13,734 læst ·
17 svar
14k læst
17 svar
Hvorfor har jeg dobbeltgips i EN væg?
Hej,
Har enkelt gips i samtlige yder- og indervægge. Bortset fra en væg, der ligger mellem to soveværelser, som har dobbelt gips.
Kan ikke se nogen anden grund end at forhindre, at lyd spreder sig mellem rummene. Lidt mærkeligt bare, at dette er den eneste væg i hele huset, der har fået dobbelt gips. Desværre er det alligevel for lydhørt mellem rummene i spørgsmålet, og hele grunden til at jeg åbnede væggen er for at lægge isolering ind.
Når jeg lukker væggen igen, bør jeg så sætte dobbelt gips igen også? Eller er isoleringen tilstrækkelig til at man skal mærke en forskel og få det mere stille?
Har enkelt gips i samtlige yder- og indervægge. Bortset fra en væg, der ligger mellem to soveværelser, som har dobbelt gips.
Kan ikke se nogen anden grund end at forhindre, at lyd spreder sig mellem rummene. Lidt mærkeligt bare, at dette er den eneste væg i hele huset, der har fået dobbelt gips. Desværre er det alligevel for lydhørt mellem rummene i spørgsmålet, og hele grunden til at jeg åbnede væggen er for at lægge isolering ind.
Når jeg lukker væggen igen, bør jeg så sætte dobbelt gips igen også? Eller er isoleringen tilstrækkelig til at man skal mærke en forskel og få det mere stille?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 indlæg
Jeg tror, at dobbeltgips giver en klar forbedring.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Og læs romaner eller løs krydsord eller sov efter sengetid.
Gør ikke noget mere larmende end at spise knäckebröd i hvert fald
Gør ikke noget mere larmende end at spise knäckebröd i hvert fald
Jeg ser ingen grund til at lade det tørre, før du lægger det næste lag på. Mjukfogen vil tørre lige så hurtigt alligevel, og du tænker helt rigtigt ved at mjukfoga også det første lag gips. Det er slående, hvor meget lyd der kan trænge igennem en minimal sprække i en ellers helt tæt/isoleret konstruktion.
Årsagen til dobbeltgips er enten, at det er to forskellige brandceller eller lydisolering.
Eventuelt nogle mere eksotiske årsager som for eksempel, at der var nogle plader til overs, og man syntes, det var nemmere at skrue dem op end at bære dem ud.
Et ekstra lag gips giver betydeligt mere i lydisolering end at fylde rummet mellem med mineraluld. Så sæt gipspladen tilbage, sæt gerne yderligere et lag.
Vær omhyggelig med at tætne hver eneste lille sprække, hvor lyd kan lække gennem. Kan du teoretisk set blæse luft gennem det, så kan lyd trænge gennem.
Lyden går også andre veje, f.eks. gennem ventilationskanaler, gennem rørsystemer som f.eks. radiatorerne osv.
Har du tilførsel til soveværelserne, der sidder på samme stamme, skal du måske indsætte lyddæmpere i kanalerne, nemmest flexdæmpere.
Eventuelt nogle mere eksotiske årsager som for eksempel, at der var nogle plader til overs, og man syntes, det var nemmere at skrue dem op end at bære dem ud.
Et ekstra lag gips giver betydeligt mere i lydisolering end at fylde rummet mellem med mineraluld. Så sæt gipspladen tilbage, sæt gerne yderligere et lag.
Vær omhyggelig med at tætne hver eneste lille sprække, hvor lyd kan lække gennem. Kan du teoretisk set blæse luft gennem det, så kan lyd trænge gennem.
Lyden går også andre veje, f.eks. gennem ventilationskanaler, gennem rørsystemer som f.eks. radiatorerne osv.
Har du tilførsel til soveværelserne, der sidder på samme stamme, skal du måske indsætte lyddæmpere i kanalerne, nemmest flexdæmpere.
Både ja og nej.ronolo sagde:
Gælder det lydisolering mellem to rum som har en dør imellem sig så er det sådan.
Men er det en væg uden dør og lydoverføringen gennem rummets dør skal gå en lang vej og evt gennem en dør til så gør jo mere lydisolering af væggen nytte.
Aldrig hørt om dette. Lidt svært at se på den inderste plade, men den, der ligger nærmest kameraet, ser ud til at bygge en hel masse ned i rummet. Bliver det ikke meget bølgede loftlister, hvis man vælger at gøre sådan her?mycke_nu sagde:
Edit: ser at pladen nærmest ikke er fastskruet endnu. Men stadig, bliver det ikke bølget?