4,505 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Hvordan tætne dampspærren mod brandmåtterne rundt ventilationsrøret?
Ventilationsrøret fra emhætten skal jo isoleres med brandmåtte. Hvordan i alverden gør man, når det så skal gennem dampspærren?
Jo, man kan jo vikle et lag plastik rundt lige ved gennemgangen og fastgøre det der, men hele brandmåtten bliver jo en utæt åbning for fugten at trænge igennem.
Eller er jeg en typisk overivrig hjemmehåndværker nu, når jeg overhovedet bekymrer mig om dette?
Jo, man kan jo vikle et lag plastik rundt lige ved gennemgangen og fastgøre det der, men hele brandmåtten bliver jo en utæt åbning for fugten at trænge igennem.
Eller er jeg en typisk overivrig hjemmehåndværker nu, når jeg overhovedet bekymrer mig om dette?
Man accepterer altså fra brandsikkerhedssynspunkt, at dampspærren ligger (eller i dette tilfælde kraven) som et lag igennem brandisoleringen?
Rørkraven skal vel, hvis jeg har forstået det korrekt, kun trækkes over røret, ikke over røret indpakket i isolering?
Rørkraven skal vel, hvis jeg har forstået det korrekt, kun trækkes over røret, ikke over røret indpakket i isolering?
Præcis, kragen er varmetolerant og fleksibel, så den smelter ikke som dampspærreplasten ville gøre, hvis du tilsluttede den direkte til røret. Bare vær opmærksom på, at du skal sætte kragen på, før du installerer røret....så tilslutter du dampspærren til kragen med tape som normalt.
Det er samme princip for modulskorstene, så hvis du er bekymret af natur, kan du sikkert købe en krave til skorstene, der tåler endnu højere temperaturer
Det er samme princip for modulskorstene, så hvis du er bekymret af natur, kan du sikkert købe en krave til skorstene, der tåler endnu højere temperaturer
Klik her for at svare