Hej
Jeg er ved at bygge et tunnelvæksthus, hvor spær er lavet med planhøvlet 70x28 tømmer.
På grund af tykkelsen kan jeg ikke bruge ankermøtrik til beslagene i vinklerne. Overvejer at bruge bræddestykker imellem for at gøre det tykkere, men jeg ved ikke.
Findes der nogle skruer, som fungerer omtrent lige så godt til beslag som ankermøtrik, som er kortere?

28x70 som tagspær lyder meget skrøbeligt.

Hvis der er nogle meter spændvidde og man sikrer op for vridning og sidebøjning, holder det måske. Men vil nok kalde det for "stående brædde" i stedet for "spær" ;)

Uanset hvad, hvis skruerne går igennem, er det bedre at have et brædstykke på bagsiden end imellem.

Senest redigeret:
Også jeg synes, at træet lyder til at være lidt for spinkelt, er der nogen grund til ikke at gå op lidt i dimension? Ellers som MagHam siger, bræt på bagsiden

Gennemgående skrue og møtrik.
F.eks. 5x40 + M5 låsemøtrik og skive.

Hvad er det for specielt ved ankarskrue? Jeg bruger god skrue fx SPAX.

Protte

prototypen sagde:
Hvad er der specielt ved ankarskrue?
At den har den rette diameter til hullplader.
Tilpasset længde til 45 tykkelse
Gevind næsten hele længden
Ofte varmforzinket, selvom undtagelser findes.

Protte@
Du kan bruge en anden skrue, der griber godt i hullerne. Men byggeriet bliver ikke "fagmæssigt", selvom det bliver lige så stærkt. En terrasse-skrue som VSB Turbo fungerer, hvis du bruger ca. 50% flere end de foreskrevne ankarskruer. Den findes i 30mm længde, hvis TS vil have et alternativ. Desværre ikke fuldgevind.

Det er muligt at bruge ankarsøm, som man klipper af til den rette længde. En variant, som jeg måske ville prøve, bare fordi den æstetisk kan være interessant, er at koldnitte med ankarsøm. Forbor alle huller, så sømpladerne ligger overfor hinanden med en noget mindre boremaskine. 4mm for eksempel. Slå ankarsøm sådan, at de går igennem begge plader. Hav nogen til at holde imod med en mukkert på slagsiden og bank ankarsømmet, så de flades ud uden på pladen på den anden side. Bør sidde lige så godt eller bedre end gennemgående bolt. Men det bliver meget pænere.

Mvh Findus

findus42 sagde:
...Ha någon som håller imod med en slegge på islagsiden og banker til ankersømmen så de flades ud udenpå pladen på den anden side. Burde sidde lige så godt eller bedre end gennemgående bolt. Men bliver meget pænere.

Mvh Findus
Men det virker 10 gange mere omstændeligt.
Har ikke prøvet at nitte ankersøm, fungerer det virkelig? Det afhænger jo af materiale og hærdning.

Ikke mig heller :D. At intet er prøvet har aldrig hindret mig. Må sikkert kappe af spidsen. Bruger jeg "forkert" skive, bliver det varmt så eventuel hærdning bliver ødelagt. Lidt tests og måske finder man en vej... Eller så går man og køber nitter i stedet ;)

Mvh Findus

Senest redigeret:
Tak for svarene.
Løste det med små træstykker imellem helt enkelt.

Jo, sikkert lidt svagt træ egentlig, men 45 føltes på den anden side meget massivt. De sidder 1,3 meter fra hinanden, med en "nock" imellem på hver spær.
Helt forkerte betegnelser sikkert, kan egentlig ingenting. Men det bliver nok godt alligevel, får vi håbe!

Har et spørgsmål om samme emne.

Jeg skal udskifte reglerne til garageporten, da disse er begyndt at blive dårlige i underkanten. De eksisterende regler er 45x120 og de nye skal have samme dimension. Reglerne er ca. 220 cm høje og sidder med 120-siden mod væggen. Den horisontale er ca. 250 cm lang. Disse skal skrues fast i væggen med facadeskruer, 10 x 120.

Selve porten (som er ret gammel men fungerer stadig godt) er igen fastgjort til reglen med vinkeljern, ca. 45x45. Vinkeljernene sidder med skruer, 5x40 fra begge sider af vinkeljernet. Da jeg var ude for at købe nye regler og skruer, fik jeg rådet om at bruge ankarskruer til at montere vinkeljernet i reglen. Sådanne har jeg tilbage fra trædæksbyggeriet, men de føles lidt spæde. Desuden er hullerne på den ene side af vinkeljernet forsænkede, hvilket, hvis ikke andet, vil se grimt ud med en ankarskrue.

Så hvad er egentlig pointen med en ankarskrue? Jeg indser, at den kortere model ikke kan være længere end 40 mm (da reglen er 45 mm), men er der noget, der forhindrer, at jeg i stedet tager en almindelig træskrue med forsænket hoved, sig 5x40? Og er der noget, der forhindrer, at jeg på den anden side af vinkeljernet (hvor jeg har 120 mm regel at skrue i, og skruehullerne ikke er forsænkede) tager en fransk træskrue (eller lignende skrue med sekskanthoved), typisk 6x90?

Nu skal det siges, at de gamle (efter min mening spæde) skruer antagelig har fungeret i tres år, men når man nu er i gang med at lave det om, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

prototypen prototypen sagde:
Hvad er det for specielt med ankarskrue? Jeg bruger gode skruer f.eks. SPAX.

Protte
Ankersømmet har en radius under hovedet, så det skal klare skærkraft fra metalbeslag. Sammenlignet med en almindelig søm eller skrue er der en mere eller mindre direkte overgang til mindre diameter under hovedet.

God ankarskrue skal også være af selvborende type (med snit i spidsen) for ikke at sprække træet, når man er tæt på en kant.

Aha, det kan jeg jo se nu, at de er ret kraftige lige under skallen.

Dog er der opstået et problem til, og det er, at en gummiliste løber tæt ind til vinkeljernene på den side, hvor hullerne er sænket. Hvis jeg ikke bruger forsænket skrue der, vil listen ramme skruehovedet hele tiden, men jeg antager, at det burde holde, selvom jeg ikke bruger ankerskrue lige der?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.