Y
Begyndt at rive den rådne kant omkring garagetaget. Ville bare høre, om I havde gode råd, inden jeg køber det samme tømmer og genopbygger alt, som det var før.

Havde I f.eks. limet stykkerne sammen, eller dækket alt med metal (hvilket ville være grimt), eller noget andet overvejeligt.

At det er blevet så dårligt, skyldes dels at det er sydsiden, dernæst at det ikke har fået vedligeholdelse i 30 år, samt svag maling, bliver nok oliebaseret næste gang.

gtaket.jpg

Senest redigeret:
jeg ville have gjort det samme som det var, limning er helt udelukket. at beklæde med plade bliver som du siger ikke rigtig pænt.

måske se om du synes en anden panel er pænere

Nja,
jeg har et lignende projekt på planlægningsstadiet.
Jeg havde genoprettet det, så det så ud på samme måde, men man behøver ikke at bruge de samme metoder som sidste gang.
- Jeg overvejer at skrue panel op, da skruer ikke kryber ud, hvis panelet vrider sig.
- Desuden, hvis man sømmer, lander fugerne mellem panelbrædderne automatisk over en regel. Med skruer er det muligt at fuge, hvor brædderne "ender", man sætter en krydsfinerplade eller noget andet bagved for at lave fugen.

Lav et rigtigt tag med spær, så du kan lægge tegl på taget, så har du ingen problemer med et utæt tag i fremtiden, ellers må du lave det om, når papen begynder at lække.

Y
pappen er nylagt, pengene rækker ikke til at bygge om. og gør jeg det så mister jeg jo min terrasse deroppe.

så længe du vedligeholder så holder det længe, Der er ingen grund til at ændre

• Synes
dohfo
  • Laddar…
Y
hvilken slags skrue er god så. tror jeg har brugt en eller anden turbo trall fra xl-byg til det meste i andre projekter men..

Olie endetræet er jo altid godt.

Yrrol sagde:
hvad for slags skrue er god så. Jeg tror, jeg har brugt nogle turbo terrasse fra xl-byg til det meste i andre projekter men..
Det er sikkert godt nok!

Grabber har noget, der hedder panelskrue, men det er fordi hovederne er ekstra små, men små hoveder holder jo ikke så godt som store hoveder.

Nej, jeg ville nok ret uvidenskabeligt have taget en længere type af terrasskrue. Men ikke så grov, at reglarne indeni sprækker.

Y
hvilket trämaterial skal man vælge, findes jo lidt forskellige sponter.

22X120MM DUBBELFASSPONT GRAN ÅTG=9,1 LPM/M2Granpanel med 1 finsavet fladsida og øvrige sider høvlede. Anvendes oftest til beklædning på yderfacader som skal males.
17:34kr

Senest redigeret:
Hvilken type spont du vælger har ingen betydning, bare det ligner øvrig panel, om du har nogen dvs.
Det vigtigste er som Tepojke skrev at olie og slutmale endetræet nøje inden du monterer.
Det kan være nemmere/pænere at sætte en lille kvadratisk brædde som "knudebrædde". Da kan du rakkapa panelet og lade det gå tæt an mod denne.

Y
Jeg overvejede at udskifte de dårlige reglar med trykimprægneret modstykke.

Så overvejer jeg, om jeg skal male indersiden af not og fjederen, eller om det er overkurs. Det skal jo være tæt nu med nyt pap og plade ovenpå.

Yrrol sagde:
Tænkte bytte de dårlige reglar ud med trykimprægneret ækvivalent.

Så overvejer jeg, om jeg skal male indersiden af brædderne, eller om det er overkill. Det skal jo holde tæt nu med nyt tagpap og plade over.
Det vigtige er at forstå, hvorfor reglarne er rådnet. De skal ikke rådne. På en eller anden måde er der kommet vand ind, og reglen har kroget. Det kan meget vel være løbet ind mellem facadebrædderne.

Fjeldpanel er ret almindeligt og pænt som beklædning.
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08422120.aspx

Mal derefter ikke med dækkende farve, men brug en eller anden lasur, så klarer træet sig betydeligt bedre mod råd, da dækkende farve mest lukker fugten inde.

Det der slår mig er, at det måske ville være en god idé at få "knutbräder" på en eller anden måde, plade måske...

Det ser jo ud til, at det er "knuten", der har forårsaget problemerne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.