Endelig skal jeg tage mig sammen og begynde på garagebyggeriet.
Isolering af den eksisterende bygning er det, der står på dagsordenen, og jeg vil have tips og råd. Hvordan ville I have gjort det?
Vi starter med et billede af, hvordan væggene ser ud i dag.
Altså, panel på en stamme af tømmer. Ingen dæklister på panelet, så det er temmelig trækfuldt (gammel mødding, så det skulle ikke være specielt tæt på den tid). Jeg vil bevare facaden som den er, fordi det er en del af en betydeligt større driftsbygning, der skal se "original" ud på ydersiden.
Lokalet skal være opvarmet. Dobbeltgips, fordi der skal svejses i det.
Så, jeg modtager med taknemmelighed alle kommentarer. Hvordan ville I have gjort det, indefra og ud?
Mit tip.
Søm luftlægte 12mm direkte på panelen fra indersiden. Spænd derefter vindpap op. Søm en lægte langs syllen, lige så bred som de horisontalt lagte bjælker. Søm derefter lægter cc 60 med dimension så du kommer i niveau med midterbjælken og skråstræber. Isoler, sæt eventuelt en plastfolie, og gip.
Jeg synes AG A har et godt forslag. Men jeg tror, det er bedre med asfaboard end vindpapp.
Og tænk lidt, så der ikke bliver risiko for, at hele vægkonstruktionen bliver fugtig nedefra syllen og som så suges opad, fugt fra slagregn og drevsne.
I et sådant her tilfælde kan det vel være en idé at bygge et separat "hus i huset".
Altså at bygge garagens vægge og tag fritstående, og ikke røre den gamle konstruktion.
Se mellemrummet som en "udvidet luftspalte"