3,176 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Hvordan tilslutter man bygningsplasten mod en helmuret gavl?
Vi tænker på at mure en bygning op i leca og på langvæggene klemmes byggplasten mellem væggen og hammarbandet. Men på gavlene opstår der jo lidt problemer. Vi har et koldt loftsrum. Spærerne ligger jo ikke limet mod gavlvæggen præcis, og byggeskum føles som en plan B løsning. Overvejede at lægge en syllisolering mod væggen, så plasten og klemme det mod væggen med en regel, der skrues fast mod væggen. Der burde vel være en bedre løsning?
Skal I have nogle indvendige vægge eller bare mur og plastik?
Hej Daniel!S DanielF sagde:
Jeg er i gang med at mure et hus med Ytong og står over for det samme problem. Den eneste forskel for mig er, at spærene er åbne op til kip og mangler hanebjælke ned til. Hvordan løste du dette? Overvejer også at gøre som ved remmen, hvor plasten klemmes mellem væg og rem. Kom du frem til noget fornuftigt?
Hvis du ser på billederne, begyndte jeg at lægge byggeskum ovenfra, og hvis du ser nøje, har jeg først en 45x45 lægte op mod spæret, som klemmer plasten, inden jeg lægtede op med 45x70 lægter til loftet.T Ted Hörman sagde:Hej Daniel!
Jeg er ved at mure et hus med Ytong og står over for det samme problem. Den eneste forskel for mig er, at spær er åbne op til kip og mangler hanebjælke ned til. Hvordan greb du det an for at løse dette? Overvejer også at gøre som ved remmen, hvor plasten bliver klemt mellem væg og rem. Kom du frem til noget fornuftigt?
45x45 lægten ved gavlvæggen skruede jeg ind i væggen først med plasten rundt om lægten, og så havde jeg presset meget fugemasse ud på væggen, før jeg skruede den fast. Svært at forklare.
Derefter er gipsloftet malet, fuger i kanterne og spartlet med to lag gips. Alle loftsdåser er fuget for at være tætte i gennemføringen. Skulle fugt komme op og vandre mod dette problemområde, går det på ydersiden af lægten mod væggen og ikke gennem isoleringen.
Jeg har desuden ventilation i bygningen, så jeg ser ingen problemer med løsningen.
Det ser ud til at være en god løsning! Jeg vil sætte glrs (28x70) direkte på spær, så jeg har ikke plads til at lave samme løsning som du har gjort med 45x45 reglen. Men jeg overvejede at klemme bygningsplastikken fast mellem spær og væg, ligesom jeg har gjort under remmen, og så tætne med fugeskum ovenfra som du har gjort.
Tror du dog ikke, det giver samme effekt, at fugeskummet holder sammen på spær og væg, hvilket ikke giver dem mulighed for at bevæge sig separat? Fugeskummet giver måske dog mere bevægelsesfrihed end skrue eller bolt.
Du har ikke bemærket nogen sprækkedannelse eller lignende?
Tror du dog ikke, det giver samme effekt, at fugeskummet holder sammen på spær og væg, hvilket ikke giver dem mulighed for at bevæge sig separat? Fugeskummet giver måske dog mere bevægelsesfrihed end skrue eller bolt.
Du har ikke bemærket nogen sprækkedannelse eller lignende?
Klik her for at svare