Har et hus, der er bygget i letbeton med kælderetage 120kvm samt boligareal 120kvm. Halvdelen af kælderen er ordnet og indrettet, og det er der, jeg vil fjerne 2 vægge for at åbne op for overfladen lidt.
Væggen i spørgsmålet er letbeton (se billede efter borehul) på lidt over 1dm tykkelse. Der går en lidt over 2dm tyk hårdbetonvæg gennem hele kælderen, som må være bærende; denne er tegnet med røde striber på billederne. Har også to orange streger, som jeg er usikker på, om den er hårdbeton/bærende.
De grønne streger på billederne er de vægge, som jeg gerne vil rive ned.
Er der nogen, der har godt styr på det og kan se bare på billederne, om det går at rive eller ej? Ellers hvordan går jeg frem for at finde ud af det?
Hvis I har brug for mere information, så sig gerne til i stedet for ikke at svare, ved ikke hvad der skal tilføjes, da jeg ikke selv har så godt styr på dette.
Vedhæfter 4 billeder, så I kan se nogenlunde, hvordan det ser ud.
Jeg vedhæfter et billede med den originale tegning af kælderplanet. Der kan man se, at nogle vægge er tykkere end de andre. Men spørgsmålet er, om man kan antage, at de tykkere er bærende, og de andre ikke er det? De tykke er omtrent dobbelt så tykke som de tyndere.
Jeg har også markeret de to vægge, som jeg ønsker at rive, med grønt her, men markerede ikke dem, jeg mener er bærende, da man kan se forskellen i tykkelsen på dem her.
Den anden halvdel af kælderen, som står uopgravet/uudnyttet, er udgravet, så det er rum med "gulv" af makadam osv., men der er ingen betonplade i de tre rum eller beklædte vægge. Hvis dette har nogen indflydelse.
Antagelig er det vel som du siger, men det plejer at være godt at tjekke, hvad der er ovenover. Ting at være opmærksom på er vægge, der kan stå lige ovenover og måske bæres af den væg, man vil fjerne, eller bjælker, der ligger på tværs af væggen og har brug for dens støtte. Mure kan også have brug for støtte af vægge, der står på tværs af dem, men gætteriet er nok, at de grønne ikke er nødvendige, da det er så små rum.
Ovenover er det et stort rum, og ingen væg eller lignende er der, hvor væggen i kælderen er. Væggen til det rum er mere over trappen, som man ser på det sidste billede, jeg lagde op i mit opfølgningsindlæg.
Hvem henvender man sig til, hvis man vil finde ud af, om det er bærende vægge eller ej? Og er der nogen, der har hyret nogen, der ved, hvad det omtrent kan koste?
Hvem henvender man sig til, hvis man vil finde ud af, om det er bærende vægge eller ej? Og er der nogen, der har hyret nogen, som ved på et omtrent, hvad det kan ende på for en pris?
Bumpar gerne dit spørgsmål, er interesseret i det samme. Planlægger en større mængde justeringer af planløsning og har virkelig tillid til forummet her, men vil også gerne lave en vurdering på stedet. Bygningsingeniør fra kommunen?
Er det en etplansvilla ville jeg blive overrasket, hvis væggen er bærende. Den røde væg, som du har tegnet ind, parallelt med langsiderne er derimod bærende. Fra langsiderne udgår gulvbjælkerne og disse er sammensat overlappende over skillevæggen (på grund af spændvidden). Ser i øvrigt at huset er bygget i letbeton. Er du helt sikker på, at du har træbjælkelag? Eller er det en betonloft? Er det betonloft skulle det være risikofrit. Ved ikke om kommunens bygningsingeniør påtager sig en opgave som denne, men, en bygningskonsulent/konstruktør burde om ikke andet kunne anbefale nogen. Omkostningerne for at nogen skal komme og se kan jeg ikke bedømme. Et prisoverslag burde man vel kunne få, inden et evt. hjemmebesøg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.