Hej
Jeg har lidt overvejelser angående den byggetekniske del vedrørende dampspærre eller ej.
Vi skal bygge et nyt skur på 15 kvm i løsvirke.
Vi planlægger at indrette det med en sauna på ca. 5 kvm med separat indgang i den ene del med skillevæg, resten af arealet bliver hjemmekontor med egen indgang.
Planen er at bygge det med 45x95 i stammerne og 45x120 i bjælkelaget samt 45x220 i tagspærene.
Formen bliver med pulpettag, saunaen får el-kamin samt en elradiator, hjemmekontoret får også en radiator.
Skuret vil holde en grundvarme på ca. 15 grader og lidt varmere de dage, vi bruger kontoret.
Mit spørgsmål og overvejelse er, om I ville have valgt at bruge en dampspærre i plast eller dampbremse, eller undladt det og ladet hele huset ånde i stedet på grund af væggenes tykkelse?
Der findes også sauna-folie, men hvis jeg vælger det alternativ, er der måske en risiko for, at jeg får kondensproblemer i skillevæggen mellem saunaen og hjemmekontoret?
Saunaen vil vi bruge 1-2 gange om ugen og kontoret 2-3 gange om ugen.
Hvordan ville I have løst det for at undgå eventuelle fugtproblemer?
Ser frem til nogle gode input
Jeg har lidt overvejelser angående den byggetekniske del vedrørende dampspærre eller ej.
Vi skal bygge et nyt skur på 15 kvm i løsvirke.
Vi planlægger at indrette det med en sauna på ca. 5 kvm med separat indgang i den ene del med skillevæg, resten af arealet bliver hjemmekontor med egen indgang.
Planen er at bygge det med 45x95 i stammerne og 45x120 i bjælkelaget samt 45x220 i tagspærene.
Formen bliver med pulpettag, saunaen får el-kamin samt en elradiator, hjemmekontoret får også en radiator.
Skuret vil holde en grundvarme på ca. 15 grader og lidt varmere de dage, vi bruger kontoret.
Mit spørgsmål og overvejelse er, om I ville have valgt at bruge en dampspærre i plast eller dampbremse, eller undladt det og ladet hele huset ånde i stedet på grund af væggenes tykkelse?
Der findes også sauna-folie, men hvis jeg vælger det alternativ, er der måske en risiko for, at jeg får kondensproblemer i skillevæggen mellem saunaen og hjemmekontoret?
Saunaen vil vi bruge 1-2 gange om ugen og kontoret 2-3 gange om ugen.
Hvordan ville I have løst det for at undgå eventuelle fugtproblemer?
Ser frem til nogle gode input
I saunadelen bør du bruge saunafolie for at holde fugten ude af væggene.
Du vil have arbejdsdelen opvarmet og tilføre fugt ved at opholde dig der. Det er da passende at sætte plastik i ydervæggene.
I skillevæggen mellem sauna og arbejdsrum skal du kun have saunafolie på saunasiden, ingen plastik på siden mod arbejdsrummet, det har ingen funktion og kan lukke fugt inde.
Du vil have arbejdsdelen opvarmet og tilføre fugt ved at opholde dig der. Det er da passende at sætte plastik i ydervæggene.
I skillevæggen mellem sauna og arbejdsrum skal du kun have saunafolie på saunasiden, ingen plastik på siden mod arbejdsrummet, det har ingen funktion og kan lukke fugt inde.
Hvordan gik det, er du kommet i mål med projektet? Jeg går med de samme tanker som dig, så det ville være sjovt med lidt inspiration!C Carlito sagde:Hej
Jeg har lidt overvejelser vedrørende den byggetekniske del angående dampspærre eller ej.
Vi skal bygge en ny fritidsbolig 15kvm af løsvirke.
Vi planlægger at indrette den med en sauna på ca 5kvm med separat indgang i den ene del med skillevæg, resten af arealet bliver hjemmekontor med egen indgang.
Planen er at bygge den med 45x95 i stommen og 45x120 i bjælkelag samt 45x220 i spær.
Formen bliver med pulttag, saunaen får el-kamin samt en elradiator, hjemmekontoret får også en radiator.
Fritidsboligen vil holde en grundvarme på ca. 15 grader og lidt varmere de dage, vi bruger kontoret.
Mit spørgsmål og overvejelse er, om I ville vælge at bruge en dampspærre i plast alternativt dampbremse eller lade være med det og lade hele huset ånde i stedet på grund af tykkelsen på væggene?
Der findes også sauna-folie, men hvis jeg går med den løsning, så er der måske risiko for, at jeg får kondensproblemer i skillevæggen mellem saunaen og hjemmekontoret?
Vi vil bruge saunaen 1-2 gange om ugen og kontoret 2-3 gange om ugen.
Hvordan ville I løse det for at undgå eventuelle fugtproblemer?
Ser frem til nogle gode inputs![]()
Klik her for at svare