Jeg har købt færdige betonplinte til en port på byggmax, se billede. Dog med to enkle huller per skinne i stedet for fire i par.
Er blevet usikker på, hvordan de skal placeres, jeg mener, hvordan skal skinnerne belastes?
Så boltene går udefra gaden og ind, dvs. skinnerne belastes på den måde, de er mest vridstive.
Eller at boltene går igennem portstolperne langs med porten i lukket tilstand. Dvs. portstoppen trækker i skinnen i yderkant og presser skinnen ned nærmest porten.
Usikker på, hvilket retning der er optimal. Jeg overvejer også, om træet ved boltene kan komprimeres på forskellige måder afhængigt af placeringen.
Jeg har købt færdige betonfundamenter til en port på byggmax, se billede. Men med to simple huller per skinne i stedet for fire i par.
[billede] [billede]
Blev usikker på hvilken retning de skal placeres, jeg mener, hvordan skal skinnerne belastes?
Så at boltene går udefra gaden og ind, dvs. skinnerne belastes i den retning de er mest vridstive.
Eller at boltene går igennem portstolperne langs med porten i lukket tilstand. Dvs. portstopperne trækker i skinnen i yderkanten og trykker ned skinnen nærmest porten.
Usikker på hvilken retning der er optimal. Overvejer også, om træet ved boltene kan komprimeres på forskellige måder afhængigt af placeringen.
Det kommer an på hvilken effekt du ønsker. Mest stabilitet får du i samme retning som bolten peger. Så går de fra gaden og ind, som du skriver, bliver hegnet stabilt på samme akse, dvs. mellem gade og have.
Nogle gange afstives hegnet mod en eksisterende bygning, som f.eks. garage el. lign. og behøver derfor ikke ekstra stabilitet i den retning. Da kan det være bedre at sætte bolten i samme retning som hegnet løber, så bliver den stabil i den retning.
Man kan også skifte dem skiftevis, men så får man effekten, at hegnet bliver mere ustabilt indefra og ud på hver anden stolpe, så at sige.
Hvis hegnet er helt fritstående, er det bedst at sætte boltene, så de går udefra gaden og ind mod haven, og derefter supplere hegnet med et par diagonalstivere, en i hver ende.
Ja, træet komprimeres, når du strammer, og jeg ville nok dreje stolpen, så bolten ender så tæt på en 90-graders vinkel mod årringene som muligt. Så bliver det mest holdbart.
Man kan altid gå og efterstramme dem, når træet har haft tid til at tørre lidt. Så vent et par måneder og lad det være gået en ordentlig tørkeperiode uden regn, så kan det være passende at stramme dem lidt.
Er man totalt paranoid, eller hvis nødvendigt kræver det af en eller anden grund, så kan man altid støbe i jern på alle 4 sider og forskyde dem i højden, så boltene ikke støder sammen ...men dette forudsætter selvfølgelig, at man støber egne fundamenter.
Håber, dette bliver dit bedste svar. Held og lykke med dit projekt!
Jeg havde sat beslagene mod portene. Den største påvirkning du har er jo portenes vægt, og den belaster ind mod porthullet (med forbehold for, hvordan du sætter portbeslagene, og om portene er åbne eller lukkede).
En lille opfordring: Sørg for alt i verden for, at portstolperne står stabilt!
Ikke kun for at porten/portene ikke skal hænge, men for at undgå risikoen for værre skader.
Jeg havde engang en fætter, der hed Svante.
Han satte et reb mellem portstolperne og lavede på den måde en gynge.
Han gyngede, en (eller begge) portstolpe væltede indad på grund af trækket fra gyngegarnet,
og Svante døde som syvårig
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.