Hej!
Vi har et gæsteværelse i kælderen som var dækket med vævpapir malet med plastikmaling af de tidligere ejere. Resten af kælderen er malet med almindelig vægmaling og gulvet med epoxymaling, også af de tidligere ejere. Huset er bygget i 1923.
I vinter så jeg sorte pletter langs ned ved soklen på fundamentet som går ind i huset.
I rummet hvor vi havde problemer er der gulvvarme som vi har på året rundt, luftfugtigheden måles løbende og ligger normalt set på et godt niveau, specielt for at være en kælder. De gange vi har set den gå op på et "gult" niveau har været når vi har gæster om sommeren.
Tegning på hvordan det ser ud og hvor pletterne var, pletterne og luftspalten:
Halvdelen af væggen på det sidste billede er gips og der sidder pudset godt fast. Højresiden hvor pudset er løsnet er der hvor vi opdagede fugten (se billede på hjørnet med blå tapet).
Jeg har snakket med fugtfirmaer og de har ikke engang villet komme forbi på besøg. Dels fordi intet andet tyder på fugtproblemer og dels fordi vi bor på toppen af en høj bakke så vandafløb er ikke et problem. Selv maleren trak på skuldrene og sagde: "Det er en kælder og det ser alligevel forholdsvis godt ud her".
Det som er påpeget er, at eftersom resten af kælderen er malet med plastik og epoxy vil fugten forsøge at finde vej op der hvor den kan, dvs væggene, men at det eneste vi kan gøre er at pudse og male med diffusionsmaling.
Ser I nogle problemer med ræsonnementerne ovenfor?
Nu når vi skal pudse indvendige vægge, hvilket puds/ bør vi bruge?
"Do it yourself" anbefaler Hydraulisk kalkmørtel men jeg ved ikke om pudset vi har på væggen er cementbaseret eller ej. Kan man se det på nogen måde?
Fra GDS:
Hydraulisk kalkmørtel
Restaureringsmørtel er en populær betegnelse på hydrauliske kalkmørtel som er velegnet til reparationer af ældre huse.
Restaureringsmørtel, eller hydraulisk kalkmørtel, anvendes primært til reparation og restaurering af ældre huse.
FORDELE
Skader ikke ældre bygninger som er bygget uden cementmørtel
Mere fleksibel end cementmørtel
ULEMPER
Hæfter ikke oven på cementbaseret murværk
Noget dyrere end cementbaseret mørtel
Kalkmørtel er noget svagere end cementmørtel, men mere modstandsdygtig over for fugt.