5,642 læst ·
40 svar
6k læst
40 svar
Hvornår begynder en regel at bøje sig af sin egenvægt?
Hej,
Jeg planlægger at bygge en bro med et udhæng på 2 meter.
Om vinteren skal jeg fjerne en støtte i vandoverfladen, så udhænget i stedet bliver 2,5.
Den totale længde på broen er 4 meter, og bredden er 2 meter.
Regler, der anvendes, er 75x200. Tre stykker. Som stikker ud over vandet.
Jeg overvejer, om broen vil begynde at synke om vinteren pga. udhænget på 2,5 meter?
Jeg planlægger at bygge en bro med et udhæng på 2 meter.
Om vinteren skal jeg fjerne en støtte i vandoverfladen, så udhænget i stedet bliver 2,5.
Den totale længde på broen er 4 meter, og bredden er 2 meter.
Regler, der anvendes, er 75x200. Tre stykker. Som stikker ud over vandet.
Jeg overvejer, om broen vil begynde at synke om vinteren pga. udhænget på 2,5 meter?
Kan du måske bygge en hængebro? Sæt 2-3 meter høje stående stolper, hvor overhænget begynder. Træk en wire på hver side fra bryggens ende over stolperne og fæst dem i klippen i den anden ende af bryggen. Så er nok 2,5 m overhæng ikke noget problem.
Med L1 på 2000 mm, B på 4000 mm (for at simulere udhæng på 2000 mm) og C på 1000 mm med en last på 2,3 kN/m2 (hvoraf 2 kN i snelast) fås følgende.D Derbyboy sagde:
Fandtes der intet konstruktionsvirke som kunne klare lasten uden det blev limtræ.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/
Max udhæng ifølge svenska trä er 800 mm. Så dit case kan endda ikke beregnes der.D Derbyboy sagde:
Antager du er bange for, at isen vil tage broen, hvis du har støttebenene yderst?
Er der ikke et solidt træ i nærheden, som du kan aflaste med? Træk en spændebånd eller wire et stykke op i træet og et Y, der fæstner i yderhjørnerne.
Spontant føles det som om 75*200 burde være ret robuste og ikke bøje sig let.
Er der ikke et solidt træ i nærheden, som du kan aflaste med? Træk en spændebånd eller wire et stykke op i træet og et Y, der fæstner i yderhjørnerne.
Spontant føles det som om 75*200 burde være ret robuste og ikke bøje sig let.
Start med 2 eller 3 st parallelle jernbaneskinner, så har du stabile ting at fastgøre i. Så behøver du ikke at regne med nogen svigt overhovedet. Forankre dem ordentligt i klippen, så bliver de siddende længe......
Siger vel ikke så meget. Køber jeg en regel 45x220 og lader den stikke ud 90 cm, så tror jeg ikke langtidsnedbøjningen kan måles, heller ikke nogen svigt.Viktor.J sagde:
Svigtet føler jeg bliver et mindre problem. Reglen 75x200 køber jeg i længden 4,80 og jeg kapper den, hvor det er acceptabel svigt.
Det jeg er ude efter er langtidsnedbøjningen ved forskellige udhæng