Hej,
Jeg har en alkove i gangen, hvor jeg gerne vil sætte hylder op. Hylderne skal kunne bære en del, og min tanke har været at lade dem hvile mod lister på de tre sider af alkovens vægge. Hylderne er tænkt som erstatning for hattehylden, der sidder der nu. Dog består den ene side af et klædeskab bygget i 60'erne, med andre ord en fæsteoverflade bestående af to lag masonit med luft imellem.
Klædeskabet har jo en ramme, som eventuelt kunne bruges til at skrue listerne fast i, problemet er, at alkoven er dybere end jeg gerne vil have, at hylderne skal være, så listen skulle så strække sig hele vejen, mens hylderne kun skal gå cirka halvvejs ud, hvilket jo ikke ser så pænt ud.
Findes der nogen måde at fæstne listerne i siden af klædeskabet, selvom listen ikke strækker sig hele dybden? Jeg antager, at det kunne være muligt at bruge en slags konstruktionslim, men så bliver det jo en permanent løsning, og hvis man vil fjerne hylderne, skal hele siden af klædeskabet rives ned.
Edit. Et alternativ kunne også være at sætte en plade udenpå klædeskabsvæggen. Skrue pladen fast i klædeskabets ramme og så fæstne listerne i pladen. Det bliver dog et lidt større arbejde med maling osv., og jeg ville have brug for en ordentlig løsning op mod loftet. Der sidder gamle loftlister med profil, som pladen delvist ville dække, så hvis der findes andre måder, ville det være at foretrække.
Jeg har en alkove i gangen, hvor jeg gerne vil sætte hylder op. Hylderne skal kunne bære en del, og min tanke har været at lade dem hvile mod lister på de tre sider af alkovens vægge. Hylderne er tænkt som erstatning for hattehylden, der sidder der nu. Dog består den ene side af et klædeskab bygget i 60'erne, med andre ord en fæsteoverflade bestående af to lag masonit med luft imellem.
Klædeskabet har jo en ramme, som eventuelt kunne bruges til at skrue listerne fast i, problemet er, at alkoven er dybere end jeg gerne vil have, at hylderne skal være, så listen skulle så strække sig hele vejen, mens hylderne kun skal gå cirka halvvejs ud, hvilket jo ikke ser så pænt ud.
Findes der nogen måde at fæstne listerne i siden af klædeskabet, selvom listen ikke strækker sig hele dybden? Jeg antager, at det kunne være muligt at bruge en slags konstruktionslim, men så bliver det jo en permanent løsning, og hvis man vil fjerne hylderne, skal hele siden af klædeskabet rives ned.
Edit. Et alternativ kunne også være at sætte en plade udenpå klædeskabsvæggen. Skrue pladen fast i klædeskabets ramme og så fæstne listerne i pladen. Det bliver dog et lidt større arbejde med maling osv., og jeg ville have brug for en ordentlig løsning op mod loftet. Der sidder gamle loftlister med profil, som pladen delvist ville dække, så hvis der findes andre måder, ville det være at foretrække.
Senest redigeret:
Hm, interessant tanke. Det kunne måske fungere, jeg er bare lidt bange for holdbarheden. Belastningen bliver vel ret stor yderst på skruen, så at sige, hvis jeg forstår dit forslag korrekt. På den anden side bliver der jo en "spændeeffekt" mellem listen indeni og listen udenpå, så det kunne måske fungere.Düsseldorff sagde:
Hvis du har en liste på indersiden og en på ydersiden, vil belastningen være på skruen og hullerne i masoniten, og der er masoniten ret stærk, så det burde ikke være et stort problem, medmindre du havde tænkt dig at bruge det som en lagerhylde til stålprodukter.
Hvis du sætter det med konstruktionslim, burde det stadig være muligt at fjerne dem uden at knække garderoben, men det kan være nødvendigt at spartle, slibe og male efterfølgende. Hvis man brækker lidt i listen og skærer med en brydebladskniv eller sliber en spartelspade, burde det derefter gå fint at skrabe limet af og male.
Hvis du sætter det med konstruktionslim, burde det stadig være muligt at fjerne dem uden at knække garderoben, men det kan være nødvendigt at spartle, slibe og male efterfølgende. Hvis man brækker lidt i listen og skærer med en brydebladskniv eller sliber en spartelspade, burde det derefter gå fint at skrabe limet af og male.
Helt rigtigt, belastningen bliver på skruen og hullet på ydersiden af garderoben. Det var det, jeg tænkte, men beskrev dårligt.T Testarn sagde:Hvis du har en liste på indersiden og en på ydersiden, så vil belastningen være på skruen og hullerne i masoniten, og der er masoniten ret stærk, så det burde ikke være et stort problem, medmindre du tænkte at bruge det som lagerhylde til stålprodukter.
Skulle det være sådan, at du sætter det med konstruktionslim, så burde det stadig være muligt at fjerne dem uden at ødelægge garderoben, men det kan være nødvendigt med spartling og slibning og en genmaling bagefter. Hvis man forsigtigt bryder listen lidt og skærer med en hobbykniv eller sliber en spartel, så burde det så være muligt at skrabe limen af og male.
Men hvis masoniten og skruerne skulle klare belastning direkte ovenfra, som det vil blive, hvis man sætter en liste på indersiden, er der så ikke en passende plug, som man kunne bruge for at opnå den samme effekt? I princippet bliver al belastning jo på skruen og det yderste hul, som du skriver, og en form for plug og skrue i den ydre masonit ville vel så give samme effekt? Eller ville spændingstrykket mellem listerne bidrage med ekstra bæreevne, så den løsning alligevel er at foretrække?
Okay, så lim er måske ikke helt udelukket. Der vil jo blive skruehuller, som selvfølgelig også skal pænt fjernes ved afmontering.
Jeg gætter på, at en molly eller anden gipsanker kan fungere afhængigt af, hvor tyk garderobesiden er. Eller gennemgående skrue med skiver.Jokmok sagde:
Helt rigtigt, belastningen bliver på skruen og hullet på ydersiden af garderoben. Det var det, jeg tænkte, men beskrev dårligt.
Men hvis masoniten og skruerne skulle klare belastning direkte ovenfra, som det ville blive, hvis man satte en liste på indersiden, findes der så ikke nogen passende plug, som man kunne bruge til at få samme effekt? I princippet bliver al belastning på skruen og det yderste hul, som du skriver, og en eller anden form for plug og skrue i ydre masonite skulle vel da få samme effekt? Eller ville spændingstrykket mellem listerne bidrage med ekstra bæreevne, så den løsning alligevel er at foretrække?
Okay, så lim er måske ikke helt udelukket da. Der vil jo blive skruehuller, hvis ikke andet, som jo selvfølgelig også skal pænere tilpas ved fjernelse.
De fleste lim løsner ved varme, så en opvarmet spartel skulle også fungere på konstruktionslim, hvis du ønsker at fjerne dem i fremtiden. Test på lidt spildtræ.
Ellers skru bare fra indersiden af skabet med træskrue med stort hoved og/eller skive.
Det er muligt at sætte et par klatter lim, hvis man ikke stoler på skruen.
Ellers skru bare fra indersiden af skabet med træskrue med stort hoved og/eller skive.
Det er muligt at sætte et par klatter lim, hvis man ikke stoler på skruen.
Klik her for at svare