4,370 læst ·
10 svar
4k læst
10 svar
Hvorfor skulle krybekælder være dårligere end en gammel kælder?
Krybekælder omtales ofte som en risikokonstruktion. Da foretrækkes hellere kælder.
Hvad jeg undrer mig over er:
På hvilken måde skulle en krybekælder, som eksempelvis bygges direkte på renset klippe med støbt sokkel og murede lecablokke, være dårligere end en gammel uopvarmet kælder?
Hvis alle disse gamle huse med, nogle gange endda fugtige, "rædselskældre" klarer sig uden fugtproblemer og skimmel i bjælkelaget, hvorfor skulle en krybekælder ifølge ovenstående beskrivelse ikke klare sig lige så godt?
Hvad er forskellen ligesom?
Hvad jeg undrer mig over er:
På hvilken måde skulle en krybekælder, som eksempelvis bygges direkte på renset klippe med støbt sokkel og murede lecablokke, være dårligere end en gammel uopvarmet kælder?
Hvis alle disse gamle huse med, nogle gange endda fugtige, "rædselskældre" klarer sig uden fugtproblemer og skimmel i bjælkelaget, hvorfor skulle en krybekælder ifølge ovenstående beskrivelse ikke klare sig lige så godt?
Hvad er forskellen ligesom?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man må skelne mellem ude-luftventilerede krybekældre, ligesom torpargrund, og varme krybekældre, der ventileres indefra. De sidstnævnte opfører sig som kældre. Når jeg fremover skriver krybekælder, henviser jeg til den første type. Ældre krybekældre fungerede gennem en betydelig varmelækage oppefra. Med dagens krav til isolering af bundbjælkelag bliver krybekældre for kolde. Dette har betydning i visse årstider, da det dermed sker, at det er koldere i krybekælderen end udendørs. Varm og fugtig luft, der kommer ind gennem ventilerne, forårsager kondens på overfladerne i krybekælderen.
Ældre typer af kældre, med vægge af betonelementer og uisolerede betongulve, fungerer godt, så længe temperaturen i kælderen holder sig omkring 16 grader, og man ikke har brugt organiske materialer på gulve, vægge og loft. En moderne velisoleret kælder er som ethvert andet beboelsesrum.
En krybekælder er en risikokonstruktion med dagens energistandard. Få bygger også uisolerede kældre i dag.
Ældre typer af kældre, med vægge af betonelementer og uisolerede betongulve, fungerer godt, så længe temperaturen i kælderen holder sig omkring 16 grader, og man ikke har brugt organiske materialer på gulve, vægge og loft. En moderne velisoleret kælder er som ethvert andet beboelsesrum.
En krybekælder er en risikokonstruktion med dagens energistandard. Få bygger også uisolerede kældre i dag.
Men hvis man tager en 220 mm bjælkelag for eksempel, som jo er almindelig i dag, og isolerer i den tykkelse, samtidig som man sætter gulvvarme. Burde det ikke svare til en gammel dårligt isoleret bjælkelag som lækker varme ned til kælderen? For gulvvarmen burde jo lække lidt ned? Og samtidig tørke bjælkelaget ud, som egentlig er det eneste organiske som kunne angribes af skimmel i en sådan krybekælder.J justusandersson sagde:Man må skelne mellem udeluftsventilerede krybekældre, som torpargrund, og varme krybekældre som ventileres indefra. De sidste opfører sig som kældre. Når jeg fremover skriver krybekælder, mener jeg den første type. Ældre krybekældre fungerede gennem et betydeligt varmetab oppefra. Med nutidens krav til isolering af bundrem bliver krybekældre for kolde.
Og så har man uventileret da, dvs. varm fugtig luft flyder ikke ind gennem ventiler. Om sommeren er gulvvarmen selvfølgelig slukket, men da er det ganske varmt, så luften burde ikke kondensere mod overfladerne i krybekælderen.
Men det er måske ikke så enkelt? Synes bare, at der er rigtig mange gamle kældre som er uisolerede og kolde, hvor man desuden måske har et vaske/tørrerum og muligvis også brusebad, som tilfører fugt til rummet. Trods det har mellembjælkelaget det godt.
For det er trods alt mellembjælkelaget som er det følsomme punkt. Alt andet er jo sten, beton og leca/tegl, dvs. uorganisk.
Det er netop varme fugtige sommerdage, der er problemet. Hvis du har klipper i krybekælderen, der er kold og køler luften der, får du kondensudfældning.
Et moderne isoleret bjælkelag med gulvvarme skal ikke lække så meget ned, og der er ingen mening i at sammenligne det med en gammel krybekælder. Man kan simpelthen måle og se, om det forholder sig sådan, at krybekælderen varmes op (det skal den ikke gøre).
En måde at håndtere en gammel krybekælder på er netop at opvarme den for at få samme forhold som tidligere; det koster energi, men det gjorde det også før. En bedre løsning i mange tilfælde er at lukke den helt og affugte.
Et moderne isoleret bjælkelag med gulvvarme skal ikke lække så meget ned, og der er ingen mening i at sammenligne det med en gammel krybekælder. Man kan simpelthen måle og se, om det forholder sig sådan, at krybekælderen varmes op (det skal den ikke gøre).
En måde at håndtere en gammel krybekælder på er netop at opvarme den for at få samme forhold som tidligere; det koster energi, men det gjorde det også før. En bedre løsning i mange tilfælde er at lukke den helt og affugte.
Helt OT men hvordan går det med din "krybekælder" tommib?tommib sagde:
Det er netop varme fugtige sommerdage, der er problemet. Hvis du har klipper i krybekælderen, som er kold og køler luften der, får du kondens.
Et moderne isoleret bjælkelag med gulvvarme skal ikke lække så meget ned, og der er ingen mening i at sammenligne det med en gammel krybekælder. Man kan ganske enkelt måle og se, om det forholder sig sådan, at krybekælderen opvarmes (det skal den ikke gøre).
En måde at håndtere en gammel krybekælder på er netop at opvarme den for at få de samme forhold som tidligere, det koster energi, men det gjorde det også før. En bedre måde i mange tilfælde er at lukke den og affugte.
Jotak, var dernede i dag og gravede lidt. Mest fordi det er køligt og behageligt, samt at børnene ville ned. Det går meget langsomt fremad, mest pga arbejde og andre renoveringer. Lige nu er vi i gang med at rive halvdelen af overetagen, så det optager det meste af min ferie. Skal forsøge at poste en opdatering så småningom.
Jo, men kondensudfældning på hvad? Kondensudfældning på klippen gør ingenting, lige så lidt gør det, hvis det sker på den murede grund.tommib sagde:
Det eneste sted det kan skade er jo bjælkelaget, der vender opad. Hvis der så monteres eksempelvis Isodrän under hele bjælkelaget, så burde det vel isolere uden at indespærre fugten (det har jo drænerende egenskaber).
Burde det ikke være nok?
Eller beklæde bjælkelaget med noget andet, der tåler fugt?
Hvis der slet ikke er noget organisk materiale dernede, er det sandsynligvis ikke farligt. Jeg ville dog ikke begynde at eksperimentere med alternative metoder uden nøje at overvåge resultatet. Der findes anerkendte metoder til at håndtere en krybekælder.
Hvis det er helt rent i krybekælderen med rengjort klippe som basis? Sula rundt om i beton og lecablokke?tommib sagde:
Det eneste organiske tilbage er bjælkelaget, som er "loftet" i krybekælderen.
Dette fandt jeg på Isover:
"Når du isolerer gulvbjælkelaget nedefra slipper du for at ødelægge gulvet i rummet. Samtidig beskyttes træet ved at du placerer isoleringen på undersiden af bjælkelaget. Gulvbjælkelaget får simpelthen en højere temperatur. Forudsætningen for at kunne isolere gulvbjælkelaget nedefra er, at der er tilstrækkelig plads i krybeområdet."
Kilde: https://www.isover.se/isolera-golv-och-golvbjalklag-fran-krypgrunden
Det bliver ikke en varmgrund, men bjælkelaget burde vel stadig holdes ret varmt? Så bør man egentlig kunne ignorere isoleringen mellem bjælkerne, og isolere under bjælkerne hele vejen, så det burde holde omtrent samme temperatur som gulvet indvendigt, især hvis der er gulvvarme. Eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Fugt forekommer i tre forskellige tilstande, hvilket har betydning for, hvordan den transporteres. Fast form: is, flydende form: vand, gasform: vanddamp. Luft kan binde vanddamp, hvor meget afhænger af dens temperatur. Vanddampen i luften er mange gange det største problem, da den kan bevæge sig i alle retninger og trænge ind i materialer og kondensere der. Fugt i form af vand, f.eks. i et vaskerum, er lettere at kontrollere.
Klik her for at svare