Hvis man bruger en tandspartel med f.eks. 6 eller 4 mm tænder, vil klæbemassen trænge op i mellemrummet mellem mosaikstykkerne. Det fik mig til at spekulere på, hvorfor man egentlig skal skrabe klæbemassen væk for alligevel senere at påføre fugemasse?

Nu plejer jeg at lægge mosaik, så klæbemassen ikke trænger op mellem mosaikfliserne (men alligevel dækker 80% af bagsiden). Spørgsmålet er altså, om man kan springe et arbejdssted over, hvis man synes, at klæbemassen alligevel har den rette farve mellem mosaikstykkerne?

Måske fordi fix er fix og fugemasse er fugemasse?

Hvad er de unikke egenskaber ved fix og fugemasse i denne henseende egentlig?

Milkshaken
:)

Ja måske du har fundet ud af noget der, som kan spare millioner for byggeindustrien ;)
Men det er nok bedst at holde fikset der bagved, med de egenskaber det har.
At fylde op som du mener, indebærer alligevel at du skal arbejde med fikset hvor dette kommer ud over mosaikken/fliserne, og i forbindelse med dette forstyrrer du mosaikken, så de kommer til at løsne sig og falde af væggen. Det er derfor vigtigt at mosaikken/fliserne får lov at sidde en dag for at tørre/hærde før man kan fuge.

Mit spørgsmål var faktisk seriøst mens - hvor slemt er det at bruge fix i stedet for fugemasse?

Ifølge min erfaring er fix blødere end fugemasse.
Fix er grovkornet og ikke særlig pænt.
Fugemasse derimod er et meget fint "mel" og bliver meget hårdt i sammenligning med fix som skal kunne bevæge sig..
De har nok ikke helt de samme egenskaber.

Når det gælder hobbyprodukter skal man bruge fix + fugemasse.

Men der findes professionelle produkter som man fuger med samme masse i ét træk direkte ved lægningen. Et eksempel på dette er Mapei Adesilex P10 blandet med isolastic. (latexvæske)

Dette er et ægte system for mosaik og skal ikke sammenlignes med de hobbyprodukter vi køber i byggemarkederne, dvs. Casco og andet.
Sådan noget sparer tid kan jeg love. Jeg lagde 12 m2 mosaik i et badeværelse sidste sommer, det var meget velkomment at slippe for to trin.

Jeg har et par mindre udlejningsejendomme, hvor jeg renoverer alt efterhånden. Til badeværelserne bruger jeg kun produkter fra Mapei, der er stor forskel på deres produkter og hobbyprodukter. Der findes et produkt til enhver lejlighed men også "universalprodukter".
Jeg tror de har et 20-tal forskellige fix og det er næppe dyrere end byggemarkedernes produkter.

Mvh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.