janwide
Hvad sker der med fix eller fugemateriale, som man har gemt for længe, før det anvendes? At mælk bliver sur efter bedst før, forstår jeg jo. Men fix? Er der en kemiker på forummet, der kan forklare?

Det afhænger af præcis, hvad det er for et produkt. Altså, hvad det består af for dele. Hvordan det er pakket. Og hvordan det er opbevaret.

F.eks. hvis der kommer fugt fra den omgivende luft ind i emballagen, kan det simpelthen blive hårdt.
Men som sagt, der findes så mange forskellige produkter og så mange forskellige forklaringer, at det ikke er muligt at give et generelt svar.

• Synes
janwide
  • Laddar…
Hvis det er tørmørtel, holder det næsten i ubegrænset tid, hvis det er lufttæt pakket. Dog tilsætter man kromreducerende midler i cementprodukter, og det middel nedbrydes med tiden. Eftersom der er grænseværdier for, hvor meget krom betonarbejdere må udsættes for, er der en bedst-før-dato på produkterne. Men hvis man ikke arbejder regelmæssigt med cementprodukter, er der ingen nævneværdig risiko ved at bruge efter udløbsdatoen.

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
janwide
Har lidt fugemasse, der har stået i en åbnet pose i kælderen i fem år. Skal supplere lidt fuger, og Spar-Per i mig tænkte, at jeg kunne undgå at købe en ny sæk for nogle meter fuge. Må nok prøve med en lille smule og se, om den hærder.

Senest redigeret:
janwide
Fem år gammel fuge hærdede ikke særligt godt. Det bliver at bide i det sure æble og lægge 150 kroner på ny fuge. Buuuuäääh 😭

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.