Hej, har følgende tegning af vores hus, hvor B betegner den bjælke (limtræ 100 cm) vi har under tagryggen, går fra ydervæg til ydervæg.
Under B er der ikke indtegnet noget, men vi har en væg der under størstedelen af denne bjælke, lægter 45x45 klædt med spånplader.
Baggrunden er, at vi har brug for at indsætte en inderdør i denne midtervæg, og vi har brug for at justere placeringen på to af disse lægter. Hvad skal man gøre for at sikre sig, at det er ok?
Åbn op og se, hvordan det ser ud, hvis denne bjælke findes der, hvor I skal lave åbningen, er det roligt. Dog kan bjælken ikke bære alene uden der burde være søjler et sted i væggene. Støder I på sådan en, må man tænke sig om en ekstra gang.
Åbn op og se hvordan det ser ud, hvis denne bjælke er der hvor I skal lave åbningen, er det i orden. Dog kan bjælken ikke bære alene, der skal være søjler et sted i væggene. Støder I på en sådan, må man tænke en ekstra gang.
jep, bjælken har støttepunkter på ydervæg og en forstærket søjle. Har åbnet op, og det er en 45x45mm regel klædt med spånplader, som jeg næppe tror bærer tagetstolerne . Jeg har en stærk mistanke, da limtræbjælken er 14m lang og 100cm høj, hvilket jo fører mig til, hvorfor bjælken "B" på tegningen er tegnet uden væg under.
Man vil jo dog være helt sikker. Hustilvirkeren siger selv, at huset ikke har nogen bærende indervægge (byggeår -69), men de kan ikke tage ansvar for hvad bygherren har gjort i sidste ende. Ydermere er der endda et ekstra rum og en dør lige der hvor vi tænker at åbne indtegnet på tegningen (selvom det aldrig har været der).
Det ville være fantastisk hvis der var nogen med konstruktionskundskaber der genkender notationen på tegningen?
At der ikke er nogen væg under B skyldes, hvor sektionen er taget, der burde være nogen sektionsbetegnelse på dine planer. Er det bare 45-regler, så er det bare at køre på.