Kigger på et hus, jeg er interesseret i at købe.
Det afhænger dog af, om visse vægge kan fjernes, og man kan skabe mere åbne områder.
Hvordan ved man, om vægge er bærende?
Huset er bygget i 1961, 90+90 kvm, hvor kælderplanet er delvist under jorden.
De rødmarkerede vægge er dem, jeg vil fjerne.
Vedhæfter billeder af plantegningen samt 2 billeder af bjælkerne over rummet, hvor væggene er.
Tak!
Det afhænger dog af, om visse vægge kan fjernes, og man kan skabe mere åbne områder.
Hvordan ved man, om vægge er bærende?
Huset er bygget i 1961, 90+90 kvm, hvor kælderplanet er delvist under jorden.
De rødmarkerede vægge er dem, jeg vil fjerne.
Vedhæfter billeder af plantegningen samt 2 billeder af bjælkerne over rummet, hvor væggene er.
Tak!
Spontant så ville jeg sige, at den lille væg i midten er bærende
Senest redigeret:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,247 indlæg
Velkommen til forumet!A Anders-L sagde:
Sektionstegning, konstruktionsbeskrivelse, tagstole, husbredde er nok sådan noget, man plejer at kigge på. Det er almindeligt, at væggene, der går direkte under tagryggen, er bærende, men dit hus er ikke så bredt, så det er ikke sikkert.
Så er det normalt muligt at fjerne bærende vægge, hvis man erstatter dem med bjælker og søjler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et etplanshus med kælder og fagværksspær har normalt ingen bærende skillevægge i stueetagen. Når jeg ser fotografierne på loftet, bliver jeg dog lidt eftertænksom. Findes der nogen dokumentation over, hvordan spær er beregnet? Det bør der gøre, eftersom huset er fra 1961.
I mit tilfælde var indervæggene på indgangsplanet bærende, selvom huset har gitterspær. Dette ifølge den tekniske beskrivelse, som kunne fås fat i hos kommunen. Det er sikkert muligt at grave tilsvarende dokumenter frem for det aktuelle hus.
Ikke engang en gammel byggetilladelsesansøgning med teknisk beskrivelse? Lyder mærkeligt... Kommuner plejer at have mikrofilmet deres gamle arkiver. Jeg fik en stak med jpg-filer med alle dokumenter på byggetilladelse 1954, også inspektionsrapporter osv.A Anders-L sagde:
Det här var de enda de hade + en situationsplan hur huset var placerat på tomten.P petererlandsson1194 sagde:
Jeg er ingen konstruktør men tør nok påstå at væggen mod gangen er bærende men ikke den anden. Men det er egentlig ikke noget problem, du har masser af kompetencer her på forumet til at få hjælp med størrelsen på bjælken til afveksling.A Anders-L sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sandheden er, at det ikke med sikkerhed kan siges noget om midtvæggens status uden at undersøge spærdimensionerne. Normalt er kun bærende vægge tegnet på sektioner, der indgår i byggetilladelser, men det kan man ikke stole på. Jeg er helt overbevist om, at der findes mere materiale i byggesagsarkivet, selvom det ikke er digitaliseret.
Et flot hus er det i hvert fald. Bygget med fine detaljer og en omhu, som man ikke ser i dag.
Et flot hus er det i hvert fald. Bygget med fine detaljer og en omhu, som man ikke ser i dag.
Klik her for at svare