2,791 læst ·
25 svar
3k læst
25 svar
Hvordan udjævne skrånende gulve, første sal
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Vi har ikke åbnet op for at se efter, hvordan brædderne ser ud, men af loftet man ser, som er i sådanne formpressede spontede plader, ser jeg måske en hældning langs med den manglende bjælke. Skal måle med vaterpas i morgen!S Srixon sagde:
@Himmelsfararen og @Srixon, jeg undskylder for uklarheden. Har lagt et fotografi op uden at forklare det. Den kappede bræt er siden mod naboen. Tog med den for at vise, hvordan de var fastgjort. Får ikke et rigtig godt fotografi af, hvordan det ser ud på siden mod badeværelset, men det ser ud til at være regel (væg) på plankerne. Og jeg forudsætter, at de er spikret i bjælkelag direkte under væggen så.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Ingen fare, håber det løser sig på en god måde!aelamik sagde:
@Himmelsfararen og @Srixon, jeg beklager uklarheden. Har lagt op et fotografi uden at forklare det. Den kappede bræt er siden mod naboen. Tog med den for at vise, hvordan de var fastgjort. Får ikke et rigtig godt fotografi af, hvordan det ser ud på siden mod badeværelset, men det ser ud til at være regel (væg) på plankerne. Og jeg antager, at de er sømmet i bjælkelag direkte under væggen.
Igen tak for at I svarer! 🙏
Spontene er sømmet ind i hver bjælke langs hele gulvet. Så rimeligvis bør de også være sømmet ind i den bjælke, der findes direkte under badeværelsesvæggen. Hvis det er tilfældet, burde jeg kunne skære sponten på soveværelsessiden af badeværelsesvæggen uden at risikere, at badeværelset falder sammen.
Min overvejelse bliver så, hvad det kan skyldes, at bjælkerne er sunket så meget. Det er også ret mange bjælker imellem, som også skal have sunket noget for at hældningen skal være nogenlunde konstant. Kan der være noget galt med den bærende væg på første plan? Er der nogen måde, jeg selv kan undersøge det på?
Spontene er sømmet ind i hver bjælke langs hele gulvet. Så rimeligvis bør de også være sømmet ind i den bjælke, der findes direkte under badeværelsesvæggen. Hvis det er tilfældet, burde jeg kunne skære sponten på soveværelsessiden af badeværelsesvæggen uden at risikere, at badeværelset falder sammen.
Min overvejelse bliver så, hvad det kan skyldes, at bjælkerne er sunket så meget. Det er også ret mange bjælker imellem, som også skal have sunket noget for at hældningen skal være nogenlunde konstant. Kan der være noget galt med den bærende væg på første plan? Er der nogen måde, jeg selv kan undersøge det på?
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Tænk på, at dit nye gulv i soveværelset skal have en regel at hvile på ved væggen. Kan du "klodse" en ny regel i den rette højde på den gamle regel, der findes under væggen? (Lim og skrue) Har du en original plantegning, så kan du se, om nogen væg er fjernet på nedre plan. Det er simpelt at måle højden på samme strækning nede og se, om det synker ligeledes, undersøg i kælderen også, det kunne være en følgefejl..(Ikke sandsynligt). Det kan være en underdimensionering, så den til sidst ikke har kunnet bære, jeg formoder, at huset er gammelt. Tænker du, at væggen er sunket 50 mm, eller at reglen bøjer sig 50 mm i et spænd?aelamik sagde:
Igen tak for at I svarer! 🙏
Spontarna er spikret i hver bjælke langs hele gulvet. Så rimeligvis bør de være spikret også i den bjælke, der findes direkte under badeværelsesvæggen. Hvis det er sådan, burde jeg kunne kappe sponten på soveværelsets side af badeværelsesvæggen uden at risikere, at badeværelset falder sammen.
Min overvejelse bliver da, hvad det kan skyldes, at bjælkerne er sunket så meget. Der er også ganske mange bjælker imellem, som også har behov for at være sunket noget for at hældningen skal være nogenlunde konstant. Kan der være noget galt med den bærende væg på første plan? Findes der nogen måde, jeg selv kan undersøge det?
Absolut! Det vil jeg sørge for, at jeg kan, inden jeg kapper nogen spont. Jeg skal nok købe et sådant inspektionskamera. Ingen vægge er blevet fjernet i stueetagen. Rækkehuset er fra 1965. Jeg havde frygt for følgefejl, men efter at have mindet mig om, at fundamentet er i beton med betondæk i stueetagen, føltes det ikke rimeligt (måske forkert af mig?). De alternativer, der så er tilbage (ifølge min begrænsede kompetence på området) er, at bjælken har bøjet sig, men måske mere sandsynligt er blevet overbelastet? Jeg tænker, at for at de øvrige bjælker skal 'følge med', skal også den bærende væg på den nederste plan være påvirket på en eller anden måde. Badeværelset ovenpå er renoveret i 2015 med støbt gulv. Måske er det tungere, end konstruktionen kan bære? 😮Himmelsfararen sagde:
Tænk på at dit nye gulv i soveværelset skal have en regel at hvile på ved væggen. Kan du "klosse" en ny regel i den rigtige højde på den gamle regel, der er under væggen? (Lim og skru) Har du en original plantegning, så ser du om nogen væg er fjernet på det nederste plan. Det er enkelt at måle højden på samme strækning nede og se, om det synker lige meget, tjek i kælderen også, det kunne være en følgefejl...(Ikke sandsynligt). Det kan være en underdimensionering, så det til slut ikke har kunnet holde oppe, jeg antager, at huset er gammelt. Tænker du, at væggen er sunket 50 mm. eller at reglen bøjer sig 50 mm over et spænd?
Senest redigeret:
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Her kan du sammenligne med hvad du har, hvis du kan se tykkelsen på dine regler. Lidt at fylde i men prøv dig frem. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-inne/aelamik sagde:
Absolut! Det skal jeg sørge for, at jeg kan allerede inden jeg kapper nogen spont. Skal nok købe et sådan titthålskamera.
Ingen vægge er blevet fjernet i stueetagen. Rækkehuset er fra 1965.
Jeg havde frygt for fejl, men efter at have mindet mig om, at fundamentet er i beton med betondæk i stueetagen, føltes det ikke rimeligt (måske forkert af mig?). De alternativer, der så er tilbage (ifølge min begrænsede kompetence inden for området), er, at bjælken har bøjet sig, men måske mere sandsynligt er blevet overbelastet? Resonere som så, at for at de øvrige bjælker skal 'følge med', skal også den bærende væg i den nederste plan være påvirket på en eller anden måde. Badeværelset oppe blev renoveret i 2015 med støbt gulv. Måske er det tungere end konstruktionen tåler? 😮
Klik her for at svare