Jeg er i gang med at planlægge at sætte et loft op med gipsplader på stålregler. Når man læser på gipspladeproducenternes hjemmesider får man indtrykket af, at dobbeltgips er det mest almindelige, og kun i undtagelsestilfælde nævner de enkeltgips.
Jeg kan se følgende fordele ved enkeltgips:
+ Halvdelen af omkostningen for plademateriale
+ Halvt arbejde med at transportere og montere
+ Halvdelen af vægten
Nu må der vel også være ulemper, så har nogen input om, hvorfor jeg burde vælge dobbeltgips i stedet?
Jeg kan se følgende fordele ved enkeltgips:
+ Halvdelen af omkostningen for plademateriale
+ Halvt arbejde med at transportere og montere
+ Halvdelen af vægten
Nu må der vel også være ulemper, så har nogen input om, hvorfor jeg burde vælge dobbeltgips i stedet?
Husejer
· Västragötaland
· 348 indlæg
Et minus med enkelgips er, at gipstillverkaren taber penge
... undskyld jeg kunne ikke lade være!
Jeg synes, det lyder meget mærkeligt med dobbeltgips... Har været med i flere byggerier, og ingen af disse er blevet belønnet med et loft bestående af dobbeltgips.
Jeg synes, det lyder meget mærkeligt med dobbeltgips... Har været med i flere byggerier, og ingen af disse er blevet belønnet med et loft bestående af dobbeltgips.
Husejer
· Västragötaland
· 348 indlæg
For at vibrere en tung masse kræves der mere energi end at vibrere en let masse, dermed hvis man øger vægten, mindskes lyden/vibrationerne, og man ændrer frekvensområdet for resonans.
Isoleringen absorberer lydbølger inde i bjælkelagsfaget og omdanner dem til varme (om end utroligt lidt). Luftens trykpulsationer vibrerer isoleringen, og energien mindskes i lydbølgen og bliver til bevægelsesenergi i isoleringen.
Isoleringen absorberer lydbølger inde i bjælkelagsfaget og omdanner dem til varme (om end utroligt lidt). Luftens trykpulsationer vibrerer isoleringen, og energien mindskes i lydbølgen og bliver til bevægelsesenergi i isoleringen.
Må være tunge fødder og en masse løben på loftet 
Dobbeltgips hjælper nok lidt på lyden. Det, der absorberer mest lyd, er jo når noget er stumt. Har du lavet et nedhængt loft? Ellers kunne stålregler med en loftprofil måske være en idé, og måske nogle blødt dæmpede bånd mellem beton og regel. Så lidt kontakt med den eksisterende overflade som muligt. Naturligvis skal det jo kunne holde konstruktionen oppe.
MVH
Dobbeltgips hjælper nok lidt på lyden. Det, der absorberer mest lyd, er jo når noget er stumt. Har du lavet et nedhængt loft? Ellers kunne stålregler med en loftprofil måske være en idé, og måske nogle blødt dæmpede bånd mellem beton og regel. Så lidt kontakt med den eksisterende overflade som muligt. Naturligvis skal det jo kunne holde konstruktionen oppe.
MVH
Loftet har ingen indvendig gulv, men man går direkte på betonbjælkelaget. Mærkeligt nok ser det ud til, at nogle naboer kan lide at omorganisere deres loftsrum sent om aftenen.Michael86 sagde:
Jeg havde tænkt mig noget sådant her:Michael86 sagde:Dobbeltgips gør nok lidt for lyden. Det, der absorberer mest lyd, er jo når noget er stumt.
Har du regnet med at sænke loftet? Ellers måske stålskelet med en loftprofil er værd at overveje og måske, nogle bløde lyddæmpende bånd mellem beton og skelet. Så lidt kontakt med den eksisterende overflade som muligt. Naturligvis skal det jo kunne klare at holde oppe konstruktionen.
http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/1
Stålskeletter fastgjort i lydbøjler og derefter et eller to lag gips.
Spørgsmålet er, om man skulle putte lidt isolering ind på samme tid?
Absolut lidt isolering burde vel ikke skade.
Her er måske lidt læseværdigt også. Gælder vel mere væg, men princippet burde være det samme.
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/påbyggnadsvägg
Edit:
Loft: http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/nerpendlat+tak
Her er måske lidt læseværdigt også. Gælder vel mere væg, men princippet burde være det samme.
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/påbyggnadsvägg
Edit:
Loft: http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/nerpendlat+tak
Klik her for at svare