Jeg er i gang med at bygge et hjørnespisekammer, hvor jeg lige nu skal montere hylder. Jeg vil gerne sætte hylder op uden at have beslag under, som kan være i vejen. Det bliver et hjørne, hvor den ene hylde hviler på støtte i begge kortender, og hvor jeg tænker, at den tilsluttende hylde skal hvile på den førstnævnte hylde. Findes der en type holder til hylden, som jeg kunne bruge, der gør, at man kiler en hylde fast mod en anden? Alternativet, som jeg ser, er at fastgøre en fladjern i underkanten, men det ville lægge al vægt på skruerne, hvilket jeg formoder ikke er godt.
Er der nogen, der har gjort noget lignende og har en løsning?
Havde jeg bygget spisekammeret selv, havde jeg nok gjort det enkelt for mig selv og bare sat hylder på hver langside og fæstnet i kortsiderne, omtrent som du allerede har gjort. Så hvert andet hyldeplan, hvilket ganske vist fører til, at der bliver lavere højde i hjørnet.
Næste idé, hvis du vil have hyldeplan, der går over hjørnet, men undgå bæringer, er at tage fladjern, som du tænker, men fræse ind i 45 graders vinkel. Så får du intet som stikker ned, samtidig med at yderkanterne på fladjernene hviler på dine stykker, der er skruet i væggen.
Behøver vel ikke fræses ind heller egentlig da de ikke bygger så meget, men synes at fladjern er ganske grimt når det er træ i øvrigt.