Hej!
Jeg er i gang med at skifte et vindue i huset til et større.
Jeg overvejer at lave en forstærkning oven over vinduet, men hvilket materiale er passende at bruge?
Til siderne som søjler tænkte jeg at bruge 120x45, men til de liggende ved jeg ikke. Virker det med to eller tre stykker 120x45 reglar stående? Som det er nu, synes jeg, at reglarne har sat sig, så derfor vil jeg gøre noget bedre.
Alle tips modtages =)
Dette er et älvsbyhus fra 60'erne, etplans med pladetag i snezone 3 og en hældning på 14 grader på taget.
Jeg er i gang med at skifte et vindue i huset til et større.
Jeg overvejer at lave en forstærkning oven over vinduet, men hvilket materiale er passende at bruge?
Til siderne som søjler tænkte jeg at bruge 120x45, men til de liggende ved jeg ikke. Virker det med to eller tre stykker 120x45 reglar stående? Som det er nu, synes jeg, at reglarne har sat sig, så derfor vil jeg gøre noget bedre.
Alle tips modtages =)
Dette er et älvsbyhus fra 60'erne, etplans med pladetag i snezone 3 og en hældning på 14 grader på taget.
Det er en samling på overliggeren men da det er 3 stk så gør samlingen ikke noget, har du lagt en ret brædt eller vaterpas på så det ses om der er en mave på den. Så skal det vise om jeg ser rigtigt en bule nedad på midten.
Hvis det er en bærende langside, ville jeg have sat en 195 eller 220 regel over hele vinduet.
Udfyld husets og vinduets mål i Svenskt Træs dimensioneringsprogram, så får du forslag til passende bjælker og hvordan de skal støttes.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Jeg må takke for alle jeres kommentarer, nu har jeg fået op vinduet med en forstærkning ovenover. Dog begyndte det at sne nu, så der blev pause i byggeriet en stund nu. Lidt køligt uden drevning, har I nogen tips der, fx skum eller sådan noget vinduesdrivning som kan købes. Her får I et billede fra i går aftes, nu er der presenning over. Der skal op nogle kortlægter og en regel mere på undersiden senere.
Klik her for at svare