I
Jeg er stadig ikke 100% sikker på, hvorfor tagspurven er koldere. En overvejelse jeg har haft er, at luftcirkulationen ikke er lige så god i hjørnet. Er det rimeligt?
Hvad får I ud af mine måleværdier?
Diagram over luftcirkulation og temperaturer i et hjørne af et rum, viser termiske forskelle mellem vægge og loft med valmet tag i detalje.

:rolleyes:
Selv indervæggen har en diff, ulogisk.
Gavlvæggen har ingen radiator, og den som sidder på den anden væg er halvt lukket, men luften bør cirkulere fra den side, kunne vel forklare den lavere diff der. Hele væggen er lidt koldere. Forkert! Den er lidt varmere. Og selv hjørnerne viser det samme som tagspurven.
Godt at vide, at jeg har valmet tag.

Senest redigeret af en moderator:
Åsa Lund
Ydoverfladetemperaturen afhænger af evt. kuldebroer
Skimmelvækst kan skyldes dårlig luftcirkulation

I
Åsa Lund sagde:
Ydtemperaturen afhænger af evt. kuldebroer
Skimmelvækst kan skyldes dårlig luftcirkulation
Det er det, jeg er usikker på, er det en kuldebro, eller er det sådan, at varmen, så at sige, ikke når ind i hjørnerne lige så godt som på væggen generelt? En kuldebro kan afhjælpes, er det naturligt luftflow, bliver det sværere, da man i princippet skal afrunde alle falsene, så de følger luften, og det vil nok ikke være meningsfuldt.
At jeg har temperaturforskel også på en indervæg skulle tyde på, at det er cirkulationen, det afhænger af.
Fugt eller skimmel findes ikke, så det er intet problem, men hvis varmen lækker ud, bliver jeg sur.:rolleyes:

Det afhænger af, at inde i tagvinklen har du varmetransport i to retninger.

Bliv ikke bekymret.
Termometeren viser kun sin egen temperatur, dvs. sensorspidsens temperatur. Den påvirkes fra omgivelserne af tre ting: konvektion, varmeledning og infrarødstråling (varmestråling).
Når du måler over plane flader, får du omtrent samme resultat, kun i hjørnet er det anderledes. Det kan være så simpelt, at sensoren har en anden strålingsbalance med omgivelserne, når den sidder i et hjørne og "ser" to overflader i stedet for én.
Desuden er vel en grad diff (hvis det nu er sådan) inden for målenøjagtigheden (selvom termometerspecen sandsynligvis praler med mindre tolerance).

I
anaitis sagde:
Det beror på at inde i tagvinklen har du varmeoverførsel i to retninger.
Den forklaring har jeg hørt før, men ikke fattet. Den skal forklares, så også jeg forstår.:x

I
Thomas_Blekinge sagde:
Bliv ikke urolig.
Termometeren viser kun sin egen temperatur, dvs sensorens spidstemperatur. Den påvirkes fra omgivelserne af tre ting: konvektion, varmeledning og infrarødstråling (varmestråling).
Når du måler over plane overflader, får du omtrent samme resultat, kun i hjørnet er det anderledes. Det kan være så simpelt, at sensoren har en anden strålingsbalance med omgivelserne, når den sidder i et hjørne og "ser" to overflader i stedet for en.
Desuden er en grads forskel (hvis det nu er tilfældet) inden for målenøjagtigheden (selvom termometerspecifikationen sandsynligvis praler med mindre tolerance).
Måler med IR, væggen er jævnvarm og begynder at tabe temperatur ca. 15 cm fra hjørnet, hvor det også er koldest. Jeg må vel måle på ydersiden da, hvis det bliver vindstille, burde jo være varmere der, hvis det lækker.

Det du ser er helt normalt og er som tidligere skrevet en effekt af, at du har varmetransport udad i 2 retninger.

Jeg ved ikke, hvad det er du måler med, men et IR kamera giver et meget bedre billede over, hvordan det ser ud end at måle punktvis.

Nedenfor er et billede hjemme fra mig. Du ser tydeligt, hvor meget koldere hjørnet er (til venstre for klokken). Man kan også se kuldebroerne fra konstruktionen inde i væggen.
Termisk billede viser temperaturforskelle i et rum, med køligere hjørne til venstre. Temperaturmålinger og varmebroer er synlige.

I
vectrex sagde:
Det du ser är helt normalt och er som tidligere skrevet en effekt af at du har varmeudstrømning udad i 2 retninger.

Jeg ved ikke hvad det er du måler med, men et IR kamera giver et meget bedre billede af hvordan det ser ud end at måle punktvis.

Nedenfor er et billede hjemmefra mig. Du ser tydeligt hvor meget koldere hjørnet er (til venstre for klokken). Man kan også se kuldebroerne fra regelværket inde i væggen.
[billede]
Ja så ser det ud. Men er det på grund af kuldebroer, forstår jeg ikke at man ikke har kompenseret med isolering på disse steder. 1-2 grader kan synes lidt, men det bliver kWh af det på året regnet.
En løsning kunne være at sætte flamingo loftlister, der er en del at vælge imellem.

bliver jo svært at lave hjørner med fuld isolering, man skal jo dels have en solid væg og have noget at skrue plader & gips i

I
nino sagde:
det bliver jo svært at lave hjørner med fuld isolering, man skal jo både have en stabil væg og noget at skrue plader & gips i
Nja, jeg mener sådanne, https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/taklist-lundbergs-stefanie-s8-2000x80x80mm
Jeg har kigget en del på det der for nogle år siden, der findes meget mere end hvad jeg har linket til. Jeg kunne bare ikke lide prisen.

ion sagde:
Ja så ser det ud. Men er det p.g.a. kuldebroer forstår jeg ikke at man ikke har kompenseret med isolering på disse steder. 1-2 grader kan synes lidt men det bliver kWh af det over året regnet.
En foranstaltning kunne være at sætte polystyren loftlister, der findes en del at vælge imellem.
Hvad mener du egentlig, hvordan skal man kompensere med isolering i stedet for en regel? Reglen er jo der fordi den er nødvendig for husets bærende konstruktion.

Alt som er koldere end det omgivende er jo per definition en kuldebro, det betyder ikke nødvendigvis at det er dårligt isoleret der, bare at det er lidt dårligere end resten af væggen.

Polystyrenloftlister tror jeg ikke hjælper en pind, meget lidt i det mindste.

I
vectrex sagde:
Hvad mener du egentlig, hvordan skal man kompensere med isolering i stedet for en regel? Reglen er jo der, fordi den er nødvendig for husets konstruktion.

Alt der er koldere end det omkringliggende er jo per definition en kuldebro, det betyder ikke nødvendigvis at det er dårligt isoleret der, bare at det er lidt ringere end resten af væggen.

Frigolittaklister tror jeg ikke hjælper en døjt, meget lidt i det mindste.
Arkitektskisse af tagkonstruktion med isolering og detaljerede noter om materialer som vindpap og gipsplader. Tekniske oplysninger fremhævet med cirkel.

Senest redigeret af en moderator:
Selvfølgelig kan man gøre det, men man kan også gøre både vægge og loft 3 meter tykke og fylde dem med isolering. Der ville stadig være en kuldebro i hjørnet. Der lækker jo ikke mere energi der end andre steder på væggen. Bare at det lækker i 2 retninger. Du sparer ikke mere energi på, at væggen er helt homogen set i U-værdi.

vectrex sagde:
Det du ser er helt normalt og er som tidligere skrevet en effekt af, at du har varmetransport udad i 2 retninger.

Jeg ved ikke, hvad det er, du måler med, men et IR kamera giver et meget bedre billede af, hvordan det ser ud end at måle punktvis.

Nedenfor er et billede hjemmefra mig. Du ser tydeligt, hvor meget koldere hjørnet er (til venstre for klokken). Man kan også se kuldebroerne fra regelværket inde i væggen.
[billede]
Lidt OT, men hvad er det for et kamera, du har taget billedet med?

Her kommer et billede hjemmefra mig, taget med en flir t660, som også viser fænomenet med koldere hjørner.

På øverste billede er det en ydervæg til venstre og en indervæg til højre.

Termisk billede taget med FLIR T660, viser et rum med lavere temperatur i venstre hjørne ved ydervæggen og højre hjørne ved en indre væg.

• Termisk billede der viser et hjørne med koldere områder, taget med FLIR T660. Ydervæg til venstre, indervæg til højre, temperaturen markeret.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.