stålstolpe (eller hvad det nu er), der bare står der i rummet.

Nogle idéer til, hvordan man kan pifte den op eller vælge en flot udformning?

Billeder?

Tak på forhånd

Går jo helt fint med limtræsbjælke på 115x115. Det plejer at være standard. Disse kan bearbejdes i visse grader og selvfølgelig spartles og males.
Du må fortælle lidt mere eller vise billeder af stilen på huset og indretningen, før du kan få mere konkrete tips.

Tak Johan. Svært med billeder, da det hele skal bygges om ret totalt (vægge flyttes osv.), men i bund og grund er det et 40'er hus med parketgulv, 236 loftshøjde, ret traditionelt med vinduer med midterstolpe. Dog lidt større vinduer i hjørnet tættest på stolpen.

Har set en metalstolpe, der var malet og så ud som en flagstang, men den var ret "plain", stak ikke ud og forstyrrede. Den var også rund, så det går måske at få det sådan.

En vigtig ting er, at stolpen skal kunne forlænges senere, da vi ikke bygger etage 2, før visse forstærkninger osv. er lavet. Har forstået, at man kan svejse på metalstolper, men hvad gør man, hvis man skal forlænge en limtræsbjælke? Bliver det ikke et svagt punkt lige ved samlingen?

McGonagall sagde:
hvordan gør man, hvis man skal forlænge en limtræsbjælke? Bliver det ikke et svagt punkt lige i samlingen?
Er det ikke muligt at skifte bjælke, når det er tid?

Så længe den stående bjælke er sikret i sideled, er det nok at stille dem oven på hinanden. I mit hus har jeg tre stykker limtræsbjælker stående oven på hinanden med en liggende stålbjælke imellem. Indbygget i en væg bevæger de sig ikke en millimeter i siden.

Johan: du missede detaljen, at stolpen vil være fritstående og dermed ikke sikret i sidled..

Limtræsbjælkerne synes jeg er flotte, men om det er muligt at have dem i to plan ved jeg ikke.

Man kan jo altid gøre som vi har gjort på vores terrasse: de meget grimme (ruekosa) metalstolper er dækket med samme terrassebrædder, som vi har lagt på terrassen. Indendørs er det vel stående planker af en slags med lidt flotte listeværker, kvadratisk eller en anden form, fx sekskantet eller ottekantet.

Senest redigeret:
Hej og tak alle for kommentarer indtil videre.

Hvad mener I med "sikret i sidled"? Er den ikke det, hvis den går igennem to bjælkelag? Eller kan man sikre, at den bliver det? På øverste plan SKAL den være indbygget i en væg, på den anden side vil man måske gerne have friheden til fremover at flytte væggene. Det er jo lidt pointen med stolpe- og bjælkekonstruktionen.

Er det muligt, som Nyfniken siger, at udskifte hele bjælken og sætte en ny ind, når det er tid til udbygning? Løfter man den så ind med en kran, og hvordan løser man bæringen i mellemtiden?

At beklæde (metal?) stolper, som Anna_H foreslår, er jo også en mulig løsning... har bare svært ved at forestille mig det (jeg har hængt mig lidt op på en håndbillet sortbejdsagtig ting, jeg så i en loftslejlighed engang, DEN var virkelig flot, men passer måske bedre i endnu ældre huse end vores).

Så længe det er grantræ er det helt OK. Gran er generelt set det stærkeste træ til sådan belastning. Lille risiko for at det bøjer sig. Det er derfor, man bruger det som støtte i støbeforme og som master på sejlskibe.

Sikret sideværts betyder simpelthen, at der ikke må være mulighed for, at den vertikale bjælke kan bevæge sig horisontalt i top og bund. Det plejer at være nok med et par søm som sikring mod et træbjælkelag.

Hvis du nu gerne vil have vilde idéer, så hørte jeg om nogen, der havde cirkulære stolper i plexiglas fyldt med vand og guldfisk. :wow:

Om de var bærende fortæller historien dog ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.