Rørets opgave er at holde betonen, indtil den er hærdet. Årsagen til, at rørene er lavet af pap, mistænker jeg for at være, at de er lette at skære og håndtere i øvrigt.
Som Fotografen siger
Papprør bruges til søjler ved støbning og kan blive siddende eller fjernes, det med råd og efterlade plads
er ikke noget, der regnes med, men det er muligt at bruge hvad som helst til form, bygge selv i træ, grove afløbsrør, spirorør e.t.c.
Papprør bruges til søjler ved støbning og kan blive siddende eller fjernes, det med råd og efterlade plads
er ikke noget, der regnes med, men det er muligt at bruge hvad som helst til form, bygge selv i træ, grove afløbsrør, spirorør e.t.c.
Jeg tænker mest på, at hvis man vil have en maksimalt stabil pille, så borer man et rundt hul og hælder beton direkte i hullet. Dermed maksimal stabilitet mod jorden, eftersom man støber mod fast jord, der ikke er opgravet, ej heller rør som rådner væk. Hvis man alligevel skal grave et stort hul, så kan man jo lige så godt sætte en færdig pille ned.S skutten11 sagde:
Hvis jorden gør det muligt, så er det nok ingen dum idé. I praksis fungerer det nok ikke så mange steder.
Af hvad jeg har læst og lært, ser det ud til at det kun handler om at mindske mængden af beton, man bruger. Med et rør ved du, at det bliver en sokkel, hvor al betonen sidder sammen solidt. Støber man direkte i jorden, vil der sandsynligvis være nogle smallere dele af beton, som ikke giver noget støtte. Samtidig bliver soklen formet efter hullet, og bør, som du siger, give mere støtte.P pbol sagde:Jeg tænker mest, at hvis man vil have en maksimalt stabil sokkel, så borer man et rundt hul og fylder beton direkte i hullet. Dermed maksimal stabilitet mod jorden, da man støber mod fast jord, der ikke er opgravet, og ej heller rør, der rådner væk. Hvis man alligevel skal grave et stort hul, kan man jo lige så godt sætte en færdig sokkel ned.
Støber man sokkel til mere seriøse ting som f.eks. husfundamenter, skal soklerne armeres, og de bør også helst stå på en "plade". Jeg støbte f.eks. 12 sokler, hvor bunden er en plade 500x500 netarmeret med 4 stk. 8mm jern opad i røret, som var 1200mm langt (gravede ned til 1400 og bunden med singel plus vibrerede singelen).P pbol sagde:Jeg tænker mest, at hvis man vil have en maksimalt stabil sokkel, så borer man et rundt hul og hælder beton direkte i hullet. Dermed opnås maksimal stabilitet mod jorden, da man støber mod fast jord, som ikke er opgravet, og der heller ikke er rør, der rådner væk. Hvis man alligevel skal grave et stort hul, kan man jo lige så godt sætte en færdig sokkel ned.
Dette på jord, der ikke var frostfarlig (sand og grus). Men tilbygningen har ikke sat sig en mm engang.
Borer man et hul og fylder, er det desuden svært at fjerne eventuelle luftbobler fra betonen. Jeg var nok lidt overambitiøs, da jeg tilfældigvis fik lov at låne en lille vibrator hjem, som passede i rørene, så soklerne blev desuden "flotte" og glatte helt uden bobler. Rart for den del, der ses over jorden.
Medlem
· Stockholm
· 4 638 indlæg
Hvis man kan, graver man bare et hul og støber i, problemerne er, at det går til mere beton, og at man ikke kan støbe højere end jorden.P pbol sagde:Jeg tænker mest, at hvis man vil have en maksimalt stabil sokkel, så borer man et rundt hul og hælder beton direkte i hullet. Dermed maksimal stabilitet mod jorden, fordi man støber mod fast jord, som ikke er opgravet, heller ikke rør som rådner væk. Hvis man alligevel skal grave et stort hul, så kan man jo lige så godt sætte en færdig sokkel ned.
Flere steder har jeg sænket færdige sokler ned, supersmart, men de kommer ikke frostfrit......Papprør kan man få præcis der, man vil, og i nøjagtig den rigtige højde.
Klik her for at svare