Jeg er lidt nysgerrig og vil gerne lære mere, så det er et ærligt spørgsmål. Hvornår skal eller bør man have trykimprægneret?
Når jeg har læst om f.eks. laftede huse og gamle bygninger (f.eks. en lade eller stabbur), så kan de jo overleve meget længe uden trykimprægneret, så længe det er bygget fornuftigt. Nu føles det som om, det bruges overalt, så snart det er noget, der skal være udendørs. Måske af frygt/usikkerhed, af uvidenhed eller fordi det sælges ind af byggemarkedet?
Så hvad tænker I med mere erfaring? Hvornår er det egentlig nødvendigt?
Jeg er lidt nysgerrig og vil gerne lære mere, så det er et ærligt spørgsmål. Hvornår skal eller bør man have trykimprægneret?
Når jeg har læst om fx laftede huse og gamle bygninger (fx en lade eller stabbur), så kan de jo overleve meget længe uden trykimprægneret, så længe det er bygget fornuftigt. Nu føles det som om det bruges overalt med det samme, når det er noget, der skal være udendørs. Måske af frygt/usikkerhed, af uvidenhed eller fordi det sælges ind af byggemarkederne?
Det er nødvendigt, når konstruktionen har jordkontakt på en eller anden måde. Det er også nødvendigt, hvis du har endetræ, der er ubeskyttet.
En træterrasse er jeg ret overbevist om, at den ville fungere næsten lige så længe, hvis den blev bygget af ubehandlet fyrretræ som af trykimprægneret terrassebrædder. Reglarne til terrassen er sandsynligvis fornuftige, hvis de er af trykket træ, især hvis de har jordkontakt.
Problemet med at sammenligne med gamle bygninger er, at de som rådnede væk, ikke står tilbage af netop den grund. Du ser altså først og fremmest dem, der har haft de bedste forudsætninger.
Dernæst er tømmeret i dag generelt set dårligere end før.
Når jeg læste om fx tømrede huse og gamle bygninger
Men disse udsættes ikke på samme måde for fugt som eksempelvis en terrasse. Grundtræet/reglerne i en bygning bliver eksempelvis normalt aldrig vådt. Selv i dag er bygninger normalt ikke lavet med trykimprægneret træ.
Men en terrasse i ubehandlet træ kan sagtens fungere, men holdbarheden bliver naturligvis kortere (tør ikke gætte hvor meget), og da prisforskellen er ret lille, hvorfor så ikke bruge det, der holder bedst?
Når jeg har læst om fx tømrede huse og gamle bygninger (fx en lade eller stabbur), så kan de jo overleve meget længe uden trykimprægnering, så længe det er bygget fornuftigt. Nu føles det som om, det bruges overalt, så snart det er noget, der skal være udendørs. Måske af frygt/usikkerhed, af uvidenhed eller fordi det sælges ind af byggevarehusene?
Træ, der udsættes for regn, holder ikke så længe.
Før brugte man kernetræ, hvilket holder længere.
Desuden er der kvalitetsforskel mellem træ. Sammenlign fx fyrretræ, der er vokset i Norrland med fyrretræ, der er vokset i den sydlige del af landet, så er årringene meget tættere, og det er et tegn på et mere holdbart træ.
Der findes træsorter, der er velegnede som terrassebrædder, fx lærk, cedertræ synes at være populært i staterne.
Vand og jordkontakt køber jeg, det virker jo helt rimeligt. Læste lidt om de forskellige klasser af trykimprægneret også.
Men i f.eks. disse tilfælde burde det vel ikke være nødvendigt:
på fritidshuset er der en syldebrædt af trykimprægneret
På dette udedass er sylden imprægneret træ.
Hvis de hviler på stolper eller lignende, med syldpapt under, så burde det vel fungere med almindeligt træ?
Og forskellige slags hegn og espalier, der burde vel alt uden jordkontakt fungere med almindeligt træ, hvis man beskytter eller affaser endetræet (så det bliver en drypkant)?
Jeg har forresten gravet op nogle gamle telemaster, der har ligget som afgrænsning til et kartoffelland, de har været under jorden i 15-20 år. Meget god stand stadigvæk, må jo være en kraftig imprægnering i dem. Sikkert noget som er forbudt nu til dags.
Jeg har forresten gravet nogle gamle telepæle op, som har ligget som afgrænsning til et kartoffelbed, de har været under jorden i 15-20 år. Stadig i meget god stand, må virkelig være en solid imprægnering i dem. Sikkert noget, der er forbudt nu om dage.
Gamle telepæle behandlet med kreosot fra stenkul som er kræftfremkaldende stoffer.
Jeg har for resten gravet nogle gamle telefonpæle op, der har ligget som afgrænsning til en kartoffelmark, de har været under jord i 15-20 år. Meget god stand stadigvæk, må jo være en solid imprægnering i dem. Sikkert noget som er forbudt nu om dage.
Ja, kreosot. Utroligt effektivt er det. Men også meget giftigt.
Forbudt i dag bortset fra netop telefonpæle og jernbanesveller.
Vand og jordkontakt køber jeg, virker jo helt rimeligt. Læste lidt om de forskellige klasser af trykimprægneret også.
Men i fx disse tilfælde burde det vel ikke være nødvendigt:
[billede]
på redskabsskuret er det en rem af trykimprægneret
[billede]
På dette udetoilet er remmen imprægneret træ.
Hvis de hviler på stolper eller lignende, med rempap under, så burde det vel fungere med almindeligt træ?
Og forskellige slags hegn og espalierer, der burde alt uden jordkontakt vel fungere med almindeligt træ, hvis man beskytter eller skråner endetræet (så det bliver en drypkant)?
Årsagen til, at det er imprægneret træ, er jo, at nogle bruger havefliser, og så bliver det jo meget tæt på jorden/græsset.
Bruger man stolper, så mindsker man behovet...
og telefonpæle holder længe, og de er af godt træ fra starten.
Jeg tænker måske forkert, men burde det ikke i de fleste tilfælde kunne bygges, så man ikke behøver trykimpregneret? Men fx den rette afstand fra jord, at vandret træ har en vis hældning og drypkant, behandlet med olie eller tjæreblanding, osv.? Selvfølgelig bliver det ekstra arbejde og nogle gange besværligt (og passer måske ikke ind æstetisk eller økonomisk overalt).
Jeg tænker måske forkert da, men burde det ikke i de fleste tilfælde være muligt at bygge, så man ikke ville have behov for trykimprægneret? Men f.eks. korrekt afstand fra jorden, at liggende træ har en bestemt hældning og drypkant, behandling med olie eller tjæreblanding, osv.? Det kræver selvfølgelig ekstra arbejde og kan undertiden være besværligt (og passer måske ikke ind æstetisk eller økonomisk overalt).
Jep. Sådan er det.
Alt afhænger jo af...
hvordan man bygger med hvad og hvordan man behandler materialet.
Man har jo bygget træbåde uden trykimprægnering længe...