Jeg skal tilslutte en ny brændeovn til et nyt indsatsrør i en eksisterende skorstenskanal. Skorstenskanalen kommer ned fra bjælkelaget, så brændeovnens rør skal tilsluttes direkte op til indsatsrøret. Hvordan fastgør jeg bundkronen til murværket? Da jeg ikke kan lave et hul i murværket pga. bjælkelaget. Jeg vil undgå at lave hul over bjælkelaget.
Måske kan man mure murværket lidt ned, i så fald er spørgsmålet hvordan man kan gøre det? Eventuelt bore fladjern ind i murværket, som hænges op i den anden ende med gevindstang, der er fastgjort med ekspander i loftet (murværket) for at holde de nye mursten på plads?!
Bundkeglen er beregnet til at blive brugt, hvis du tilslutter røgrøret fra siden ind i murværket, som man normalt gør. Hvordan det skal se ud, kan du se på soliducts hjemmeside. I dit tilfælde ville jeg simpelthen mure indsatsrøret fast nederst i kanalen og stoppe røgrøret op i indsatsrøret og tætne med garn. Altså springe bundkeglen helt over. Men hvis du har en omhyggelig inspektør ved undersøgelsen eller fremtidige brandsyn, kan du nok blive nødt til at redegøre for, hvordan du har tænkt dig denne løsning, eftersom du afviger fra materialets installationsvejledning og dermed typegodkendelse.
Men vær under alle omstændigheder omhyggelig og forsigtig med denne installation. Bjælkelagsgennemføringer er absolut det mest almindelige sted for en brand at sprede sig fra røggangen til resten af huset. Desuden er det jo ikke sjovt at få 50 kg vermiculite ned i køkkenet, hvis nogle sten løsner sig fra murværket. Murværk har typisk meget dårlig trækstyrke... Som sagt er det ikke meningen, at indsatsrør og bundkeglen skal bruges som i dit tilfælde overhovedet.
Vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud i virkeligheden.
Huset er fra 1700-tallet, så kanalen har været brugt længe, dog ikke de seneste 30 år. Så risikoen for, at branden skal sprede sig til bjælkelaget, er ubetydelig, desuden vil jeg have indsatsrør og vermikulit, som gør det endnu sværere for, at bjælkelaget skal tage fyr.
Spørgsmålet er bare, hvordan man skal få fast indsatsrøret nederst og samtidig stoppe vermikuliten?
Aaah okay, har der stået en kakkelovn der før eller?
Jeg ville have tilsluttet indsatsrøret mod en indmuringsstos, hvordan ved jeg ikke uden at se den, men så stikker du bare røret fra brændeovnen ind i stosen! Du bliver nødt til at pille op mørtlen så godt du kan og så sætte en plade under, som holder det på plads, indtil det er hærdet! Ville måske have sat noget armeringsjern eller lignende på siden af kanalen, så du får lidt styrke, da det vil, på grund af tyngdekraften, gerne glide ned!
Ved ikke hvor korrekt dette er, men det er en løsning, så længe det bliver tæt!
Kan meddele, at jeg renoverede en skorsten, som er fra slutningen af 1800-tallet, og huset har stået rundt om den siden da, men jeg måtte tage et par reglar ud, som var indstøbt (som man gjorde på den tid) i pudsen på skorstenen! Uden det havde jeg ikke fået den godkendt!
Jeg tror ikke, der har været en kakkelovn der tidligere, da de ikke fandtes i 1700-tallet (hvad jeg har forstået, må det have været en åben pejs med et eller andet overtræk, hvor man lavede maden.
Ja, det må vel blive sådan, at jeg tilslutter indmuringstøsen til indsatsrøret med rustfri popnitter, borer nogle armeringsjern ind, laver hullerne lidt større end jernet, så kan jeg putte cementpasta i hullet, inden jeg trykker armeringsjernet ind. Så kan jeg også fikse stosen til jernene, kanalen er ret stor 250x270 mm, så det burde kunne være der. Blander mørtelen meget tørt, så den ikke løber ned, når jeg trykker den op, evt. kan man så trykke lidt mineraluld op, som sikrer, at mørtelen ikke løber ned. Så pudse det pænt til.
Hvordan får man røret ind mellem brændeovnen og stosen, når de to punkter er faste, og røret er lidt længere, fordi det skal ind i stosen?
Nu taler jeg kun ud fra perspektivet af, hvordan min kamin ser ud, og min montering!
Forbindelsen ud fra kaminen er så kort, og røret går så langt ind i stutsen, at du kan trykke røret op, så stille det under kaminen, alternativt vippe røret! Så trække det ned over kaminen og endelig tætne omkring røret i stutsen med sådan en mærkelig snor, som jeg lige har glemt navnet på!
Tænk bare på, at for at du skal kunne stikke røret ind i stutsen for derefter at få det på kaminen, så skal indsatsrøret monteres udvendigt på stutsen, ellers vil det være i vejen for røret!
Har du købt indsatsrøret? Diam?
Jeg har ikke købt indsatsrøret endnu. Fra brændeovnen er det Ø125 rør, så jeg antager, at jeg kører med samme diameter på indsatsrøret.
Hvordan får man tæt mellem indmurningsstudsen og indsatsrøret?