Fjeldhyttebyggeri hvor vi har overtaget efter opstigning af konstruktionen, og tømrerne har efterladt 9 vægstøtter Pa-So 70 langs langsiderne og mener bestemt, at de skal blive siddende, indtil vi har lavet om med indervæg og ...måske plademateriale. Udover at disse fine pinde er i vejen for mit hoved hele tiden, koster de også fine 3.000 kr. om måneden i leje, så jeg er næsten klar til at købe mine egne.
Nu har vi sat panel udvendigt rundt om hele huset og jeg er nysgerrig på jeres tanker om, hvornår man kan driste sig til at fjerne disse. Argumentet har vel ikke været at forhindre huset i at kollapse, men derimod at være nyttige, hvis det begynder at skæve 2-3-4-5 cm, inden vi er begyndt at bygge indvendige vægge. Jeg har indtil videre i et par måneder ikke set, at huset er begyndt at forskyde sig (der sidder mursnor langs langsiderne fra hjørne til hjørne, der har haft stabil 1 cm luft mod væggen).
Huset bygges med kiptag, hvor taget bærer ned i gavlene og to bjælker indvendigt. Det står ikke på højfjeld og er således ikke så vindudsat.
Skiver på ydervæggens inderside og tværgående skillevægge er det, der stabiliserer huset. Træpanel gør det i visse tilfælde, hvis det er spontet. Du kan måske reducere antallet af støtter noget, men bør ikke fjerne alle, før stabiliseringen er klar. Et 13 meter langt hus er ret følsomt. Det er et smukt hus, så tag vare på det.
Plader på ydervæggens inderside og tværgående skillevægge er det, der stabiliserer huset. Træpaneler gør det i nogen grad, hvis det er fer og not. Du kan måske reducere antallet af støtter noget, men bør ikke fjerne alle, før stabiliseringen er klar. Et 13 meter langt hus er ret følsomt. Det er et flot hus, så pas godt på det.