Skal flise et køkken og har 3 forskellige underlag:
- gipsplader
- gammelt flisefix repareret med husfix
- malet gammel masonit repareret med spartel
# Hvornår skal jeg prime før flisearbejde?
# Kan man bruge en farve, man har derhjemme, i stedet for en stor dåse primer til en kvadratmeter?
- gipsplader
- gammelt flisefix repareret med husfix
- malet gammel masonit repareret med spartel
# Hvornår skal jeg prime før flisearbejde?
# Kan man bruge en farve, man har derhjemme, i stedet for en stor dåse primer til en kvadratmeter?
Tak for svaret!jon_h sagde:
Træfiberskiven er altså en side på et ældre højskab:
- skal flises bare på 60x55 stor overflade
- og der sad flise på den side, som jeg har fjernet
... hvorfor kan man ikke flise det?
Har ikke set nogen steder, at gips skal have primer, mener du hele gipsskiven eller bare der, hvor man har spartlet?
Jo, det er muligt, at det vil sidde fast, men det er ikke sikkert. Det er et for blødt og bevægeligt materiale til, at man kan garantere, at det holder i længden. Men på en tilstrækkeligt lille overflade kan det fungere. Brug flexfix og flexfuge i det mindste.
Gipset behøver ikke at primes, men det skader ikke at gøre det. Så forhindrer man det i at suge vandet fra fixet. Det samme med spartelmassen, det er ikke absolut nødvendigt at prime det, men man får en lidt bedre vedhæftning, og fixet når at tørre bedre, når vandet bliver i det.
Gipset behøver ikke at primes, men det skader ikke at gøre det. Så forhindrer man det i at suge vandet fra fixet. Det samme med spartelmassen, det er ikke absolut nødvendigt at prime det, men man får en lidt bedre vedhæftning, og fixet når at tørre bedre, når vandet bliver i det.
Klik her for at svare