Jeg er i gang med at planlægge at sætte et loft op med gipsplader på stålregler. Når man læser på gipspladeproducenternes hjemmesider får man indtrykket af, at dobbeltgips er det mest almindelige, og kun i undtagelsestilfælde nævner de enkeltgips.

Jeg kan se følgende fordele ved enkeltgips:
+ Halvdelen af omkostningen for plademateriale
+ Halvt arbejde med at transportere og montere
+ Halvdelen af vægten

Nu må der vel også være ulemper, så har nogen input om, hvorfor jeg burde vælge dobbeltgips i stedet?
 
Lyddæmpning.
 
Et minus med enkelgips er, at gipstillverkaren taber penge :p ... undskyld jeg kunne ikke lade være!

Jeg synes, det lyder meget mærkeligt med dobbeltgips... Har været med i flere byggerier, og ingen af disse er blevet belønnet med et loft bestående af dobbeltgips.
 
MathiasS sagde:
Lyddæmpning.
Da ville jeg synes, det var bedre at isolere mellemloftet/loftet for at få en fin lyddæmpning.
 
Det giver, hvad jeg forstår, ikke specielt meget, men både og er sikkert en god idé, hvis man vil have ro...
 
For at vibrere en tung masse kræves der mere energi end at vibrere en let masse, dermed hvis man øger vægten, mindskes lyden/vibrationerne, og man ændrer frekvensområdet for resonans.

Isoleringen absorberer lydbølger inde i bjælkelagsfaget og omdanner dem til varme (om end utroligt lidt). Luftens trykpulsationer vibrerer isoleringen, og energien mindskes i lydbølgen og bliver til bevægelsesenergi i isoleringen.
 
En anden fordel med dobbeltgips er højere brandklassificering, men det er nok kun aktuelt i garager, hvor der skal svejses.
 
Første spørgsmål:

Er der etagen over? Som tidligere nævnt er det jo i typ kælder garage, at flere lag/tykkere gips er nødvendige.

En 13mm plade har en brandklasse på 15min

MVH
 
Det er en lejlighed, og ovenover er der betonbjælkelag og derefter loftsgulv. Bedre lydisolering kunne være et argument, da det larmer ordentligt, når nogen går på loftet.
 
Må være tunge fødder og en masse løben på loftet :D

Dobbeltgips hjælper nok lidt på lyden. Det, der absorberer mest lyd, er jo når noget er stumt. Har du lavet et nedhængt loft? Ellers kunne stålregler med en loftprofil måske være en idé, og måske nogle blødt dæmpede bånd mellem beton og regel. Så lidt kontakt med den eksisterende overflade som muligt. Naturligvis skal det jo kunne holde konstruktionen oppe.

MVH
 
Michael86 sagde:
Må være tunge fødder og et meget løb på loftet :D
Loftet har ingen indvendig gulv, men man går direkte på betonbjælkelaget. Mærkeligt nok ser det ud til, at nogle naboer kan lide at omorganisere deres loftsrum sent om aftenen.

Michael86 sagde:
Dobbeltgips gør nok lidt for lyden. Det, der absorberer mest lyd, er jo når noget er stumt.
Har du regnet med at sænke loftet? Ellers måske stålskelet med en loftprofil er værd at overveje og måske, nogle bløde lyddæmpende bånd mellem beton og skelet. Så lidt kontakt med den eksisterende overflade som muligt. Naturligvis skal det jo kunne klare at holde oppe konstruktionen.
Jeg havde tænkt mig noget sådant her:

http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/1

Stålskeletter fastgjort i lydbøjler og derefter et eller to lag gips.

Spørgsmålet er, om man skulle putte lidt isolering ind på samme tid?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.