L
Hvad har du malet med for noget, er det kalkmaling?

Silikat

Hej!
Jeg undrer mig over, om nogen kan hjælpe mig med at bestemme, hvilken type maling jeg har i et af rummene i min kælder. Kældervæggen er muret og pudset. Oven på pudsen er der en form for tyk maling, næsten som et lag spartelmasse. Overfladen er gul, men det, der minder om spartelmasse, er hvidt. Huset blev drænet for et år siden, og der er ingen tegn på, at fugt er trængt ind noget sted i rummet, hverken før eller efter dræningen.

- Malingen skaller ikke, kan ikke trækkes af i flager.
- Opløses ikke i vand
- Opløses lidt, når man gnider med en klud med sprit, men det tager tid!
- Har prøvet at slibe med slibemaskine - resultat: der sker stort set ingenting, overfladen bliver bare glat/glansfuld.
- Har prøvet med vinkelsliber med roterende stålbørste - resultat: malingen forsvinder som et støv, selvom det tager meget tid at komme igennem.

Hvad kan væggen være malet med?

/Niklas

Lyder jo som oliemaling næsten.

J
Hænger på denne tråd i stedet for at oprette en ny...

Skal male om (indledningsvis) et stykke af en kældervæg pga. trækning af ventilationsrør (vil gerne male bagved før det sættes op). Kælderen som helhed har nogle få "slip" men står på sand/grusås og i en kraftig bakke, så det er drænet naturligt.

Købte silikatmaling, men har forstået at al gammel maling skal fjernes. Det sted jeg arbejder på er en indervæg og en kældervæg som udover 10cm længst ned står over jorden. Øvrige vægge (som jeg ikke skal male nu) er også indervægge. Fugtproblemet er altså i princippet nul i netop dette rum.

Den nuværende farveskala er orange, abrikos, lysegul og grå (lidt forskellige på forskellige vægafsnit), hvilket får mig til at tro at malingen blev gjort i 70-80'erne (nogle ældre vægge i små rum i kælderen er nok ikke malet i 70 år, de er nok det mindste problem). Gætter derfor på plastikmaling? Udover små lokale skader så sidder malingen fast som beton...

Min overvejelse er, skal jeg droppe at fikse hele dette rum "korrekt" med silikat (ca. 25 kvadratmeter gætter jeg) og male med noget andet end silikat, der hvor jeg kan male over den formodede plastikmaling. Naturligvis skraber jeg alt løst af... Eller er dette bare at gå fra asken i ilden? Hvis det viser sig ikke at fungere, får jeg måske et kæmpe arbejde mod at bide i det sure æble nu og skrabe det ned. På en halv time fik jeg måske 3dm2 skrabet ren, det fungerede dårligt med vinkelsliber, bedre bare at skrabe.

Rummet er garage/hobbyrum uden krav til finish men vil stadig have det "lyst og friskt". ;)

Fungerer for eksempel Biltemas mur- og pudsmaling at male over både puds, beton og hårdt siddende plastikmaling med, givet at det skal hæfte (fugtproblemet tror jeg som sagt ikke er et problem netop her...)

J
...tilføjer et spørgsmål... er det fordi silicatmalingen skal være diffusionsåben at al gammel maling skal væk, eller slipper den fra anden maling? For hvis den bare sidder, så føles det jo som den rigtige vej at male alt med silicat og arbejde på og fjerne så meget jeg orker, men ikke alt 100% gammel maling, for det er nok et helvedes arbejde...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.